Z
Zaph
Sv: Rädd vid uteritt..
Så du tycker jag skall försöka få henne att tänka på annat och arbeta istället för att gå runt och hitta på sätt att få av mig på?
Lät som en god idé, ska testa det idag. Tack!
Jag brukar ha ahlvlånga tyglar när jag rider ut. Så pass korta att jag har kontakt med munnen ifall det skulle hända nånting men ändå så pass långa att hon inte känner att hon måste gå i form och arbeta.
Jag vet faktiskt inte om jag drar hårt i tyglarna. Jag brukar ha lätt för att bli hård i handen när jag försöker jobba med henne, kanske blir likadant när vi är ute.. Ska försöka tänka på vad jag gör tror jag.
Hej på dig vännen!!
Vilket litet hästskrälle du rider
Men jag kan tycka att det är fel att skriva "Byt häst". Hur det än är så är man fäst vid den rackarn...
Jättebra förslag med längre stigläder.
En annan sak du kan prova är att sitta och "plocka" med tyglarna ( Försök få henne att dra ihop överkroppen, att gå i form) när du känner att hon spänner sig, då får hon något annat att tänka på och fundera över.
Du kan också prova att göra något helt annat än vad hon hade i tanken bara för att avbryta hennes dumheter. Vrid runt henne ett helt varv och gör en halt, se hur hon reagerar!
Hur sitter du i sadeln när hon börjar trilskas med dig?
Drar du hårt i tyglarna (man gör lätt det utan att tänka sig för när man blir rädd)? Släpp lös tyglarna lite så hon får lite svängrum, då brukar dom hålla sig lite lugnare...
Hoppas att det löser sig för dig!
BamseKram
Så du tycker jag skall försöka få henne att tänka på annat och arbeta istället för att gå runt och hitta på sätt att få av mig på?
Lät som en god idé, ska testa det idag. Tack!
Jag brukar ha ahlvlånga tyglar när jag rider ut. Så pass korta att jag har kontakt med munnen ifall det skulle hända nånting men ändå så pass långa att hon inte känner att hon måste gå i form och arbeta.
Jag vet faktiskt inte om jag drar hårt i tyglarna. Jag brukar ha lätt för att bli hård i handen när jag försöker jobba med henne, kanske blir likadant när vi är ute.. Ska försöka tänka på vad jag gör tror jag.