Räddningshund (eller annat samhällsnyttigt hundarbete)

_Taggis_

Trådstartare
Är det någon här som har räddningshund eller utbildar sig och sin/-a hundar inom detta eller nåt annat samhällsnyttigt? Jag såg ett inlägg i en tråd på fb och det såg intressant ut, kollade vidare på SBK och tog kontakt med ombudet i mitt område för att höra mer vad detta innebär. Det känns som att det kunde vara intressant att utbilda sig inom nån form av samhällsnytta om vi nu skulle vara lämpliga framöver. Jag har alldeles för mkt fritid i perioder vilket är perfekt att lägga på något tidskrävande.
Det ska vara en infoträff i början av 2019 i mitt distrikt som jag åtminstone tänkte gå och lyssna på. Misstänker att det kanske inte passar oss i slutändan då jag är rätt ny inom detta med hundträning, men vore roligt att iaf höra mer.

Så, vilka här är engagerade i detta? Vad har ni för hundar? Vilken tidigare erfarenhet har ni?

Häftigt :) Hur fungerar det? Berätta gärna mer :)
Hundarna är tränade att med hjälp av en smeller (ett doftprov) söka på individdoft. Mina är utbildade på människa men jag har bara använt det på djur (bla har de sökt rätt på en killing som var vilse i skogen och borta från mamma i flera dagar, ett gäng får som gått flera kilometer från gården, en hund som gått vilse mfl.). Jag tror att tex Missing people har behov av ID-hundar i sina sök efter försvunna personer.

Har ställande älghund ihop med pappa.
Vi åker ut när polisen ringer vid viltolycka, skrämmer bort när djur springer på motorvägar/ tågspår eller när djur är inne i villaområde.

Det är några på jobbet som har eftersökshundar, tänkte följa med och titta nån gång med en av dem när han tränar. Det verkar intressant :)

Jag har förstått att vill man träna upp en räddningshund så är det galet mycket tid som måste läggas ner - men absolut behövs dom :)

Ja, det är 3-400 timmar enligt SBKs info. Tid har jag alldeles för mkt av, dock är det periodvis. Sen har jag väldigt lite tid periodvis, det är så mitt yrke ser ut. Så jag tror att det kan bli ett bekymmer att synka, om man då bortser från att jag inte har nån erfarenhet av det alls. När man jobbar helger är det jäkligt svårt att klaffa in utbildning på helger, vis av erfarenhet... men det där med ID-hund verkade lite mera humant rent tidsmässigt. Kanske kunde va nåt.

Ja, det är 3-400 timmar enligt SBKs info. Tid har jag alldeles för mkt av, dock är det periodvis. Sen har jag väldigt lite tid periodvis, det är så mitt yrke ser ut. Så jag tror att det kan bli ett bekymmer att synka, om man då bortser från att jag inte har nån erfarenhet av det alls. När man jobbar helger är det jäkligt svårt att klaffa in utbildning på helger, vis av erfarenhet... men det där med ID-hund verkade lite mera humant rent tidsmässigt. Kanske kunde va nåt.
Ett av Ascots syskon håller på att utbildas (med sin husse) till räddningshund. Det verkar verkligen vara massor med jobb/träning i många olika delar/grenar. De har i alla fall klarar delprov 2 (bland annat ruinsök) så vi håller tummarna att de klarar hela utbildningen/alla prov.

En annan av Ascots uppfödares hundar är, tillsammans med hans husse, utbildad till räddningshund sen ett tag tillbaka. De var nyligen och tränade i Finland. :)

Jag gick prova-på-kurs i räddningssök. Väldigt kul, dock föll det direkt på att jag som förare inte är "duglig" - jag behöver t ex medicin dagligen. Jag tror inte att hunden klarat hela vägen ändå, han har inte tillräckligt socialt intresse men det var väldigt intressant att se hur mycket som krävs av räddningshundar! Jag har kikat på att bli godkänt ekipage åt Missing People, men det krävs mer spårträning innan vi kan fundera på sånt.

Här är en filmsnutt från ett av tillfällena från kursen - ett par timmar som vi tillbringade med att krypa genom rör, klättra upp för gallertrappor, gå genom mörka containrar och klänga över konstiga underlag i största allmänhet.

Jo det är ju det där att kunna synka. Jag och en annan heelerägare pratade om detta för en tid sedan då hon var intresserad, men fick lägga planerna på hyllan då det krävdes för mycket tid. Tråkigt, men bra det kom fram direkt och inte efter typ halva kursen :)

@Dentaku Tack för filmen, mkt intressant :) Jag har själv inga medicinska hinder utan det jag främst tänker på är såklart synkningen av tid pga mitt jobb och även hästägande. Häst går väl att lösa med att leta efter stall med helinackordering förvisso men jobbet är ruskigt oflexibelt periodvis. Lämpligheten i oss som ekipage är det inte jag som avgör ändå, kan ju hända att man faller på nån punkt direkt...

@russinbulle Intressant :) Vad tänker du som är insatt om rasens lämplighet i sig? Jag har ju inget att jämföra med då detta är mitt första exemplar, och min erfarenhet av räddningshundträning är noll. Men jag tycker att hittills vad min valp visat av egenskaper så är det till fördel ffa att hon älskar människor, är överlag lättsam för alla att hantera för alla, har hittills varit mkt lättmotiverad till träning, mkt motor men kommer till ro väldigt snabbt. Och sen tänker jag att det kanske är bra med en liten hund som får plats och tar sig fram där det är mkt trångt..?
Hon är även stabil mentalt, hon visar inga tecken på rädslor för underlag, höga ljud osv. Givetvis en träningssak men jag tror hon har en bra grund. Jag jobbar ju på värmeverk och hon är med mig på jobbet, tror det är hyfsat bra miljöträning. Hon går utan problem fram på gallerdurkar tex och har så gjort sen jag fick hem henne. Det händer att jag får stoppa henne själv då jag tror hon ska kunna gå igenom o fastna med hennes smala ben...

Du har ju även möjligheten att utbilda din hund till Patrullhund i hemvärnet (förutsatt att hunden uppfyller deras grundkrav) De som håller på med det verkar ha kul och vara rätt tighta gäng :)

Du har ju även möjligheten att utbilda din hund till Patrullhund i hemvärnet (förutsatt att hunden uppfyller deras grundkrav) De som håller på med det verkar ha kul och vara rätt tighta gäng :)

Hunden måste väl vara 45 cm i mankhöjd för att bli patrullhund?

@Dentaku Tack för filmen, mkt intressant :) Jag har själv inga medicinska hinder utan det jag främst tänker på är såklart synkningen av tid pga mitt jobb och även hästägande. Häst går väl att lösa med att leta efter stall med helinackordering förvisso men jobbet är ruskigt oflexibelt periodvis. Lämpligheten i oss som ekipage är det inte jag som avgör ändå, kan ju hända att man faller på nån punkt direkt...

@russinbulle Intressant :) Vad tänker du som är insatt om rasens lämplighet i sig? Jag har ju inget att jämföra med då detta är mitt första exemplar, och min erfarenhet av räddningshundträning är noll. Men jag tycker att hittills vad min valp visat av egenskaper så är det till fördel ffa att hon älskar människor, är överlag lättsam för alla att hantera för alla, har hittills varit mkt lättmotiverad till träning, mkt motor men kommer till ro väldigt snabbt. Och sen tänker jag att det kanske är bra med en liten hund som får plats och tar sig fram där det är mkt trångt..?
Hon är även stabil mentalt, hon visar inga tecken på rädslor för underlag, höga ljud osv. Givetvis en träningssak men jag tror hon har en bra grund. Jag jobbar ju på värmeverk och hon är med mig på jobbet, tror det är hyfsat bra miljöträning. Hon går utan problem fram på gallerdurkar tex och har så gjort sen jag fick hem henne. Det händer att jag får stoppa henne själv då jag tror hon ska kunna gå igenom o fastna med hennes smala ben...

Jag har en uppfödarbekant som för många år sedan ville börja med räddningssök då hon hållt på med en hel del annat i sökväg med tidigare ras och tänkte heelern vore kul träna räddningssök med - men det blev inget av i slutänden pga just den enorma tid som behöver läggas ner. Det finns behov, då små hundar kan ta sig fram på platser där stora inte kan - och absolut passar heeler för det då dom har en fenomenal näsa att använda. Så länge hunden klarar det mentalt och man själv har intresse att lägga ner massor arbete så absolut :)

Jag o Fähunden gick förberedande kurs inför RH utbildning, föll på att han HD C samt att kommunen jag bodde i då vägrade betala. NB att kommunen inte hade en enda räddningshund.
Både Fäis o jag älskade träningen.

Det faller på storleken tyvärr. Jag har en lancashire heeler :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka