Rädd misse...

Mabuse

Trådstartare
Sambon och jag har en katt som är innekatt i vår lägenhet. Vi har alltid tyckt att hon är en rätt så stabil och framförallt väldigt social katt, och när vi får gäster så brukar hon alltid vara väldigt gullig med dem. Sen hon var liten kattunge har hon lite nu och då varit på landet hos mina föräldrar, både med och utan oss. Mina föräldrar har också en katt, och efter mycket fräsande i början, när vår katt var liten, så tycks de komma ganska bra överens.

Eftersom vår katt är ensam på dagarna och ibland kan bli lite understimulerad när vi bägge jobbat sent mycket, har vi funderat lite löst på att skaffa en kattkompis i något skede. Hon verkar ju tycka att det var kul med mammas katt, tänkte vi.

Men så nu i midsomras så var katten som vanligt på landet, vi var inte där utan istället kom min bror på besök med barn och deras två katter. Och se det gick inte alls! Vår katt hade helt livrädd fräst och rivit alla som kom i närheten, och sen tillbringat helgen längst bak under sängen, väsandes och skrikandes åt de två nya katterna när de kom förbi. :(

Sen när vi kom (då var brorsan med familj borta, men deras ena katt kvar) så formligen kastade sig katten över oss, och följde efter oss som en liten hund.

Vad göra?

Det verkar ju bara som hon blir stressad av andra katter, och inte alls kan hantera dem. Är det då mening att skaffa en katt till?

Det är också tråkigt att hon river och biter folk. Med oss gör hon det aldrig (om man inte busar med henne förståss!), om hon gör en ansats till det (t ex om man ska borsta, vilket hon hatar), så säger vi till henne, och då slutar hon genast. Så vi ser ju inte situationerna när hon biter folk, utan får höra efteråt vilken hemsk katt vi har.

Här har vi tänkt att vi har en stabil och social katt, och så har vi en aggressiv hysterika. :( Vad ska man göra?

Sv: Rädd misse...

Er katt kanske bara accepterade föräldrarnas katt eftersom hon var liten och katten redan bodde där, hade ett revir redan?

Men jag tycker att ni borde testa med att ta en kattunge iaf, då känner hon sig nog inte lika hotad, som hon gjorde när det kom främmande vuxna katter på ett revir som inte så självklart är hennes.

Pröva med en kattunge från ett katthem så kan ni lämna tillbaka den ifall det absolut inte skulle fungera. Fast då får man ge det minst 3 veckor innan man ger upp.

Vi vill helst inte ta en katt från ett katthem, eftersom man vet väldigt lite om föräldrarna då, och kan anta att mamman förmodligen inte fått den bästa maten under dräktighetstiden.

Att skaffa en katt till skulle enbart vara för vår nuvarande katts skull, för egen del vill vi inte ha två katter. Men frågan är om en katt till verkligen skulle tillföra så mycket då?

Och hur gör man med detta att hon verkar så otrygg utan oss? Hur gör man med detta att hon blir rädd och aggressiv mot andra när vi inte är där?

Hon känner ju bara er. Jag har också innekatter, de är fem år, och de blir helt klart mer korkade med åren - och mer präglade på mig och hemmiljön. Tar jag hem folk ligger den ene under sängen hela tiden, han klarar bara inte av det. Korkskallen.:love:

På hemmareviret med er kan en kattkompis bli en helt annan sak för er katt. Jag tror inte att du kan dra SÅ stora slutsatser av händelsen på landet Det kan också vara en individfråga - just dïn brors katter kanske var extra hotfulla.

Jo, det blir väl så, att hon blir präglad på oss. Ska vi låta henne vara på landet oftare (när bara föräldrarna och deras katt är där går det jättebra, det är när brorsan med barn o katter också kommer dit som det blir problem)?

Min bror är ju då för övrigt övertygad om att vår katt är dum i huvudet, eftersom deras katter inte beter sig som vår när de är ute på landet.

Kan ju oxå vara så att det var barnen som var det stora störande momentet.

Er katt kanske satte de andra katterna i samband med barnen. Detta då på en plats där katten inte är helt hemma. Det är väl inte att undra på att den reagerar med aggresivitet.

Sen är det ju alltid svårare att få vuxna okända individer att jämka med varandra.

Tycker din bror verkar korkad jag ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama