rädd katt

A

aida

nån som har några erfarenheter av rädda katter? min katt "busan" är ca 1,5år nu och väldigt rädd, hon föddes ute och fångades in tillsammans med sin mamma och en bror, när hon var ca 15veckor, jag köpte henne från ett katthärberge.
Jag trodde att hon skulle finna sig tillrätta men var beredd på att det skulle kunna ta tid, hon kommer mycket bra överäns med min andra honkatt, de fann varandra på en gång. men nu har jag haft henne i över ett år och hon kommer inte fram till en och vill inte gärna bli klappad, jag kan gå fram till henne och klappa och ta upp henne, men hon blir som paralyserad. hon har aldrigt fräst, klösts eller ens viftat på svansen... hon visar liksom inga känslor. Och så fort det kommer främande så springer hon och gömmer sig under soffan... vet inte vad jag ska göra... jag kan mycket väl stå ut med att hon inte är en liten kelig katt som ska ligga i knäet hela tiden (som den andra.. :)) men vill inte att hon ska vara så himmla rädd... :(

Det låter som min katt. Han är nu 4 1/2, han kommer också från ett katthem och är född utomhus. Han är jätterädd för alla utom mig och min sambo, oss är han bara rädd för ibland...Han är visserligen väldigt kelig och vill gärna bli klappad, men det är på hans villkor och han vill inte ligga i knät.

Det enda man kan göra är nog att ge dem massor av tid. Försök att klappa och borsta utan att lyfta upp. Min katt vill tex helst bli klappad när han äter. Vad tycker hon om leksaker? Finns det något som du kan göra med henne som går bättre än annat? Att du har en annan katt påverkar nog också, hon får ju sitt sällskapsbehov tillsfredställt av denna.

Min katt gör fortfarande framsteg efter 4 år, så ge inte upp!

Hon är väldigt busig och tycker att det är kul när man leker med henne men hon har hela tiden på sten koll på att man inte kommer för nära.. hon äter bara när ingen tittar på, om det inte är godis, hon tycker mycket om vitamintabletter, när de får sånna kommer hon fram och äter ur handen :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Elbe92
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 663
Katthälsa Hej, jag har adopterat två killar för ca ett år sedan från ett katthem. Dessa killar är bröder och levde i en kattkoloni ute i ca två år...
Svar
16
· Visningar
1 928
Senast: Filiofokus
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 241
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka