Vixiepixie
Trådstartare
För ungefär ett tag sen tog jag upp ridningen efter ett uppehåll på ca 6 år, och går på ridskola en gång i veckan. Jag har väl alltid varit lite försiktig och feg av mig när det kommer till ridningen men nu är jag rädd varje gång. I stallet är det inga större problem men så fort jag sitter upp blir jag verkligen livrädd, blir helt stel och kan knappt andas. Att jag spänner mig så mycket hjälper såklart inte balansen vilket gör att jag blir ännu räddare och spänner mig ännu mer... Det lossnar lite efter ett tag och man kommit igång, men spänner mig fortfarande. Är väl framförallt rädd för att tappa kontrollen, ramla av och lite höjdrädd haha... Att jag får rida storhästar oftast i modell större hjälper inte heller, känner mig bekvämare på de lite mindre, och när jag red förut hade jag i princip bara ridit ponny, men är ganska lång så förstår också att det är jag som blir tilldelad jättehästarna.
Det hela har blivit en jobbig grej som jag går och har ångest för större delen av veckan, ofta avbokar jag nu också vilket gör att jag får dåligt samvete dels för att jag känner mig som en mes, dels för att jag lagt mycket pengar på det. Är verkligen jätteledsen över hur det blivit. Vill egentligen inte sluta, drömmer ju fortfarande om att ha en egen häst någon dag, men känns ändå som att jag borde sluta. Någon annan som har/haft liknande problem? Eller någon som har lite tips på hur man kan lösa det? Att ta privatlektioner kanske skulle vara bättre?
Det hela har blivit en jobbig grej som jag går och har ångest för större delen av veckan, ofta avbokar jag nu också vilket gör att jag får dåligt samvete dels för att jag känner mig som en mes, dels för att jag lagt mycket pengar på det. Är verkligen jätteledsen över hur det blivit. Vill egentligen inte sluta, drömmer ju fortfarande om att ha en egen häst någon dag, men känns ändå som att jag borde sluta. Någon annan som har/haft liknande problem? Eller någon som har lite tips på hur man kan lösa det? Att ta privatlektioner kanske skulle vara bättre?