Rädd om öronen

linafina

Trådstartare
Jag har en tvåårig arabhingst som står uppstallad i ett stall med sju andra hästar. Vi har schema på insläpp och min lilla hingst har varit lite rädd när man tar av grimman. Detta går i vågor hela tiden. Oftast är det inga problem när jag gör det men när dom andra ska ta in om kvällarna kan han vara ganska jobbig.

Jag tror att några tycker det är himla jobbigt och tycker att det är mitt fel. Det är lite svårt för mig att göra nått åt det eftersom han oftast är himla snäll när jag gör det.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag alltid göra det själv? Då lär han sig iofs inte. Det gör han iheller inte om dom låter den sitta kvar?

Tycker det är tråkigt att höra om hur jobbig han är med grimman alltid och jag tycker synd om honom.

Jag har inga problem med att kela med han öron eller ta av och på träns och sånt, han är bara väldigt reserverad mot folk som han inte känner så väl.

Vad hade ni gjort?

Sv: Rädd om öronen

jag hade tagit upp det med de övriga i stallet, sagt att han är lite rädd om öronen och bett dem ta det lite försiktigt med honom, gärna pyssla och kela lite extra med honom så han lär känna dem oxå.

Bison skrev:
jag hade tagit upp det med de övriga i stallet, sagt att han är lite rädd om öronen och bett dem ta det lite försiktigt med honom, gärna pyssla och kela lite extra med honom så han lär känna dem oxå.

Det har jag försökt. Ska ta upp det igen på nytt hade jag tänkt.

Om det är så att han är ovan med att andra personer håller på och de andra i stallet inte har tid eller tålamod att hålla på extra mycket med din hingst, så om du kanske har några kompisar som kanske kan följa med dig till stallet några dagar i veckan och hålla på med honom så att han vänjer sig vid andra personer.
Hoppas det ordnar sig. Jag har en arab som också är på samma sätt.

Kan du inte ha en grimma som är lättare att ta av då? Istället för att anv. GBG-haken kanman väl knäppa upp på sidan, då behöver man ju inte röra vid hans öron.

shampiz skrev:
Om det är så att han är ovan med att andra personer håller på och de andra i stallet inte har tid eller tålamod att hålla på extra mycket med din hingst, så om du kanske har några kompisar som kanske kan följa med dig till stallet några dagar i veckan och hålla på med honom så att han vänjer sig vid andra personer.
Hoppas det ordnar sig. Jag har en arab som också är på samma sätt.

Den ideén kom jag också på idag. Letar nu efter någon som känner för att agera hästskötare nån dag i veckan :). Tror att han behöver det faktiskt.

BusenPento skrev:
Kan du inte ha en grimma som är lättare att ta av då? Istället för att anv. GBG-haken kanman väl knäppa upp på sidan, då behöver man ju inte röra vid hans öron.

Visst kan man knäppa upp grimman i spännet vid sidan istället men på det sättet lär han ju sig aldrig.

Jag vill gärna att han ska känna sig säker med andra också. Antar att man får öva lite mer med honom bara.

Araber är ofta mycket känsliga för sinnestämningar hos människan och reagerar på hur den beter sig. Är människan stressad kan det kännas obehagligt.

Alla är inte lika känsliga, men ett av mina ston reagerar blixtsnabbt på stress från människor hon inte känner. Stressen behöver inte alls vara uppenbar, det räcker med att man har bråttom av någon anledning. Då går hon undan och vill inte vara med.

Hon är däremot världens underbaraste att hålla på med och hjälper till om någon känner sig osäker (t ex barn eller hästovana makar :)).

En del araber är extremt känsliga för det som händer runt omkring dem. Jag hade ett sto förut som matvägrade en natt när boxgrannen hade gjort illa foten...

Eftersom han inte är rädd om öronen i andra lägen så kanske det inte är just öronen som är problemet, utan situationen som sådan?

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag tycker inte att du kan begära att andra ska träna din häst vid in och utsläpp, se till att han har en grimma med enkelt spänne så dom kan spänna upp vid sidan.

Fortsätt träna själv och som någon sa ta med dig kompisar och andra du litar på, kanske har du någon trevlig kamrat i stallet som är villig att träna vid sina in och utsläpp.

Tänk ocksåpå att genom att kräva att andra ska ta sig tid med din häst kan du förstöra vad du själv byggt upp. Alla människor är inte tålmodiga, alla kommer inte överens med alla hästar, och alla tycker inte att det är kul att göra något som inte är deras jobb. Ett misstag, en hårdhänt behandling, ett tvång för ju allting bakåt och kan förstöra mycket av ditt jobb.

Men glöm inte att i ett stall där du inte gör allting själv måste du göra saker och ting så lätt som möjligt för övriga i stallet för då blir alla vänligare, tänk om hela stallet vore fullt med hästar som var rädda om öronen?

Har igentligen iget svar på din fråga, men mitt sto som jag fick när hon var tre reagera alltid när någon annan skulle ta av på grimma, trots att de var samma personer, nu är hon 16 och hon låter vem som helst ta på av grimma, träns ect, men hon låter inte någon ta på hennes huvud, öron hur som helst.

IrishDraft skrev:
Jag tycker inte att du kan begära att andra ska träna din häst vid in och utsläpp, se till att han har en grimma med enkelt spänne så dom kan spänna upp vid sidan.

Fortsätt träna själv och som någon sa ta med dig kompisar och andra du litar på, kanske har du någon trevlig kamrat i stallet som är villig att träna vid sina in och utsläpp.

Tänk ocksåpå att genom att kräva att andra ska ta sig tid med din häst kan du förstöra vad du själv byggt upp. Alla människor är inte tålmodiga, alla kommer inte överens med alla hästar, och alla tycker inte att det är kul att göra något som inte är deras jobb. Ett misstag, en hårdhänt behandling, ett tvång för ju allting bakåt och kan förstöra mycket av ditt jobb.

Men glöm inte att i ett stall där du inte gör allting själv måste du göra saker och ting så lätt som möjligt för övriga i stallet för då blir alla vänligare, tänk om hela stallet vore fullt med hästar som var rädda om öronen?

Var i min text står det att jag begärt att andra ska träna min häst?

Det enda jag vill är att det ska fungera och att han ska lära sig att det inte bara är jag som kan ta av honom grimman.

En enkel grimma har han, en helt vanlig grimma som kan knäppas upp på två sätt. Jag har inte sagt att dom måste knäppa upp den på ett visst sett.

Jag skulle aldrig låta någon träna honom på egen hand.

I det stallet han står i är det enda jag begär att dom ska ta in honom från hagen. Inget mer. Enklare kan det inte bli. Alla i stallet är vänliga men jag antar att en del är stressade när dom kommer för att ta in och det känner Etan direkt och blir då jobbig med grimman.

carinaso skrev:
Araber är ofta mycket känsliga för sinnestämningar hos människan och reagerar på hur den beter sig. Är människan stressad kan det kännas obehagligt.

Alla är inte lika känsliga, men ett av mina ston reagerar blixtsnabbt på stress från människor hon inte känner. Stressen behöver inte alls vara uppenbar, det räcker med att man har bråttom av någon anledning. Då går hon undan och vill inte vara med.

Hon är däremot världens underbaraste att hålla på med och hjälper till om någon känner sig osäker (t ex barn eller hästovana makar :)).

En del araber är extremt känsliga för det som händer runt omkring dem. Jag hade ett sto förut som matvägrade en natt när boxgrannen hade gjort illa foten...

Eftersom han inte är rädd om öronen i andra lägen så kanske det inte är just öronen som är problemet, utan situationen som sådan?

Det är situationen som är problemet. Den som kommer för att ta in är stressad och då sätter han sig på tvären med grimman. Eftersom han aldrig är speciellt dum när jag tar in honom så visste jag inte att han var så jobbig med dom andra från häromdan.

Jag tar oftast in själv och sköter det mest själv med min häst.

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska göra för att fixa det här.

linafina skrev:
Det är situationen som är problemet. Den som kommer för att ta in är stressad och då sätter han sig på tvären med grimman. Eftersom han aldrig är speciellt dum när jag tar in honom så visste jag inte att han var så jobbig med dom andra från häromdan.

Jag tar oftast in själv och sköter det mest själv med min häst.

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska göra för att fixa det här.
Jag förstår att det är jobbigt... :( Jag är själv tacksam över att ha mina hästar hemma och kunna ta det mesta själv. Man har väl lite kontrollbehov... ;)

Kan du sortera ner problemet till vissa personer? Eller "strular" han med alla andra än dig? Om det är bara med vissa; kan du vara med någon gång och bara iaktta? För att försöka se exakt var problemet ligger? Har du en känsla av att han strular för att han känner att han kan eller för att han tycker situationen är obehaglig? Det påverkar ju hur du ska angripa det.

Kanske har du möjlighet att under en kortare period ta in honom själv varje dag och se om du kan bryta mönstret? Han är unghäst och periodvis kan de ha lite spöken och myror i huvudet.

Jag antar att du inte kan lösa det så enkelt att han får gå lös in själv? Det gör mina (gården är inhängnad) och det har räddat situationen många gånger när jag har varit tvungen att låta någon annan ta in dem. Då är det ju bara att öppna grinden. :)

Som en sista nödlösning skulle jag skaffa en grimma som inte behöver tas av och använda den under några veckor. Saker och ting kan faktiskt lösa sig själv ibland om man bara kan undvika den stressade situationen ett tag. Speciellt när det gäller unghästar.

Senast ändrad:

Jo det kan stämma, stallägaren kallar mig kontrollfreak så :D.

Jag tror att han strular med alla. Men jag tror det beror på hur person är och hur den gör för vad jag har förstått så är han värre vissa dagar.

Jag har gjort det förr att jag har tagit in honom själv och det har inte varit några problem men sen när dom andra börjat ta in igen så har han blivit jobbig. Jag kan märka om någon har tagit av honom grimman för han kan vara nervös på nått sätt. Svårt att förklara men jag märker på honom att han känner sig trängd och tycker det är obehagligt. Då vet jag att den som tagit in honom dagen innan inte lyckats så bra med grimman.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att låta honom gå lös in tyvärr.

Jag tänkte vara med nu under ett par dagar och analysera när dom andra tar in. Sen får jag ser hur jag ska tillväga.

Jobbigt......

Föresten..jag hade utsläpp idag så jag passade på att prova extra mycket med grimman innan vi skulle gå ut. Det var inga som helst problem, jag förde nackdelen fram och tillbaks över öronen ett par gånger och han brydde sig inte alls.

Etan är väldigt speciell med nytt folk kan jag tillägga. Han är inte rädd för människor tvärtom han är alltid först framme och ska hälsa. Men han analyserar en människa och dom får inte klappa honom hur som helst utan han ska ha kontroll på situationen till 100%.

Jag har pratat med min lillasyster som är duktig med hästar och frågade om hon ville sköta honom en dag i veckan mest för att han ska lära känna lite nytt folk. Lite djupare alltså. Hoppas att det var en bra idé.

Nu vet jag inte vad du har för grimma. Men en lädergrimma som knäpps upp i nackstycket istället för under ganasherna, brukar vara bättre för hästar som har känsliga öron. Då kan han ha den när andra skall hantera honom och du kan träna på i lugn och ro.

Greja mycket med hans öron annars. Klia runt och smek honom försiktigt i öronen så skall det nog gå över.

Hälsning Maja

Varför kan han helt enkelt inte ha grimman på sig de nätter som de andra hanterar honom?
Såna grejer på unghästar brukar lösa sig självt, bara de får tid att mogna utan stress. Ska det bråkas med öronen (eller nåt annat) dag efter dag så är beteendet snart invant.

CK skrev:
Varför kan han helt enkelt inte ha grimman på sig de nätter som de andra hanterar honom?
Såna grejer på unghästar brukar lösa sig självt, bara de får tid att mogna utan stress. Ska det bråkas med öronen (eller nåt annat) dag efter dag så är beteendet snart invant.

Tycker inte det ska behövas helt enkelt. Det hade han under första året.

Men jag tror att det löser om jag ska vara ärlig. Om vi bara ger det tid och inte pressar honom så.

Så var min sköthäst också för två år sedan, då jag började sköta henne. Jag har helt enkelt bara tagit det lugnt, klappat henne på halsen, och sedan när hon lugnat ner sig då har hon låtit mig vidröra hennes öron utan problem. :)
Annars brukade hon bara dra upp huvudet och bli alldeles nervös.

Problemet var ju det att han inte var sån med mig utan bara med andra som han inte känner så bra. Jag visste inte ens att han var sån.

Nu har jag sagt till alla att knäppa upp grimman med nackspännet och låta den glida ner över mulen istället så slipper dom bråka med honom. Det löser inte problemet det vet jag men jag tycker det är himla dumt att dom bråkar med honom. Inte bra för honom. Grimman kan ju likabra tas av så när dom hanterar honom och så gör jag som vanligt. Nu är alla nöjda och glada så!

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 256
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar