Rädd(skygg) häst..

I

IrishCobTinker

Jag har en 2 årig hingst som är lite hanterad.

Han är alltid svår att få tag på i hagen, kommer fram så man har han ca 1 meter i från sej, när man försöker klappa han så drar han därifrån.
När han väl är fångad så får man vara försiktig för minsta snabba rörelse så rycker han till..

Jag vet inte vad jag ska göra för att han inte ska vara så rädd.?

Tips och ideer hur man tränar bort sånt??

Han är inte särskilt intresserad av godis och sånt att locka med.

Sv: Rädd(skygg) häst..

Nh träning tycker jag skulle funka bäst:) tex i hagen när han kommer fram, om han är "rädd" för att bli klappad, stå och prata med mjuk röst.. Sträck fram handen till honom så han kan lukta på dig. När du leder.. Man behöver inte göra hastiga rörelser, jag köpte mitt sto när hon precis fyllt 2år ha längre grimskaft och se om han slappnar av. Han är nog osäker för att han inte känner dig.:)

Lek med honom:) leker jätte mycket med min häst:) när jag skaffade henne satt jag ofta i hagen med henne och bara gjorde henne sällskap:)

Se om du kan få honom att "fånga" dig istället.
Backa när han kommer fram, vänd dig bort och gulla med de andra hästarna. Låtsas att du pysslar med något hemligt han inte får se...
Sätt dig ner och låt honom undersöka dig, lägg lite godsaker på marken omkring dig, käka lite på en morot och slappa lite.
Gå därifrån när han tror du tänker ta honom, när han låter dig klappa, klia lite och gå iväg.

Detta får du jobba med under en liten tid kanske, bryt INTE hans förtroende genom att "hugga tag" i honom när du har "chansen". Måste han in varje kväll får du se till att ta en heldag och göra ovanstående massor med gånger, tills han blir nyfiken på dig.

Jag har en 2-årshingst som var likadan när han kom hit i juni förra året. Jag lät honom vara under sommaren och hösten, eftersom allt var nytt och han var så himla skygg. Jag satte mig på huk i hagen ibland och det hände att han kom fram, men oftast inte inom räckhåll. (Tog jag däremot grimma på hans kamrat och började leda bort honom mot grinden, så följde min hingst efter och sträckte fram huvudet så att man fick på en grimma på honom också, så han var inte "svårfångad".)

I vintras gick ligghallen sönder i hingsthagen på grund av all snö, så jag började leda in hingstarna på kvällen till en box istället. På bara ett par veckor blev min lilla kille mycket modigare och "hemtam" i och med den dagliga hanteringen, som han var rätt ovan vid. Nu kommer han fram i hagen och nosar på mig, låter sig klias lite och oftast får man ta på hela kroppen. (Benen och rumpan är han lite rädd om, men trugar man så...)

Det jag gjorde i vinter förutom att leda in och ut ur stallet var att borsta i boxen ibland, vifta med händer och armar i tid och otid, lägga på en däckel och spänna gjordarna och sedan lämna honom (under uppsikt) med den i några minuter, binda upp på gången ibland och sopa golvet runt omkring honom och under magen m.m. Typisk "daglig hästhantering" alltså, inget märkvärdigt. Men jag är alltid lugn och konsekvent med honom, och jag hälsar alltid ordentligt innan jag sträcker mig efter honom i hagen och sådär. Jag låter honom komma till mig istället för tvärt om och det har gett ordentlig utdelning! :) Så det finns hopp även för din hingst.

Än så länge är hästen väldigt ung .. jag hade låtit hästen vara en tid.. koncentrera dig på dem andra hästarna istället. Om du försöker komma nära honom men han inte är riktigt redo så blir allt mycket värre och kan sluta med att han blir svårfångad resten utav livet.

När han kommer fram så kan du ex. sträcka fram en hand lite lungt och försiktigt samtidigt som du kryper ihop lite så att hästen kan "titta ner" på dig. Det är ungefär så hästar gör när dem ska hälsa på varandra och när dem "kryper ihop" så visar dem att dem inte "hotar" den andra hästen. Min häst är väldigt rang låg och när han ska hälsa på någon annan häst så kryper han alltid ihop lite och istället för att lukta på varnadra mule emot mule så "luktar" min häst på den andres bog ungefär. Självklart ska du vara ledaren men till en början kan det vara bra att krypa ihop lite tills hästen vågar gå fram lite mer. Men sen får man akta sig så hästen inte tror att den har övertaget.. så det är viktigt att bara "krypa ihop" i början! bara dem kanske 2 första gångerna.

Ta det hela tiden lungt med hästen. Flyg inte på dem! och det du ska tänka på dem första gångerna är att du ska gå ifrån hästen istället för att hästen går ifrån dig när den är "klar". Så första målet kan vara att bara nudda hästen och sen går du där ifrån. Du måste göra dig intressant! Om du hela tiden försöker komma åt hästen och hästen går ifrån dig så blir du helt enkelt inte intressant. Så kom ihåg att DU ska gå ifrån hästen.

Att locka honom tror jag inte på. Vill han inte "prata" så bry dig inte om honom. Ägna dig åt de andra hästarna i hagen, som flera redan redan sagt i tråden. Ska de ändå gå på bete så kan han ju få tid att lugna sig där ute i flocken. En relation byggs upp sedan på vardagens förutsägbarhet, hästarna kommer in och får mat, hanteras lite grann, och släpps ut. Han kommer att slappna av i takt med att han lär sig vad som kommer att hända, och vad som förväntas.

Hej
Jag har haft samma problem i 2 omgångar med unghingstar jag fått hem.
jag går in till dem i boxen oftast medans de äter hö o sen står jag bara i hörna o pratar lite lugnt med dem.
Det brukar ta 2-3 veckor innan de kommer fram så pass så att det går att klia dem lite försiktigt.
Ta det bara lugnt o försök att låta bli att rycka till om de gör det. koncentrera dig på att få komma åt o klia på manken o halsen först innan du börjar tafsa i huvudet på dem, det tog mig 3 månader att få på grimma på min ena, ngn annan hade nog kunnat göra det fortare men nu är han en riktigt trygg o glad lite häst.
Lycka till

Hästar som är sådana försöker jag komma in på livet utan att använda händer och armar. Titta på hur hästarna gör med varann och försök kopiera det till en början. Att stå ansikte mot ansikte och mysa och snusa på varann, kanske pussa lite på varann, gör underverk.

Nästa steg är att börja kramas och mysa, sen när det är gjort kan man ju ta en tur i hagen och ge hästen en kram bara-för-att och sen gå därifrån. På det sättet präglar man inte in "matte-husse = fångad = arbete". :idea:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 926
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar