rådgivningsfall..

H

hippolina

Hejsan!

Jag har en uppgift i skolan att göra en foderstat till ett rådgivningsfall.

hästen är ett 23-årigt new forest sto. hon väger för tillfället 300 (!) kg. men det tycker ägaren är lite för smalt.
hon har väldigt lätt för att få fång och dessutom har hon börjat att äta av sin egen och andras avföring.
ägaren undrar hur hon ska få upp hästen i hull, med ett foder som inte ger hästen fång.
ägaren frågar också hur hon ska göra till sommaren. kommer hennes älskade häst att vara tvungen att stå i en liten gruspaddock, eller vad ska hon göra.

nu vore det roligt att få reda på hur NI hade gått till väga. i morgon kan jag lägga in två olika grovfoder som hon har att välja på,
så att ni kan räkna ihop en foderstat med.
(har inte pappret med mig just nu nämligen)

Lycka till :)
Annelie
 
tänk på att i många fall beror på träckätning på för lite grovfoder och/eller för lite protein i foderstaten
 
Grovfoderbaserad foderstat (komplettera ev proteinbrist med t ex luzern), korta måltidsintervall, undvik diverse onödiga tilskott, var försiktig med betet (även sensommar efter regn).

Hästen behöver inte stå i gruspaddock, men det är viktigt att välja rätt typ av bete. Många fånghästar hålls tyvärr på svältkost, det är inte heller rätt.

Räkna får du la göra själv... :D
 
Nog för att det var längesedan jag gick i skolan men jag kan inte tänka mig att läraren skulle bli så nöjd om han såg ditt inlägg.

Fy skäms!!! Du borde göra dina läxor själv. :mad:

mvh Jessica
 
Nog för att det var längesedan jag gick i skolan men jag kan inte tänka mig att läraren skulle bli så nöjd om han såg ditt inlägg.

Fy skäms!!! Du borde göra dina läxor själv. :mad:

Och till er som hjälper till, hon lär sig inget på att låta andra göra hennes hemuppgifter.

mvh Jessica
 
jag har faktiskt redan gjort läxan... :devil:
men det vore roligt att få lite kommenarer från bukes foderexperter.

kommentera mera
 
Okej, då måste jag be om ursäkt. :o :rofl:

Hoppas du förstod min synpunkt. :crazy:

Jag såg att jag fick med inlägget 2 ggr också, för att riktigt understryka. :angel:

Har du lämnat in läxan också? Eller springer du hem och ändrar i den om du får reda på något matnyttigt här i tråden? :devil:

mvh Jessica
 
nej, jag inte lämnat in den. det är ett grupparbete.
men vår lärare sa till oss att leta fakta och olika förslag från alla håll och kanter. OM vi nu tar med något av vad ni sagt, kommer vi givetvis att berätta källan.

MVH
Annelie
 
Jag skojade bara.

Hoppas du inte tar illa upp. :smirk:

mvh Jessica
 
Hmmm... Jag känner igen den där uppgiften... Självklart inte säkert om det är samma som jag fick när jag gick i skolan men ändå... jag tror det, riktigt säker.

Ett bra hö (eller snarare ett väl sammansatt hö, är det samma uppgift är höet perfekt) att fylla allt underhållsbehov med plus en näve betfor och mineraler i det.

Sommaren: Inte få beta av det första vårgräset utan vänta till Juli el. så när det vuxit sig högt och blommat över och så noggrann, försiktit, succesiv vänjning vid gräset.
 
HEJ igen!

det mycket möjligt att det är samma uppgift. lilla lärare gör nog samma med alla elever... *fniss*

jag räknade oxå med höet, då det verkligen var perfekt. det var bara selen jag hade ett himla problem att få till. men till sist gick det. jag gav lite lusern och linfrö också för att få upp hullet på den magra stackaren.

tack för svaret
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 060
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp