Rädd när jag rider själv

G

Gelatin

Jag har alltid haft ett problem när det gäller ridning. Jag är rädd för att rida själv. Med själv menar jag att vara helt ensam. Jag har ridit i många år, både haft foderhäst och medryttarhäst men aldrig känt mig säker själv.

När jag har någon annan med mig (kvittar vem det är. Behöver inte vara någon till häst utan räcker med att någon står och tittar på) så känner jag mig helt trygg. Väldigt sällan jag är rädd då... Hästen kan skygga, bocka och vara tramsig men jag bara skrattar bort det.

Rider jag samma häst ensam (även om det är en häst jag är van vid) så sitter jag och spänner mig direkt. Slappnar oftast av efter ett tag om hästen är lugn och går bra men alltid finns det en liten tanke gnagandes i huvudet om att hästen snart ska bli rädd för något.

Jag vet inte ens varför jag är rädd egentligen. Eller jo, jag är rädd för att hästen ska bli rädd och att den ska springa iväg. Detta är jag inte rädd för när jag har någon med mig, bara när jag är själv. Skyggar hästen så känns det som att magen ska falla genom stövlarna på mig men sedan slappnar jag av och tänker "Det här gick ju bra ändå."

Till saken hör att ingen tror mig när jag säger att jag är rädd för att rida själv eftersom när de ser mig så är jag alltid tuff och säker, en självklar ledare för hästen. Är erfaren och har även utbildat ett flertal unghästar.

Jag drar mig för att rida när jag är själv, försöker ändå alltid att utmana mig själv lite så att jag klarar mer men nästa gång är jag på ruta ett igen...

Jag kommer ju aldrig kunna rida själv om jag är såhär otrygg!

Sv: Rädd när jag rider själv

Jag tycker att det är sunt att inte vilja rida ensam. Det kan hända så mycket att jag inte tycker att någon någonsin ska rida ensam även om jag vet att det är enda chansen att rida alls för många.

jag rider aldrig unghästen själv. Inte sen jag åkte av min andra häst o landade så illa så jag ej kunde röra mig o bara blev liggandes tills ambulansen kom. Hur reder man ut ensådan grej ensam lixom. Jag rider bara deb äldsta hästen själv o ibland min andra oxå, men då måste det finnas ngn i stallet iaf.

Ett tag försökte jag tvinga mig ut själv på nya häst, men har gett upp tills vidare. Han är jättesnäll som individ och lugn men kan bli ruskigt rädd ibland och skuttar då framåt på alla fyra och då är det väldigt svårt att sitta kvar.
Det ÄR inte ofarligt att rida och det inträffar saker. Jag kan inte vara säker på att jag fixar alla situationer än när jag är ute och rider. Det är egentligen inte ett dugg konstigt att känna rädsla, man är ju fullt medveten om riskerna med ridningen. Rider jag däremot i grupp så brukar jag känna mig rätt lugn.
Min förra häst var en riktig klippa, inte rädd för nåt och absolut bombsäker att rida ut ensam på, men sådana hästar är väldigt sällsynta. Hon hade nog aldrig ens tänkt tanken på att man kan sticka med ryttaren eller bralla och bocka.
Har alltid mer eller mindre lidit av ridrädsla och försökt att analysera orsaken till det. För min del så hänger rätt mycket ihop med mitt självförtroende tror jag och det faktum hur bra balans jag har har och hur (o) erfaren jag är som ryttare.

Känner igen mig precis i det du skriver. När jag började rida igen var det efter 25 års uppehåll :eek: och jag skakade som ett asplöv varje gång jag skulle ut, hade alla möjliga knep för mig, sjöng o snackade som en galning för att kunna vara lugn, stackars häst :D. Men numera stortrivs jag med att rida ut ensam med mitt inte alltför lugna arabsto - jag tycker bara det är trevligt o lär mig mer o mer om henne hela tiden.

Det jag vill ha sagt är att det är en träningssak - ju mer du gör det desto lättare blir det, men du måste göra det ofta för att kunna "lagra" goda ridupplevelser så att du får en positiv känsla när du tänker på att rida ut, i stället för den negativa, rädda känslan.

En annan sak som hände hos mig var att jag faktiskt blev himla less på mig själv - blev less på att gå och vara rädd hela tiden och mer eller mindre sa åt min hjärna att hålla käft :rofl:

Välj vägar du är välbekant med, tänk på säkerheten, ha med dig mobilen, och tro på dig själv, att även om hästen blir rädd så fixar du det. Ffa sluta tänka på dig själv som "rädd ryttare" utan tänk på dig själv som "klok försiktig ryttare som tänker efter före". Att se sig själv som rädd är förödande...

Ja det blev lite svamligt men jag hoppas det hjälper iaf :idea:

Investera i ett headset till mobilen, trådlöst är att föredra när man är aktiv, och prata med någon när du är ute själv? Jag antar att du är rädd att du ska hamna i en sits som du inte tar dig ur, exempelvis att du far i backen och slår dig illa. Jag är en flitig mobilanvändare när jag känner mig osäker, exempelvis när jag hanterar en häst jag är osäker på eller är ute och kör bil i taskigt väglag eller när jag är trött.

Känner igen mig så väl! Jag är alltid trygg när jag rider min häst när någon är med, behöver inte vara någon hästkunnig, men riktigt feg när jag är ensam. Dessvärre är det väldigt sällan jag har någon som kan följa med, så oftast får jag ju vara ensam, och inte blir det bättre med tiden...

Tipset du fick om att använda headset och prata med någon är kanon! Funkade dock inte så bra för mig för mobilräkningen blir för dyr:p och sen rider jag oftast på dagtid då dom flesta jobbar.

Det glömde jag att skriva ;) Det är hett tips att hosta fram ett abonnemang med gratissamtal till åtminstone vissa operatörer. De flesta operatörer har sådana erbjudanden numer.

Jättebra svar!
Själv kan jag inte ge så mycket råd, eftersom jag inte är rädd. Däremot är jag bra på att tänka efter före och att hitta lösningar när något oförutsett inträffar.
Att lita till sin förmåga att hantera olika situationer är naturligtvis ett sätt att inte vara rädd. Och dit kommer man kanske just genom att förbereda sig för vad som kan inträffa på ett realistiskt och lösningsinriktat sätt.

En av de bästa saker man kan göra i din situation är att träna kommunikationen med hästen.
På det sättet lär man känna hästen bättre och du känner dig mer säker då du själv ska ut och rida.
Själv anser jag att hjälm, säkerhetsväst och mobiltelefon är en självklarhet oavsett om man är själv eller inte... :)

Kanske du kan prata ihop dig med människorna som oftast brukar finnas vid stallet om att ni kan göra en lista där ryttaren skriver vem, var och hur länge den tänker rida. Om den inte har kommit tillbaka efter en viss tid så kan de andra människorna kolla upp så ingenting har hänt.
På det sättet blir man kanske mer säker i sig själv och vet att om man ramlar av och slår sig kommer de andra och hjälper till.

Idén med att använda headset var smart men är det ingen som har tänkt på att man blir faktiskt mindre fokuserad på det man gör då man pratar med någon annan? Det innebär att det blir ännu mindre säkert då man rider.

Det är väl konstigt hur olika man kan vara.

Jag är själv en riktigt fegis på hästryggen, men känner mig lugnare när jag rider ut ensam.
Då vet jag att ingen annan häst plötsligt får tokspel och far iväg. Eller att andra ryttare inte tänker på hur rädd jag är och drar iväg. (händer ibland)
Min häst blir lätt hetsig när vi rider flera stycken och jag kan inte alltid hålla henne. (min tränare har ridit henne till mig några gånger för att försöka komma underfund med hur man bäst fixar till detta. Vi jobbar på saken :) )

Så jag rider hellre ensam faktiskt.

Förstår känslan. Jag känner mig alltid tryggast på banan där både hästen och jag vet vad det handlar om. På andra sidan staket slutar världen och man kan galoppera fort och avslappnat...

Men när man rider ute får man ha koll hela tiden och försöka vara före hästen. Hela tiden försöka räkna ut vart hästen vill ta vägen om den blir rädd.

Är man flera känner jag att det är tryggare men visst finns risken för att det blir tävling om hästarna är taggade. Att flyga fram i 60 knyck på allmän väg är ingen trygg upplevelse...

Det är väl konstigt hur olika man kan vara.

Jag är själv en riktigt fegis på hästryggen, men känner mig lugnare när jag rider ut ensam.
Då vet jag att ingen annan häst plötsligt får tokspel och far iväg. Eller att andra ryttare inte tänker på hur rädd jag är och drar iväg. (händer ibland)
Min häst blir lätt hetsig när vi rider flera stycken och jag kan inte alltid hålla henne. (min tränare har ridit henne till mig några gånger för att försöka komma underfund med hur man bäst fixar till detta. Vi jobbar på saken :) )

Så jag rider hellre ensam faktiskt.

Jag har faktiskt blivit likadan, min häst tycker att allt ska vara rejs när vi är ute med andra, och jag tycker det är lite jobbigt. Det är lugnare att vara själv!

Tycker om att rida ut med en till, men så fort vi är 3 eller fler tycker jag det känns lite....nja.

Jag är en flitig mobilanvändare när jag känner mig osäker, exempelvis när jag hanterar en häst jag är osäker på eller är ute och kör bil i taskigt väglag eller när jag är trött.

Det är väl just då man behöver full koncentration på vad man gör? Mobil i dina nämnda situationer känns snarare som något som ökar risken för olyckor - speciellt bilkörningen. :crazy:

*kl*

Själv föredrar jag ofta att rida själv så har tyvärr inget bra tips att ge men jag tror det mesta går att träna bort om man gör det successivt och tar det i sin egen takt. Det måste vara tråkigt att alltid anpassa sina ridtider till när andra kan.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar