Rädda bädden?

Shaggy

Trådstartare
Tyvärr passar inte tråden riktigt någonstans så jag lägger den här.
Idag blev min hästs bädd totalförstörd. En häst som stod i boxen stressade och rev upp nästan allting. När man går in i boxen stinker det ammoniak :cry: och jag som precis hade fått balans på den :cry: :cry:.
Funderar på vad jag gör nu. Jag ser 3 alternativ.
1. Släng ut alltsammans (dyrt och mycket jobb och så måste jag igen försöka få till balansen).
2. Dra av de översta 5 cm och lägg in nytt strö. Frågan är om det hjälper så mycket iom att det gått hål på bädden. Jag får iofs en fastare botten att börja med.
3. Stampa till så gott det går och lägga på 1/2 bal torv (har tyvärr inte mer än detta hemma) trampa igen och sedan några säckar halmpellets. Frågan är om det blir tillräckligt stabilt iom att det är så mycket som är löst nu.

Jag har börjat stampa för alternativ 3 men känner mig mycket osäker på om det går.

Sv: Rädda bädden?

Gör tvärtom, peta undan det torra där det är upprivet och ös ut det våta. Sen krattar du ner det undanpetade i "hålen" och strör nytt uppepå. Om det luktar så strö lite iintensivare ett tag så att kolhalten kommer upp lite. Kan ta några dar men brukar funka bara man inte har snålat på ströt så att bädden är blöt, då funka inget.

Ptr

Finns inget torrt, allt är fuktigt blött och luktar. Ströt har altså blivit rejält omblandat och upprivet och det var höga vallar runt hela boxen.
Din ide hade i annat fall varit mitt förstahandsval då det är det enklaste och effektivaste sättet att fixa skador på.

Stampa till det, strö foderkalk över hela bädden och lägg in nytt strö :)

Är det fuktigt/blött funkar det bra att hoppa på det för att trycka till det.

Senast ändrad:

Har ingen kalk :crazy: annars var det en tanke som slog mig.

Jo det är därför jag är inne på att trampa för att få det att sätta sig men frågan är om mina 70 kg förslår så långt när hästen kommer indundrande. Hon river inte upp men likväl så blir det ett annat slitage framförallt som hon är beväpnad under fötterna.

skulle bli oxtokig om ngn lånat min box och låtit hästen stå och gräva.

Jag hade mockat ut och insett faktum om jag var du. är nästan omöjligt att få till det om det blivit så uppgrävt och löst överallt som du beskriver.

Är rädd att det är de enda att göra. Ett jäkla slöseri med strö bara.
Det var dock jag som ställde in hästen men hade hoppats att någon ringt och sagt att stackarn var så panikslagen.

Kanske kan ta ut några kärror och sedan köra torv och ny halmpellets. Då får jag ju lite fastare att börja med samt att torven förhoppningsvis stoppar gasandet.

Är rädd att det är de enda att göra. Ett jäkla slöseri med strö bara.
Det var dock jag som ställde in hästen men hade hoppats att någon ringt och sagt att stackarn var så panikslagen.

Kanske kan ta ut några kärror och sedan köra torv och ny halmpellets. Då får jag ju lite fastare att börja med samt att torven förhoppningsvis stoppar gasandet.

jag skulle om möjligt ta ut det emst blöta, stampa till så gott det går, inte ta in hästen i den boxen förrän på måndag, åka o köpa stalosan o strö på och sen massa nytt strö. Men det är ju en utopi :)

Det gjorde min förra häst,jag löste det genom att trampa så gott jag kunde,sen vattna på den så den vart blöt (dock inte dyngsur),sen stampade till den igen,sen öste jag på massor av nytt strö,jag lyckades då rädda den.

Jag fick tag i en bal torv till så jag tror jag fått till det nu. Jag började altså mer eller mindre en ny bädd ovanpå den gammla.
Det lösa hade satt sig riktigt bra men jag skottade ut lite av det som såg värst ut innan jag la på torven. Det luktade prima i boxen efter 1,5 bal torv kan jag säga. Hoppas att det ser bra ut i morgon så kanske det går att lägga på några säckar halmpelets.

vanimelde bra förslag men som sagt utopi, måste ju ställa in hästen före måndag. Hoppas att min "panik"lösning fungerar lika bra.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka