Sv: Rädd?
Jag får helt enkelt stå på mig och förklara att jag är en kund och ska ha den service jag vill ha!
Det är inget orimligt krav att ställa heller, att man vill vara trygg och slippa "sitta av" lektionen på mitten för att man inte vågar rida den häst man blivit tilldelad!
Jag grät mig ofta genom lektioner på ridskola, har
alltid varit rädd!
Men för typ 1,5 år sedan (tror jag det är
) kom hästen som skulle komma att bli min "räddning"!
Jag har
alltid varit rädd för att vistas på öppna fält med häst, hoppa, rida ut ensam, galoppera (främst utomhus) osv.
Men det var något väldigt speciellt med henne, något nästan magiskt!
Första gången vi red på öppet fält galopperade vi (med sällskap) jag blundade och höll krampaktigt i manen...tills jag upptäckte att det gick ju! Och det var ROLIGT, helt underbart! Vilken känsla!
Vågade t.om. galoppera över fälten ensam!
Den sommaren blev det många "busrejs" över fält (ja naturligtvis under kontrollerade former) och det slutade även med att jag faktiskt vågade
hoppa på ett av dem!
Dessutom hoppade jag bana i ridhus med henne, hindrena var ca 40-50cm men jag var säker, jag skulle hoppa.
Trots att jag "visste" att hon brukade kunna gasa på rejält...men inte...hon hoppade så lugnt och snällt, min ängel
Tappade stigbyglarna i en kombination och blev jätterädd...men insåg att jag hade 3 alternativ:
Tvärstanna hästen och mest troligt flyga ensam över hindret
Svänga undan och gå samma öde till mötes
Eller hoppa, och hoppas på det bästa...
Så vi hoppade...och jag satt kvar!
Men då började tokan bocka istället...
Fast jag klarade det också, och efteråt sken hela jag av lycka...
Jag var rädd med henne
en gång tror jag, då red vi över en å (
det var läskigt, men det gick det med) och sedan på en smal stig med elstängsel på sidan...då kom hon på att hon blev rädd...3 ggr t.om.
Men jag vågade bestämma mig för att vi skulle förbi, då gick hon till slut!
Älskade, underbara häst...(ursäkta,
lång novell)
Men jag skulle förmodligen vara lika rädd igen om jag började på ridskola, i grupp.
Du kan inte ta privatlektioner?
Fråga om du får ha "fegsnöre"?
Hur som helst, lycka till - och du, du är verkligen LÅNGT ifrån ensam!
Stå på dig!