Rädd vid uteritt..

Z

Zaph

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. :)
Jag har en medryttarhäst som jag ridit i snart ett år nu, hon har börjat att testat mig hela tiden och fått av mig ett otal antal gånger, jag har dålig balans och sists. Det här har medfört att hon har insett att hon faktiskt kan bestämma över mig, vilket gör att hon bara testar ännu mer och jag ramlar av ännu mer.
Det går bra att rida i padock, då är hon hur snäll som helst, problemet kommer vid uteritter. Hon känner min osäkerhet och "låtsas" bli rädd för saker, kastar sig åt sidan och rusar iväg. Detta gör hon helt tvärt så jag måste sitta på helspänn hela tiden och jag inte vill bli helt överraskad.
Eftersom det här har pågått ett tag nu och jag har gjort illa mig rätt så mycket när jag ramlat av, inget allvarligare än lårkakor och stukningar dock, så har jag blivit rädd för att rida henne utanför padocken.

Jag vet att jag måste rida ut med henne även ifall jag är rädd, eftersom hon faktiskt inte vill skutta på i padocken jämt och ständigt. Så just nu löser jag det genom att hoppa av och leda henne så folt jag känner att hon blir spänd. Och när jag sedan leder henne springer hon runt mig som en galning och frustar. Dock så stannar hon alltid om man säger åt henne, men hon har problem att gå utan att springa iväg.

Min fråga är nu, hur ska jag lösa att jag är rädd för att rida ut?
Har testat att ha folk som följer med mig gåendes och ridandes. men är fortfarande lika rädd och hon beter sig fortfarande som hon gör..
Detta gör hon dock bara med mig, och inte med ägaren.

Hjälp.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hejsan!
Här kommer lite tröstekramar.
Det är inte roligt att vara rädd. Jag är ingen expert heller men kanske har jag något vettigt att komma med ändå.
Hur har du stiglädren? Jag har dålig balans pga av "sjukdom" men jag upptäckte att med längre stigläder så blir balansen bättre eftersom jag sitter djupare. När jag blir nervös så sjunger jag t.ex vaggvisor, när jag vill ha lite mer action så nynnar jag på champagnegaloppen. Känslan när jag sjunger fortplantar sig i kroppen, vaggvisa ger mer avslappning osv. Kroppens känsla går sedan vidare till hästen. Längre tyglar ger oftast mer avslappnad och lugn häst. När du åker ut till hästen så gör lite avslappningsövningar på vägen, försök hålla kvar känslan i stallet, gör i ordning hästen lugnt, nästan långsamt. Framför allt Håll huvudet kallt. Det kan fungera
Lycka till!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Och om du inte kommer över det snart så börja rida en annan häst. En som är trygg och "säker" att rida ut på så ditt självförtroende ökar igen.

Ridning ska vara en njutning, inget att ha ont i magen över! Prova alla tips du får här som verkar vettiga, funkar inte det.. ja, då skulle jag rekommendera dig att sluta rida den hästen
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag har testat att länga stiglädren, vilket gör att det faktiskt känns något bättrre, sitter skönare även om de är lite för långa.

Ska testa det där med att sjunga och försöka vara avslappnad, det är svårt, men det borde ju går.

Jo, tanken att inte rida henne var självklart flugit genom mitt huvud ett antal gånger då det har gått ovanligt dåligt. Men jag känner ändå att jag måste kämpa, jag kan inte låta den bitchen vinna och fortsätta slänga av mig. För jag gillar ju henne trots allt..
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Håller med Malinsky -sluta rid hästen om du inte lyckas komma över din rädsla. Riskera inte att skada dig bara för att du vill vinna över hästen.
Så länge du är spänd så kommer hästen att fortsätta testa dig och när du är rädd för att ramla av så är det såklart svårt att sitta avslappnat.
Många bra tips finns i andra trådar om hur du kan försöka glömma rädslan.

Mitt tips är att ha en halsrem, typ ett stigläder löst spänt runt hästens hals som du kan hålla i, slänger sig hästen så är chansen mycket större att du lyckas sitta kvar.

Lycka till, hoppas det löser sig men äventyra inte din egen säkerhet för en hästs skull!

Jag har varit i samma situation och det slutade med två skenande hästar, jag ramlade av först och klarade mig bra, medan den andra ryttaren hamnade på sjukhus med hjärnskakning. Det räckte för att jag inte skulle vilja rida den hästen mer iaf...
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag har nog inget som kan hjälpa dej tyvärr.. men jag är lite i samma sits. Fast när jag är ute med min häst så tvär vänder han och skenar hem:cry: Så nu vågar jag inte rida ut längre..:(
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Ni verkar tycka att jag skall byta häst.. Kanske är bäst egentligen. Har fått erbjudande att rida en annan häst, kanske bör provrida den och se om det skulle kännas bättre..
Även om jag trots allt skulle sakna den nuvarande.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Gör det så kommer du att må bättre, få tillbaka ditt självförtroende och kanske hitta en häst som passar dig bättre och som du kan ha roligt med istället för att åka av hela tiden. Se det inte som ett nederlag eller någon slags prestigeförlust, det är fler än man tror som känner som du!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Om du byter häst så kanske du ändå kan hälsa på den gamle hästen. Då behöver du ju inte sakna henne så mycket! Har du chansen till något tryggare så ta den! Då slipper du ju faktiskt att vara så rädd och framför allt så slipper du skador.
Kramar och lycka till!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hej för det första tycker jag att du är duktig som kämpar på!! det är inte så kul när man rider såna där krutkusar.
En liten fråga bara, hur mycket kraftfoder går hästen på o hur mycket rids den per vecka??
Jag säger inte att nåt är fel hos er men jag har haft många olika inhyrningar i mitt stall o fy sjutton vad kraftfoder dessa hästar får!!
Skulle jag ge dessa mängder till mina hästar flög jag av direkt.
ibland är ju hästarna pigga o fjantiga men jag brukar försöka ignorera dom o rida på dom lite hårdare då brukar dom flesta lägga ner, de är ju lite lata o vill ju inte bli svettiga.
Vet inte om dessa ord kan hjälpa dig men hoppas att det går bra för dig oavsett vad du gör:rofl:
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag tror inte det är fel på fodermängden eftersom hon bara är såhär emkot mig och inte emot ägaren. Utan med ägaren, som hon redan testst färdigt, är hon jättesnäll.

Men ska provrida den andra hästan till veckan, men ägaren till den nuvarande hästen säger att jag kan få hjälpa henne ibland om jag vill. Så det fixar nog sig. Tack för alla svar!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag är inte heller någon expert på detta men min häst testar lite ibland också..han kan få för sig att bara sticka även om man skrittar på långa tyglar! Jag är inte rädd eller så men man är ju alltid spänd på att det kanske kommer hända snart igen! Så jag brukar sitta och sjunga eller nynna. Prata lite med hästen det brukar funka!
Lycka till :D
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag är inte heller någon expert på detta men min häst testar lite ibland också..han kan få för sig att bara sticka även om man skrittar på långa tyglar! Jag är inte rädd eller så men man är ju alltid spänd på att det kanske kommer hända snart igen! Så jag brukar sitta och sjunga eller nynna. Prata lite med hästen det brukar funka!
Lycka till :D

Jag fick sjunga Amazing Grace i 3 km första gången jag red ensam:crazy: , och det gick bra.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Håller med Mal... o Karini.
Jag skulle aldrig riskera att slå ihjäl mig på ngn annans häst.

Det finns snälla hästar oxå--BYT!!!!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hej!Jag tror faktiskt det inte finns någon annan lösning än att kämpa på! Din rädsla kommer att dämpas,du känner dig tuffare och det smittar till hästen! Det tar tid men det går! Jag lovar! Har själv gått igenom samma sak!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Fasst jag vill ju verkligen inte att du kämpar och skadar dig!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hej,

Ett sätt som Du också kan bygga upp Ditt självförtroende på är att rida ut korta stunder - skritta av Din häst tio minuter efter att Ni ridit i paddocken. Hästen är lite trött och kanske inte så taggad. Ni tar en lite runda på tio minuter - om det går bra så har Du genomfört en lugn uteritt - lägg till en till och en till och så småningom ökar Du på. Halva tiden i paddocken och halva ute etc............

Lycka till!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hej,

Ett sätt som Du också kan bygga upp Ditt självförtroende på är att rida ut korta stunder - skritta av Din häst tio minuter efter att Ni ridit i paddocken. Hästen är lite trött och kanske inte så taggad. Ni tar en lite runda på tio minuter - om det går bra så har Du genomfört en lugn uteritt - lägg till en till och en till och så småningom ökar Du på. Halva tiden i paddocken och halva ute etc............

Lycka till!

Tack för idén, det måste jag testa. :)

Idag red jag i paddocken och ledde sedan ut henne för att skritta av lite. Tänkte att om hon är lugn och snäll när jag leder henne borde det inte kunna gå så illa när jag sitter på henne. Problemet var bara att när vi kom till ett ställe där hon brukar kasta sig och galloppera iväg när jag rider henne så gjorde hon det den här gången med. Inte så uppmuntrande som jag trodde att det skulle vara..
Men skall testa att rida ut korta stunder, lät som en god idé.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet. :)
Jag har en medryttarhäst som jag ridit i snart ett år nu, hon har börjat att testat mig hela tiden och fått av mig ett otal antal gånger, jag har dålig balans och sists. Det här har medfört att hon har insett att hon faktiskt kan bestämma över mig, vilket gör att hon bara testar ännu mer och jag ramlar av ännu mer.
Det går bra att rida i padock, då är hon hur snäll som helst, problemet kommer vid uteritter. Hon känner min osäkerhet och "låtsas" bli rädd för saker, kastar sig åt sidan och rusar iväg. Detta gör hon helt tvärt så jag måste sitta på helspänn hela tiden och jag inte vill bli helt överraskad.
Eftersom det här har pågått ett tag nu och jag har gjort illa mig rätt så mycket när jag ramlat av, inget allvarligare än lårkakor och stukningar dock, så har jag blivit rädd för att rida henne utanför padocken.

Jag vet att jag måste rida ut med henne även ifall jag är rädd, eftersom hon faktiskt inte vill skutta på i padocken jämt och ständigt. Så just nu löser jag det genom att hoppa av och leda henne så folt jag känner att hon blir spänd. Och när jag sedan leder henne springer hon runt mig som en galning och frustar. Dock så stannar hon alltid om man säger åt henne, men hon har problem att gå utan att springa iväg.

Min fråga är nu, hur ska jag lösa att jag är rädd för att rida ut?
Har testat att ha folk som följer med mig gåendes och ridandes. men är fortfarande lika rädd och hon beter sig fortfarande som hon gör..
Detta gör hon dock bara med mig, och inte med ägaren.

Hjälp.

Hej på dig vännen!!
Vilket litet hästskrälle du rider :)
Men jag kan tycka att det är fel att skriva "Byt häst". Hur det än är så är man fäst vid den rackarn...
Jättebra förslag med längre stigläder.
En annan sak du kan prova är att sitta och "plocka" med tyglarna ( Försök få henne att dra ihop överkroppen, att gå i form) när du känner att hon spänner sig, då får hon något annat att tänka på och fundera över.
Du kan också prova att göra något helt annat än vad hon hade i tanken bara för att avbryta hennes dumheter. Vrid runt henne ett helt varv och gör en halt, se hur hon reagerar!
Hur sitter du i sadeln när hon börjar trilskas med dig?
Drar du hårt i tyglarna (man gör lätt det utan att tänka sig för när man blir rädd)? Släpp lös tyglarna lite så hon får lite svängrum, då brukar dom hålla sig lite lugnare...
Hoppas att det löser sig för dig!
BamseKram
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag kom oxå in på hästlivet sådär "fel"

Jag red på en liten ponny i några månader innan jag gick tillbaka till den andra igen och nu vågar vi typ vara överallt :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp