Rädd för skänkeln

P

PrenillasStar

Jag är ägare till ett grundridet 4 årigt halvblodssto. Hon är väldigt framåt och pigg och tycker det är kul att arbeta. Dock har vi stött på ett litet problem som jag skulle vilja ha tips på hur jag kan lösa.
Hon är nämligen "rädd" för skänklen. När man försöker lägga till skänklen när man tex. ska gå in på en volt eller göra en hörnpasering försöker hon istället bara sticka framåt i full fart så fort hon kan.

Det är tänkt att vi ska till tränare om ca 3 veckor men det skulle vara bra om jag kunde få lite tips på hur man ska lösa detta problemet sålänge.

/Maria

Sv: Rädd för skänkeln

Förmodligen förstår hon inte vad den sidförande skänkeln betyder, utan uppfattar alla skänkelhjälper som framåtdrivande. Eller så ger du en massa (kanske motstridiga?) hjälper samtidigt, vilket är frustrerande och förvirrande = utlöser flyktinstinkten.

Börja med att separera hjälperna och gör dem tydliga, och börja då med innerskänkeln, den är lättast för hästen att förstå. Hur man kan göra det beror lite på hästen, men en variant kan vara att från stillastående flytta hästen åt sidan med bara skänkeln. En annan variant kan vara att från marken använda handen i skänkelläget.

Nöt tålmodigt på tills hästen förstår vad du menar, och börja sedan att plocka ihop hjälperna till en helhet.

Fast det bästa är väl att be tränaren om hjälp när ni väl kommer dit, h*n vet förhoppningsvis hur man lär in skänkelhjälper noggrant och lättfattligt.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Menskopp
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat