Rädd när vi lyfta lämmen

C

carnival

För ett par veckor sedan köpte vi en fullblodskorsning från en ridskola. Hästen är snäll och trevlig på alla sätt, men rädd för att få lämmen uppfälld bakom sig..Vi fick hem honom...Tränade att gå in i transporten för några dagar sedan. Det gick jätte bra och han stod en stund och åt, vi backade ut och gick in igen. Idag gjorde vi samma sak han gick in utan att blinka så vi tänkte ta upp lämmen varpå hästen fullkomligt kastar sig ut. Sen var cirkusen i full gång. Tog in honom igen och en annan tjej fick stå och "dutta" på lämmen så det lät lagom mycket. Hästen tittade sig hela tiden om efter den andra personen och var lätt nervig. Hur ska jag träna detta rätt???
Finns det någon som kan rekommendera mig någon kunnig person i östergötland??Vi har bara haft en liten superenkel ponny innan så detta känns som ett jätteproblem. Tacksam för alla råd.

Sv: Rädd när vi lyfta lämmen

En variant kan ju vara att man provar hur hästen reagerar när den har blinkers på sej.Så att h*n inte ser när baklämmen falls upp.

Ronny Åhman på Djurtorp, Norrköping last tränar hästar. Han är väldigt duktig och metodisk om ni inte tycker att ni har någon som kan hantera det utan vill anlita ngn som du frågade om.
Lycka till!

En liten fråga? har ni ingen bom bakom hästen? Om inte, skaffa släp med bom omedelbart, innan det händer en olycka.

Ullis

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur