Rädda blomkålssoppa?

majola

Trådstartare
Hjälp! På spisen står en blomkålssoppa som fått en läskig bitter kålsmak. Kan jag rädda den på något sätt? Någon som vet ett bra knep?

Sv: Rädda blomkålssoppa?

Späd med mjölk eller grädde? Lite sötma, ett par nypor socker? Prova dig fram?

googlade lite och det verkar som om blomkål kan bli besk om man är för tuff med den. Den ska helst mosas, inte mixas med stav.

Hittade tyvärr inga tips på hur man ska kunna rädda den när den väl blivit besk. Creme fraiche? Någon ytterligare grönsak eller kanske lite ädelost?

Prova med rödvinsvinäger, lite i taget och smaka av. Är lite trött nu, men har för mig att jag brukar smaksätta blomkålssoppa med det (jag gör det definitivt när jag gör broccolisoppa...). Testa kanske först på en liten del soppa i en skål. :)

Tack för tipsen! Grädde var redan i men jag pytsade vitvinsvinäger och vit druvjuice och den blev ätbar. Maken sa till och med att den var god, men han är mycket artig...

Så bra! Om det blev över, och den bara är halvgod testa att torr-rosta pumpafrön i stekpanna och strö över lite salt och strö saltade frön på soppan. Det funkar lika bra till broccolisoppa och lyfter soppan. :)

Haha! En sån sambo har jag också. Jag älskar att experimentera i köket och ibland blir det bara fel, så fel. Min har glatt ätit mat med vansinniga mängder salt, chili så ögonen runnit "Ja, det är.. Gott *svettas*", och små halvbrända grejer. Utan att klaga. Vid närmare eftertanke får han nog en extra puss ikväll..

Tack för tipsen! Grädde var redan i men jag pytsade vitvinsvinäger och vit druvjuice och den blev ätbar. Maken sa till och med att den var god, men han är mycket artig...

Förlåt, men efter att för ett par dagar sedan serverats bitter blomkålssoppa som uppenbarligen försökts räddas med hjälp av vitvinsvinäger och vitt vin (utan att alkoholen hade kokats bort! :yuck:) så är jag övertygad om att du har en mycket artig sambo. :D

Japp! :D

(Alltså, jag tyckte inte att den var god, men som sagt ätbar...)

Kan hända att det blev någon konstig reaktion med den frysta buljongen. Jag tyckte att den lutade lite bittert när den tinade men hade väl inte kunnat föreställa mig att det skulle bli så illa.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
Samhälle Vägkrenarna här är fulla av lupiner. Trafikverket slår i september och då har ju lupinrna hunnit sätta frö och redan spritt dem. I ett...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 122
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 342
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30