Rädd för sken! hjälp?

F

fjordih

Jag är jätte rädd för hästar som skenar, usch de är de värsta som finns.
jag har hand om 3 st hästar, och ena skenade med mig första gången jag red ut på den och den hästen verkar liksom försöka göra det så fort hon får läge till det :/ Hur ska jag våga ta mig ut på den hästen igen?

Och de stora problemet är att hon som äger hästarna vill att vi ska rida ut tillsammans med hästarna (jag mst då ha den där som skenar) jag vill ju inte verka feg eller så? jag är oxå rädd att hon ska flyga av då hon är äldre och hon skulle nog inte klara av vilka hårda smällar som hellst :/

Sv: Rädd för sken! hjälp?

du blandar ihop sken med ngt helt annat.

sken är lika med en häst som är så totalt i panik att den inte vet vad den gör.

det du beskriver är inte sken. det är en häst som lärt sig att den kan göra som den känner för, och sticker.

självklart ska du inte tvingas att rida ut en sån häst! :mad: den som äger hästen ska ta ansvar för att inte utsätta dig för situationer där du kan bli skadad pga att hästen beter sig så (eller att hästen och du inte funkar ihop och hästen tar överhanden).

släpp prestigen. rid INTE ut om du är rädd, på den hästen!

mackan snodde mitt svar ;)

Skulle också skriva att det är EXTREMT ovanligt att hästar skenar, de allra flesta har det inte i sig, men när det händer så är det som mackan skriver, totalpanik. Tycker inte heller att du ska rida en häst som sticker (vilket kan vara nog obehagligt), rida ska ju vara roligt, och hur roligt är det om du sitter och oroar dig för att den ska dra? Säg till henne att du inte känner dig trygg med den och helst vill rida någon av de andra två.

Håller med ovanstående om att du ska säga till hästägaren att du inte känner dig trygg. Du ska absolut inte rida ut på en häst som du inte känner dig säker på och det är ABSOLUT inte fegt att säga till om hur du känner. Snarare tvärtom, kan du förklara så kan säkert hästägaren ge dig tips om hur du kan göra för att ridningen ska fungera bättre.

Sticker hästen så dra i bara ena tygeln. Då kan hästen inte springa rakt fram.. går hästen emot så prova andra sidan. Kallar det för "nöd-stopp", då man förlorat kontrollen på hästen.

Men känner du dig inte trygg så ska du heller inte rida ut på hästen. Känns det bättre om du rider tillsammans med någon som går framför?

tack alla, jag ska försöka ta mig i kragen och berätta som det är. Det är minst lika jobbigt att gå runt o bära på det som att säga det.
Jag känner mig tryggare själv för då är det ingen risk att dom man rider med's hästar oxå sticker. Och även då är det jag som bestämmer vad jag ska göra osv.

Ska prova tipset om "nöd-stopp" när det händer igen.

håller med alla ovan. :D
självklart ska du inte behöva rida en häst som du är rädd för.

och sken är inte så vanligt...
enda hästen jag känt som har skenat sprang rätt in i ett träd och bröt nacken...

en annan nödstopp som är väldigt effektiv är att luta sig fram och ta tag i ena örat på hästen.
oftast blir den så paff och får fullt fokus på att skaka bort det äckliga å örat, så den kommer av sig i galoppen.

Sticker hästen så dra i bara ena tygeln. Då kan hästen inte springa rakt fram.. går hästen emot så prova andra sidan. Kallar det för "nöd-stopp", då man förlorat kontrollen på hästen.

Men känner du dig inte trygg så ska du heller inte rida ut på hästen. Känns det bättre om du rider tillsammans med någon som går framför?
Nödstopp är något man måste lära in först! En oerfaren ryttare som gör detta på en häst som inte är med på vad som är på G kan mycket väl gå omkull och skadas svårt.

en annan nödstopp som är väldigt effektiv är att luta sig fram och ta tag i ena örat på hästen.
oftast blir den så paff och får fullt fokus på att skaka bort det äckliga å örat, så den kommer av sig i galoppen.
Lite samma sak här! En oerfaren ryttare, som inte har tillräcklig balans för att hinna med när hästen sticker kan åka av vid en sån här övning. Hästen ifråga kan bli så paff att den tvärstannar o.s.v.

I övrigt håller jag med Mackans inlägg!:bow:

Jag känner mig tryggare själv för då är det ingen risk att dom man rider med's hästar oxå sticker. Och även då är det jag som bestämmer vad jag ska göra osv.

Jag förstår den känslan. Generellt sett är det dock så att hästar är lugnare i sällskap av andra hästar. Men om du känner dig osäker i den situationen, kan det ändå bli så att din oro smittar hästen mer än lugnet av att ha sällskap.

Jag tycker absolut inte att du ska göra saker som känns så osäkra att du upplever dem som sken - även om jag också är rätt säker på att det inte handlar om riktig sken.

Du verkar ganska ung, och jag tycker att hästägaren borde ha kollat av att du är bekväm med situationen innan du red ut överhuvudtaget. Det är ägarens ansvar (eller ägarens föräldrars, om hästägaren är omyndig).

Jag tycker att du ska göra bara sådant som du känner dig trygg med, och så sakta men säkert försöka göra liiite otryggare saker. Rida på banan först, tex, så att du får igång kommunikationen med hästen och sen rida ut en liiiiten sväng, kanske?

Man kan till och med rida samma lilla sväng två gånger i sträck, istället för att genast tvinga sig själv att rida längre bort. Så gjorde jag när min unghäst var lite tokig, om folk tycker att man är dum och feg då, så är det deras problem.

Och jag har också en del bekanta som jag helst inte rider ut med, för jag tycker de busrider för mycket och då känner jag mig otrygg och det vill jag inte. Och jag har ridit i typ 36 år, så du är inte ensam!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar