Rädd vid uteritt..

Sv: Rädd vid uteritt..

Hej på dig vännen!!
Vilket litet hästskrälle du rider :)
Men jag kan tycka att det är fel att skriva "Byt häst". Hur det än är så är man fäst vid den rackarn...
Jättebra förslag med längre stigläder.
En annan sak du kan prova är att sitta och "plocka" med tyglarna ( Försök få henne att dra ihop överkroppen, att gå i form) när du känner att hon spänner sig, då får hon något annat att tänka på och fundera över.
Du kan också prova att göra något helt annat än vad hon hade i tanken bara för att avbryta hennes dumheter. Vrid runt henne ett helt varv och gör en halt, se hur hon reagerar!
Hur sitter du i sadeln när hon börjar trilskas med dig?
Drar du hårt i tyglarna (man gör lätt det utan att tänka sig för när man blir rädd)? Släpp lös tyglarna lite så hon får lite svängrum, då brukar dom hålla sig lite lugnare...
Hoppas att det löser sig för dig!
BamseKram

Så du tycker jag skall försöka få henne att tänka på annat och arbeta istället för att gå runt och hitta på sätt att få av mig på? :)
Lät som en god idé, ska testa det idag. Tack!

Jag brukar ha ahlvlånga tyglar när jag rider ut. Så pass korta att jag har kontakt med munnen ifall det skulle hända nånting men ändå så pass långa att hon inte känner att hon måste gå i form och arbeta.
Jag vet faktiskt inte om jag drar hårt i tyglarna. Jag brukar ha lätt för att bli hård i handen när jag försöker jobba med henne, kanske blir likadant när vi är ute.. Ska försöka tänka på vad jag gör tror jag. :)
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag tycker att du har fått många goda råd!

Det man får ha i åtanke när man rider en häst som enbart testar (dvs inte för att den har ont el liknande) är att du inte får godta den typen av beteende. Många sitter nog spända och hoppas på det bästa tills dess att hästen ska tänka "jaha, jag ger upp".. men hästar har inga tider att passa! :d

Jag tycker att du ska sätta hårt mot hårt. För att få pållan att verkligen lyssna på dig måste hon förstå att hennes beteende inte är acceptabelt, det är du som bestämmer. Som någon annan tidigare skrev, ta en rem runt halsen att hålla dig i om det blir hoppigt, jag lovar du sitter mycket bättre om du lyckas hålla låga händer, det hjälper dig att inte bli spänd. Om hon inte vill gå i din färdriktning så snurra henne, runt runt i några varv sedan framåt igen. trilskas hon- snurra. Sätt gärna handen mot ditt ena knä och håll handen stum där. Har en stallvän som jobbat på ett "framgångsrikt" utbildningsstall och där är den här metoden väl beprövad på unghästarna och de småbråkiga :p, fungerar alltid. BERÖM när hon går framåt. De brukar förstå ganska snabbt att det blir enklare att bara gå dit man ska tillslut ;). När hon trilskas försök få henne så låg som möjligt då detta verkar lugnande på hästen.

Försök sitta och håll huvudet kallt. När du väl lyckats bryta hennes mönster så är det värt det lilla slit och svett man får offra!

Lycka till!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Så du tycker jag skall försöka få henne att tänka på annat och arbeta istället för att gå runt och hitta på sätt att få av mig på? :)
Lät som en god idé, ska testa det idag. Tack!

Jag brukar ha ahlvlånga tyglar när jag rider ut. Så pass korta att jag har kontakt med munnen ifall det skulle hända nånting men ändå så pass långa att hon inte känner att hon måste gå i form och arbeta.
Jag vet faktiskt inte om jag drar hårt i tyglarna. Jag brukar ha lätt för att bli hård i handen när jag försöker jobba med henne, kanske blir likadant när vi är ute.. Ska försöka tänka på vad jag gör tror jag. :)
Nu är vi nyfikna! ;)
Hur gick det att rida ut idag?
Det goda rådet du fick från Slobodan, var ungfärr det jag menade med att snurra runt hästen när hon gör tok....och jag håller med henne! Mycket effektivt!! :rofl:
 
Sv: Rädd vid uteritt..

vad är det för hästägare som inte hjälper dig?
Vet hon inte om det`?

Skulle aldrig tillåta att det fortgår, både för din o hästens skull.:crazy: Hästen kan komma lös o bli skadad o att leva med att ngn kanske har blivit allvarligt skadad av min häst o har struntat i att förebygga olyckor.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Det gick rtt bra att rida ut igår faktiskt.
Vi red i paddocken först för att hon skulle bli lite trött och utsprungen. Sedan skrittade vi ut i ungefär en kvart. Hon hoppade till på ett ställe och spände sig, men jag gjorde som slobodan sa och vnde runt henne och hon gick snällt runt och vi red åt andra hållet några steg och vnde sedan runt igen. Då fick hon något annat att tnka på vilket var bra tror jag.
Nr vi skulle passera en vg kom det dock en bil förbi, vilket hon aldrig brukar vara rdd för. Men den hr gången kastade hon sig. Men jag hade martingalen på henne så jag hade något att hålla i mig i så jag åkte inte av. :)

Tack för atta bra tips!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Har själv liknande problem. Jag gick omkull i diket för 2 år sedan. Har själv blivit rädd efter det. Har löst det med att börja rida i paddock först så hästen är lydig. Sedan rider jag ut. Iband så rider jag ut direkt. Men senast i lördags så spände min häst upp sig och spökade runt. Givetvis var det ett djupt dike där vi dansade. Jag hoppade av då. Men satt upp igen efter jag lett honom förbi det farliga. Jag rider ofta öppna eller skänkelvikning även på uteritterna för att hästen ska tänka på annat.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Rätt så bra är ju i alla fall inte dåligt! :)

Fortsätt jobba vidare och tänk på att vara konsekvent. Om du kände att hon blev rädd för bilen skulle jag råda dig att bara driva på henne framåt, men om hon däremot "tog tillfället i akt" för att sätta dig på pottkanten skulle du kunnat snurra henne även där.

När jag rider hästar som är tvära och vägrar att göra enkla saker som att gå *min* väg så kan en 15 minutersrunda ta upp emot en 40 minuter. Snurrar vid minsta tvekan från hästen, den ska gå framåt punkt slut. Kan tänka mig att ditt lilla sto har gått de rundor du rider tiotusentals ggr, så då finns det ingen anledning att flyga i luften, inte sant? :d Vågar du vara lite barsk och modig skulle jag välja ut en dag, tänka nu jävlar anamma, busar hon snurra 5 varv, gå på... busar hon igen snurra 10 varv, gå på... 15 varv, 20 varv o.s.v.

Det lönar sig! Det kan jag lova! Det som jag gillar mest med den här taktiken är att hästen inte tar någon skada av den, men man får se till omgivningen och skulle det vara djupa diken båda sidor el dylikt så kan du hoppa av och snurra.

Lyckospark! :p
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Vad roligt och höra att det gick rättså bra!! :D
Då kanske DU snart kan slappna av lite igen när du rider ute med henne....
Lycka till
*StorKram*
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Rätt så bra är ju i alla fall inte dåligt! :)

Fortsätt jobba vidare och tänk på att vara konsekvent. Om du kände att hon blev rädd för bilen skulle jag råda dig att bara driva på henne framåt, men om hon däremot "tog tillfället i akt" för att sätta dig på pottkanten skulle du kunnat snurra henne även där.

När jag rider hästar som är tvära och vägrar att göra enkla saker som att gå *min* väg så kan en 15 minutersrunda ta upp emot en 40 minuter. Snurrar vid minsta tvekan från hästen, den ska gå framåt punkt slut. Kan tänka mig att ditt lilla sto har gått de rundor du rider tiotusentals ggr, så då finns det ingen anledning att flyga i luften, inte sant? :d Vågar du vara lite barsk och modig skulle jag välja ut en dag, tänka nu jävlar anamma, busar hon snurra 5 varv, gå på... busar hon igen snurra 10 varv, gå på... 15 varv, 20 varv o.s.v.

Det lönar sig! Det kan jag lova! Det som jag gillar mest med den här taktiken är att hästen inte tar någon skada av den, men man får se till omgivningen och skulle det vara djupa diken båda sidor el dylikt så kan du hoppa av och snurra.

Lyckospark! :p

Ska testa. Känns bara lite läskigt att vända helt runt ett par gånger. Känns som att hon skulle li less på det och försöka kasta sig iväg. Men kan testa och se vad som händer om jag gör det så fort hon börjar trilskas. :)

Det var någon som gav förslag till att försöka jobba med henne när jag är ute. Det brukar jag försöka göra, men problemet är att hon är rätt så lat och gillar inte riktigt att jobba, så hon brukar kasta med huvudet upp och ned och försöka rusa iväg. Fast det brukar lösa sig genom att inte ge sig. Men det är svårare att inte ge sig när man är ute än inne i padocken tyvärr.. Men jag försöker och köpar med henne. :)
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag förstår att du gärna vill ge med dig om du känner dig osäker. Men försök att driva runt henne i cirkel, stadig tag med ena handen mot knät och använd skänklarna så att du ramar in henne. Slappna av i dina knän så du inte spänner benen/sätet. Du kanske kan ta med dig någon annan just den här ritten när du känner att du faktiskt vill sätta henne på plats! :d

Men känner du dig för osäker så tycker jag att du ska prova med att rida henne enbart på banan och träna lystring. Håll dig på banan i ca 4 veckor men se till att träna varierat och få henne att lyda din minsta vink! När du känner att hon lyssnar bättre så börja avsluta med kortare snuttar i skogen som någon annan skrev och tipsade!

Inte lätt med ston! Du får skicka in en ansökan till henne så få vi se om hon godkänner ;). Hoppas för din skull att hon inte är rödhårig också :p!
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Tack så mycket för hjälpen alla, skall jobba vidare med Slobodans tips och hoppas att det fungerar. :)
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Jag har inte läst igenom hela tråden men detta är mina tips i alla fall!

Jag skulle i första hand haft någon som gick med mig och höll hästen i ett grimskaft samtidigt som jag red tills jag kände mig säker. Ju mer säker man känner sig ju mer länger personen grimskaftet, till slut bara går bredvid, sedan längre och längre efter och till slut inte med alls.

En annan grej som borde funka om du har modet är att så fort hon gör något som du VET inte är att hon är rädd eller känner obehag själv, jobba henne som tusan. Få henne att riktigt anstränga sig resten av ridturen. Då vet hon till slut att "nä, gör jag något bus så måste jag ju anstränga mig", en annan ide kan vara att som tidigare skrivit rida hårt fast inte på arbetssättet utan på uthålligheten. Gallopera henne tills hon är helt slut. Och gör det varje gång hon försöker jävlas med dig. Det kan funka..
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Problemet var bara att när vi kom till ett ställe där hon brukar kasta sig och galloppera iväg när jag rider henne så gjorde hon det den här gången med.

Men hon saktar av efter en stund eftersom vad jag läste någonstans så var hon rätt lat?

Ta med dig ett spö ut, förbered dig på när hon kastar iväg i galopp på just det stället och sedan driv på tills hon är trött. Hon ska inte få stanna själv, utan ska stanna när du säger åt henne. Kanske låter lite hemskt men jag vet många som har gjort såhär med sina hästar och det har funkat fin fint.
 
Sv: Rädd vid uteritt..

Ha någon som går med kan bli svårt, känns jobbigt att utnyttja någon till det.
Men att försöka arbeta henne när hon är påväg att testa mig kan nog vara bra. Fast det är svårt att tänka på det när hon gör som hon gör, men jag skall försöka.
Och dte där med att fortsätta galloppera henne när hon testar mig känns inte alltid så bra eftersom det inte alltid är något bra underlag för att galoppera på. Är rädd om hennes ben.. Så det kan vara svårt att göra det till något konsekvent, och jag antar att det bara är då det fungerar som man vill.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp