Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

H

Hickolena

Jag har en dobermann hane på 11 månader som är precis livrädd för nytt folk och barn! Han är så himla osäker på alla som han inte känner!, och han tar ut det genom att morra och skälla på dem!, jag vet inte vad jag ska göra åt det!.. tränar för en jätte duktig tränare med honom som jobbar som hundförade väktare och jag går mycket där det är folk så att han ska vänja sig men ingenting hjälper!

JAg har haft honom sen han var 8 veckor och han har aldrig varit med om något skrämmande eller så! så jag vet inte vad det kommer ifrån1 har varit i kontakt med uppfödaren och ingen av de andra valparna i kullen har blivit sådana!
Lydnaden har vi inga problem med och han gör i princis allt jag ber honom om, bara det inte handlar om nya människor! om jag tar hem nytt folk så kan jag ju lägga honom på en plats så ligger han där och då bryr han inte sig så mycket men det går inte med barn då är han vansinnig samtidigt som han har svansen mellan benen, morrar och tittar frågande på matte!

Tränar för fullt men känns inte som om att jag får något resultat behöver hjälp, känns snart som om att jag ger upp!

Sv: Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Tufft läge!
Har ingen erfarenhet själv och vet inte vad du redan provat. Det går inte att få honom att se barn som något positivt? Hyra in några tuffa ungar som överröser honom med godbitar och roliga leksaker, och utrusta alla barn som kommer på besök med korv och köttbullar?

Problemet är väl snarare om det är etiskt att utsätta barnen för detta om det finns risk att han ger sig på dem...

Lämna tillbax hunden då till uppföddaren o få pengarna tillbax, det hade jag gjort o skaffat en ny.
Det är ju knappast såna hät problem man ska behöva brottas med en 11måanders unghund , utan börja med roliga grejer som rejäl lydnads pass o spår o allt va det nu är man gör me hunden.

PIRU skrev:
Lämna tillbax hunden då till uppföddaren

Håller fullständigt med.
Uppenbarligen har ju hunden en hel del mentala problem och om uppfödaren är seriös, så får du utan problem lämna tillbaka hunden.

Skulle jag absolut inte råda till!! En reservation tränar man inte bort med godis och korv! Det är något som sitter i hunden. Jag har själv haft en hund som varit likadan. Jag hinner inte skriva så mycket nu. Men punkt ett är att inte utsätta hunden för situationer som den inte klarar av. Inga bitna människor eller människor som bara gör hunden mer hysterisk. För varje gång den lyckas skrämma bort någon så är beteendet att skrämma bort folk ännu mer befäst.

I botten får man acceptera att man har en hund som inte gillar andra och så får man anpassa sig efter det. Ju mindre foll bryr sig om hunden ju mer kan den slappna av. Orkar man inte ha ögon i nacken och anpassa sig efter hunden så bör man inte ha den kvar. Det är ett stort jobb och ansvar. Det är träning som kommer att ta tid...

Gnist skrev:
Håller fullständigt med.
Uppenbarligen har ju hunden en hel del mentala problem och om uppfödaren är seriös, så får du utan problem lämna tillbaka hunden.

ännu en gång :banana:

Är helt på Gnist och PIRUs linje, ta kontakt med uppfödaren och lämna tillbaka honom, det där är inget roligt som man tränar bort på en söndagseftermiddag...

//E

lady_vip skrev:
Är helt på Gnist och PIRUs linje, ta kontakt med uppfödaren och lämna tillbaka honom, det där är inget roligt som man tränar bort på en söndagseftermiddag...

//E

fan va vi är överens om allt idag då kanske för det är fredag?:rofl:

Min hund har vart precis likadan och jag har verkligen fått kämpa med honom.
jag går på dom andras linje, lämna tillbaka hunden till uppfödaren.

lady_vip skrev:
Aha!! Fredagssjukan;)

//E

vi får ta nya tag på måndag hahahahah

för i helgen ska jag träna hund så det ryker börjar i dag 1600 o fram till söndag kväll hahahha

Samma här..
Måste ta tag i en av unghanarnas träning ordentligt nu..
Med början idag :D

Låter härligt bara hoppas detta vackra väder håller i sig hela helgen också.

Det första du måste inse är att du aldrig kommer att kunna ta bort den här rädslan. På din beskrivning låter det som genetisk rädsla och inte förvärvad och den kommer alltid att finnas där. Din hund kommer aldrig att bli social. Däremot kan du få kontroll på denna rädsla och lära hunden att hantera den. Med mycket jobb kan det bli något som du och hunden kan leva med, men det kräver både träning och en anpassning av er livsstil.

Det är inte för alla att leva med en rädd och opålitlig hund. Jag gör det, men det innebär ett evigt passande och egentligen mer jobb än vad det är värt. Bestäm dig för om du är beredd att lägga 110% på att fixa till din hund så att den blir hanterbar bland folk, men räkna inte med några mirakel.

Det är gudomligt skönt ute idag, så jag tänkte jag skulle ta några pass nu när lilltjejen är hos farmor ett tag :)

Gnist skrev:
Det är gudomligt skönt ute idag, så jag tänkte jag skulle ta några pass nu när lilltjejen är hos farmor ett tag :)

Det är så pissigt jag har ingen bil föräns kl 1600 då jag får min hyr bil jag har ju krockat min egen så jag har varit utan i några dagar.

Men nu har jag ju turen o ha träningsplan med allt va jag nu behöver här så det går ingen nöd på mig :angel:

Klockan 16, klockan är faktiskt snart 18 och här sitter du :)

Till trådskrivaren. Jag hade nog också lämnat tillbaka hunden, eller t o m avlivat. Men hade nog velat att uppfödaren fick info, så jag kunde fått lite kompensation. För det tycker jag du kan få.
Det ska vara kul att ha hund, och ha ögon i nacken jämt, vill inte jag iallafall.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar