H

HanSomFlyger

Jag älskar att hoppa. Jag lovar jag älskar dt. Men jag har blivit så rädd. Jag vet inte varför.
Jag hoppade på lektionen i torsdags. Jag hade en underbart snäll häst. Vi skulle träna galoppombyten över hinder. Den första höjden var 50 centimeter. Jag vågade först inte, men min ridlärare peppade mej så jag gjorde dt. Jag hoppade dt några gånger och dt gick jättebra. Men sen höjde hon till 60 ! Dt hisnade i magen på mej och jag red förbi hela tiden. Min ridlärare peppade mej åter igen och jag hoppade dt också. Förr flög jag över hinder utan tvekan. Men nu, nu vågar jag ju knappt över 50 ! Jag behöver alla möjliga tips för att bygga upp mitt självförtroende. Hjälp mej ! Snälla

Sv: Rädd ? !

har du ramlat av nån gång när du skulle hoppa nyligen?? de kan ju va nått som sitter kvar :rofl:

Tempo_lover skrev:
har du ramlat av nån gång när du skulle hoppa nyligen?? de kan ju va nått som sitter kvar :rofl:

Dt konstiga är att jag nog inte har dt heller =/ ! Jag vet inte var rädslan kommer ifrån

okey konstigt :o trodde att det kunde va nått sånt

undrar bara för om du typ var vuxen så skulle det ju inte va konstigt ifall rädslan kommit med åldern:angel: men du är ju ung lixom så det kan ju inte va det:rofl:

Been there done that.

Hade dock en underbar ridlärare som visste vad för häst jag behövde. Prata med din ridlärare angående att få en häst du verkligen litar på. :bump:

Tack vare min ridlärare så tävlar jag i dagens läge i bl.a L;D men hoppar högre vid vissa tillfällen.

Jag har pratat med henne. Hon vet om min rädsla, och att den enda hästen jag litar på heter Maewrick. Dock blir dt problem att bara rida honom på hoppning. Han är en populär häst och dom i min grupp är långa i stort sett allihopa så halvbloden "går åt". Men hon stöttar mej åtminstonde till hundra procent, och hjälper mej hela tiden. Jag kan glädja mej med att även Malin Baryard var hopprädd. Men dt känns lite tungt just nu, då jag älskar att hoppa

Sorry, jag måste bara fråga: Maewrick, är det en stor brun valack med bruten (?) bläs och vita halvstrumpor båda bak? I så fall är det min gamla älsklingshäst. :love: Red honom mycket när han stod på Vuxenridskolan i Gråbo, han var en riktig klippa att hoppa med och världens största kelgris. Saknar honom massor, du får gärna pussa lite extra på honom från mig. :)

Du får väl börja med bommar på marken och höja allt eftersom.

Men dt är inte så lätt. Jag har liksom ingen egen häst ens. Just därför är dt väldigt svårt !

Är likadan. Kan hoppa alla sorters hinder, men sen kommer det ALLTID ett hinder som jag inte vågar möta. Vågar inte driva mot det, är superrädd för att jag ska flyga av när han stannar, vilket ahn gör när jag tvekar. Sen blir han mesig när jag inte rider och då stannar han hela tiden på det hindret. Vet verkligen INTE hur jag ska få brot det. Hindret kan vara på 60 cm, spelar ingen roll.

jag känner precis som er...ska börja med att berätta att mitt sto har väldigt fin hoppteknik:crazy: hon hoppar stooort o med ryggen som tusan, grejen är den att hon är ful som f*n, hon kan bjuda på ett hinder och verkligen ta tag i det och precis innan hon ska hoppa av slår hon i backen o kastar sig åt sidan...sist på hoppträningen resulterade detta iatt jag ramla av o bröt foten....vill gärna hoppa igen när foten är läkt men vet inte om jag kommer tordas!:crazy: Tips?

Jag hade en moppe en gång, en stor jädra manuell krossmoppe, Peuget Xp - nånting. Nådde inte ner till marken med fötterna :o. Trimmade den å grejade i början, gick upp emot 80-90. Men nu senare, utan att ha kraschat eller nånting så har jag bara blivit livrädd för att köra moppe över huvud taget. Och då var jag på högstadiet "hon med moppen", hade den snyggaste, snabbaste, och coolaste moppen. Men nu blir jag rädd bara av att behöva svänga med den :crazy:. Vet inte var rädslan kommer ifrån... Men livrädd är jag.

Försök bearbeta din rädsla, du har ju gjort det där hundra gånger tidigare utan att det har hänt något. Stick inte ifrån den som jag gjorde (sålde moppehe*vetet). Rädslan kan bara trollas bort av dej själv!

Jag har lite samma problem, det är inte direkt rädsla utan en grym osäkerhet. Jag har inte varit med om någon läskig krasch utan det kom snarare smygande, under en period där jag red en ponny som visserligen var mkt rutinerad (gått sm) men också lite svår, red inte jag ordentligt så stannad hästen. Efter den hästen så red jag ett par hästar utan tränare och det var då osäkerheten kom.

Min nya häst har aldrig hoppat och är extremt osäker, kanske inte så bra kombination :o det är ju att rekomendera, en grymt säker häst som hoppar allt. Men det går att träna bort rädslan även med en häst som min :D Det gäller bara att ha en förstående tränare som ser problemet och som vet hur man bäst går tillväga för att komma bort från det. Se till att din tränare verkligen är medveten om hur stort det här problemet är för dig! Det ska vara roligt att åka och hoppa, man ska inte behöva känna ångest över att det är dags för hopplektion.

Min tränare och jag ser till att lägga en stadig grund för hästen, mycket låga hinder med gymnastikövningar, även mkt trav och galoppbommar. Sen höjer hon långsamt, ser hon att det finns minsta osäkerhet så sänker hon en gång och om det går bra då så höjer hon lite igen. Det funkar jättebra för oss, jag känner ingen osäkerhet längre, trots att hästen stannar ibland. Och sist jag hoppade så vra faktiskt uppe och nosade på 1 m strecket ;) och jag som var rädd för att hoppa 50 cm! Så visst går det, kämpa på bara :)

Jag är jätteglad över alla svar :) ! Skönt att jag inte är ensam. Problemet är att jag inte har någon tränare. Jag rider helt vanlig lektion en gång i veckan (rider oftare men då på islandshäst). Min ridlärare kan nog inte bara se till mina problem men än så länge har hon varit väldigt förstående och stöttande :)

Okej men du kanske kan be din ridlärare att sänka hindret när du ska hoppa.

Jamen dt lockar ändå inte. Samtidigt lockar dt inte att flyga över höga hinder =/

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar