Rädd och eländig

Sv: Rädd och eländig

Egentligen så är det det här ridläraren har betalt för, att ge dig tips om hur du rider just den hästen...

Jag är rätt värdelös på att rida, men de två bästa tipsen jag fått har jag inte fått på ridskolan.
Det som kan vara bra i ditt läge är att man sällan ska sitta och försöka tjuvhålla och bromsa en het häst hela tiden. Dom blir de ofta ännu värre.

Vad händer om du lägger in en massa volter och annat innan hindren så att han blir upptagen med det och inte hinner att dra iväg? Eller till och med testar att gasa lite?
 
Sv: Rädd och eländig

Varför rusar hästen? Det kan finnas flera anledningar t.ex. hästen är inte tillräckligt utbildad, kanske knappt hopptränad, den är rädd för att det ska göra ont att hoppa pga. tidigare ryttare som kanske håller sig fast i bettet. Det kan också vara så att hästen själv är obalanserad och det blir värre med en obalanserad ryttare som kanske rubbar galoppen dvs. avståndet innan hindret (fast då brukar det bli stopp).

Beroende på häst och situation så kan man exempelvis göra följande: Är hästen orolig eller ovan, så åk med och stör hästen så lite som möjligt över hindret. Håll om lagom med skänkel och håll i manen över hindret. Räta på dig så du inte blir framtung i landningen. Efter hindret ska hästen sakta ner, du får inte låta den svänga och rusa vidare, håll den helt rak och använd väggen som stopp om du måste (här råder det delade meningar).

Är hästen olydig och inte väntar på sin ryttare, så lägger du en volt (på volt, på volt) så fort du känner tendensen att den ska rusa iväg mot hindret. När hästen lyssnar så rider du på mot hindret. Du måste vara lyhörd och snabb för att vända från hindret om den rusar. Om det sista galoppsprånget blir "hetsigt" gör inte så mycket, så rid inte med handbromsen i över hindret utan låt hästen suga tag i det. Håll i manen. Samma här som ovan, se till att få hästen lydig direkt efter språnget.

Är du orolig över farten så tänk på att du kan rida en kort ansats mot hindret. Hästar har inga problem att hoppa 1 m eller mer från stillastående. Skritta eller trava i ett sansat tempo, vänd upp mot hindret någon meter ifrån, lättridning kan hjälpa till med takten/tempot.
Låt inte hästen springa iväg, du kan kanske enklast bromsa den genom att förhålla med bara yttertygeln, men bli aldrig dragandes i den för då förloras bromseffekten. Det är din ridning som påverkar hästen, var bestämd och mentalt inställd på att fram till hindret så ska den vara lydig. Över hindret ska du vara följsam. Efter hindret så får den inte springa iväg med dig. Bromsa med yttertygeln, sitt emot med hela kroppen, håll hästen rak. Den ska lyssna på dig vart ni ska ta vägen.

Något att tänka på som även hjälper balansmässigt är att du tittar dit du ska. Titta inte eller tänk på hindret. Välj ut en punkt högt upp som du fäster med blicken, håll kvar fästpunkten hela vägen fram och över, då följer resten av din kroppshållning med och hästen följer dig.

/V
 
Sv: Rädd och eländig

Jahaa, ska jag försöka få stopp på hästen? Det slog mig inte! :idea: Smart du är!
.

Jag förstår att du är frustrerad, TS, men vi försöker bara hjälpa till och komma med tips. Inte så kul att få ett sarkastiskt bemötande tillbaka då. Ibland kan lösningen på ett problem vara så uppenbart att man, så att säga, inte ser skogen för alla träden. Du har ju inte gett oss någon beskrivning av hur du har ridit hittills, och vi kan inte läsa tankar utan kör mer på uteslutningsmetoden.

Prova de tips du har fått nu på nästa träning, och återkoppla till oss sen hur det gick :) Det skulle vara guld om du kunde få med dig någon som kan filma när du rider också, då är det mycket lättare att se.

Eller, som Ramona säger, så byter du häst, frågar om att få betsla upp, eller ber om en privatlektion på hästen. Eller byter ridskola om inget av det funkar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp