Rädd för tränset!!!!!

S

SofiaL

När jag köpte min häst så gick det inte alls att tränsa henne, det var inte någon mening att ens hålla tränset framför henne. Man fick knäppa upp det i sidan och trä över manken och sedan försiktigt knäppa ihop det igen.
Jag köpte henne som "problemhäst" och hon har nog varit med om alldeles för mkt.. Hon var rädd för allt och är fortfarande rädd för vissa situationer. Man får knappt titta på hennes öron. Men jag har jobbat så mkt med henne och sedan ett år tillbaka har jag kunnat tränsa henne som vanligt. Hon har landat och blivit lugnare...

Men för ett tag sen skulle jag ta av henne tränset och precis när bettet skulle trilla ur munnen på henne ryckte hon upp huvudet och bettet fastnade bakom tänderna på henne. Hon blev ju livrädd och kastade sig.
Efter det så stressar hon upp sig varje gång, och rycker upp huvudet så det fastnar. Blir så trött..
Jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bra igen, det gick ju så bra!
Hjälp!

Sv: Rädd för tränset!!!!!

Göra som förra gången?

Jag skulle också rekomendera lite ledarskapsövningar för att få hennes tillit. Gör join up, och sedan vänskapsleken. Öva öva öva, så att du får ta på henne överallt. Det det är grundläggande, som man övar med föl. Stackarn som har haft problem.

Jag gör ledarskapsövningar och hon lyssnar jättebra, det är nog tilliten som saknas bara. Vad innebär Join up? Hur ska jag göra??
Det är olika dagar man får ta på öronen.. när hon mår riktigt bra så går hon med på allt, men nu när hon fäller och så, så är hon hopplös.
Att rida är inga problem alls, hon är jätteduktig och hon tycker det är riktigt roligt.

Känns så tråkigt att återgå till att knäppa upp tränset...

Hej!
Jag hade en häst i min ungdom som betedde sig likadant vid tränsning. Det visade sig till slut att hon hade en öronfistel, därav allt obehag. Jag fick göra som Du gjort dvs, knäppa upp tränset i sidostycket och lägga över nackstycket och knäppa igen.

Oj, jag har aldrig tänkt tanken att hon kan ha ont, eftersom hon är likadan i vissa andra situationer.. Men det kan ju faktiskt vara värt att kolla upp.. Tack!

Idag provade jag att rida med hackamore så att inget kunde fastna i munnen på henne. När jag skulle ta av tränset spände hon sig som tusan och var beredd att kasta sig. Men hon blev helt chockad när det inte fanns något att hetsa upp sig för. :)

Det är ganska vanligt att unghästar inte spottar ut bettet.

Håll om nosryggen o se till att hon har släppt- innan du släpper.

Hon är 7 år.. men jag hon var inte så mkt riden när jag köpte henne, då var hon 5.

Jo, det kan jag ju göra. Jag ska göra ett försök.. :)

En del lär sig aldrig. Man får alltid vara observant på om de släpper eller inte.

Jag lärde mig tidigt- det där.
vi red stora hästar till en hage o alla skulle släppas samtidigt.
Vet inte om man liksom skulle schasa iväg dem med tränset o fattade inte att alla inte visste bättre.
Den sprang då iväg med tränset.

Har man en häst som brukar dra upp huvudet vid tränsavtagning.- kommer det som ett brev på posten att bettet fastnar i underkäkens tänder.

Lär henne hur hon ska göra så kommer hon så smånigom att slappna av o spotta ut- MEN var alltid uppmärksam o håll i henne ett bra tag så du inte får återfall.

Senast ändrad:

Gör Friendly Game, först med handen, sedan med spö/carrotstick, efter det plastpåse och sedan tränset.
Överallt på kroppen! Även runt omkring munnen och öronen ska du få ta på henne :)
Lycka till!

Det går inte att hålla henne om nosryggen nu.. hon kastar sig bara man närmar sig nackstycket för att ta av tränset. Det är inte det att hon kastar sig för att bettet fastnar, det fastnar ju när hon slänger sig; så fort nackstycket har kommit av.

Har provat att vänta på att hon ska låta mig ta av det. Att hon kanske skulle förstå att tränset måste av, så hon slipper stå kvar med mig i hörnet av boxen. Men hon stressar bara upp sig mer ju längre tid det går.

Borde verkligen träna horsemanship med henne.. men jag känner att jag har för lite kunskap om det. Har inte tränat det med någon annan häst. Bara ytterst lite med henne.. Några tips om vart man kan vända sig??
Är boken Dansa med hästar bra? Tänkte köpa den på skandinavium i torsdags..

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 785
Senast: Dino
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar