rädd för PSD

Koltinna

Trådstartare
Jag har på senaste tiden blivit rädd för att min lilla tjej på 8 veckor ska drabbas av PSD. Jag har börjat få svårt att sova om nätterna för att jag måste kontrollera att hon andas. Det har även hänt att hon har haft andningsuppehåll så att jag har börjat ruska om henne, men så funderar jag på om hon inte bara sovit lite djupare och andats tystare så jag inte hört.
Tanken på att jag ska hitta henne livlös driver mig till vansinne.

Någon som kan lugna mig?
Finns det någon här vars barn drabbats eller känner ni någon som har drabbats?
Vad kan jag göra för att lugna mig själv? borde jag ringa och kolla upp dessa andningsuppehåll - även om det inte varit detta?

Sv: rädd för PSD

Köp ett andningsalarm tipsar jag om ..

Jag kände mig så oroad över psd och ingen logisk forskning som talar för hur få det är som dör i psd kunde lugna mig.

Vi har andningsalarm på Ella, nu har hon börjat sova utan ( 6 månader ), men i början var det ovärdeligt, jag hade aldrig kunnat sova bra annars..

Jag säger samma som Calazirya; andningslarm! Jag hade blivit knäpp(are) om vi inte hade köpt det. Jag kunde inte sova alls de första nätterna.

Theo har fortfarande larm när han sover. Han är 6 månader. Sköterskan på BVC tycker att vi ska ha det ett tag till eftersom han sover på mage, och jag har inga planer på att sluta med det. Han får gärna ha det tills han är tonåring! ;)

Ja skulle E sova på mage skulle hon inte få sova alls utan.

På nätterna har hon fortfarande larmet på sig alltid :)

Andningslarm!!! Finns det nagon anledning alls att inte skaffa ett?

Och ja, de kan andas sa tyst och lugnt att det ser ut som om de inte andas alls. Men min mamma har forsakrat mig om att det ar helt ok att peta pa dem da sa att de ror pa sig...

jag vet hur du känner, och min unge har inte ens kommit ut än..

Jag är livrädd redan nu att h*n ska dö i magen, andningslarmet ligger i bb-väskan. (respisence)

Min sambo hade en lillasyster som dug i PSD - hade det inte vart för det hade jag nog inte vart så orolig - tror jag. Men eftersom det finns så himla nära i släkten tänker jag absolut inte chansa.

Min åsikt: Nej det finns ingen anledning att låta bli att köpa ett andningsalarm, för mig har det varit GULD värt!

(helt OT, men när svärmor födde nästkommande barn tyckte de på BB att hon var löjlig som ville ha andningslarm, trots att de VISSTE vad som redan ett av hennes barn :eek: )

Alltsa det ar en sa pass billig och enkel losning pa problemet, bade mammans somnbrist och att minska risken for psd. Jag har ocksa vaknat med hjartat i halsgropen hur manga ganger som helst, for aven om barnet sover sott spelar hjarnan en spratt sa man drommer att de inte andas mm. Skitjobbigt.

Visst ja, jag skulle ju kopa larm, bast att fixa det nu :D

Sover hon hos er eller i egen säng?

För mig har det varit lättare att ha sonen i sängen, det går snabbt att titta till honom. Och han sover på mage. Jag har egentligen inte varit så orolig över att han ska drabbas heller å andra sidan.

Jag samsov(er) ocksa mycket pga den radslan. Det rackte att jag halvt vaknade till och horde honom andas eller kande honom rora sig for att jag skulle bli mycket lugnare. Fortfarande ar det det basta som finns att vakna mitt i natten och hora mina tva pojkar (sambon och sonen) snusa sadar sott. :love:

Jag samsov(er) ocksa mycket pga den radslan. Det rackte att jag halvt vaknade till och horde honom andas eller kande honom rora sig for att jag skulle bli mycket lugnare. Fortfarande ar det det basta som finns att vakna mitt i natten och hora mina tva pojkar (sambon och sonen) snusa sadar sott. :love:

Precis. Det är inte bara skönt för sin egen rädslas skull utan det är otroligt mysigt också :love: (åh, gråter en skvätt...)

hihi inte grata! :D

Jag hade nog samsovit aven om jag haft larm, ar alldeles for lat for att ga upp pa natten och amma!

Jag har också haft andningslarm. Efter ett dygn hemma beställde jag ett... Jag sov helt tryggt och lugnt med det.

Att ha barnet sovande på magen är den enskilt största riskfaktorn för PSD. Sen kommer rökning.
Andningslarm, varför inte, bara man är medveten om att de inte fungerar vid samsovning utan bara när barnet ligger i sin säng.
Att tycka att det är löjligt att skaffa andningslarm när man redan haft ett barn med PSD låter jättekonstigt. Däremot kan man bara få larm av landstinget om det enskilda barnet bedöms ha ökad risk (tex om de har sond) annars får man bekosta det själv.

jo respisense är särskilt framtaget för samsovning. Man fäster en dosa på blöjans linning, funkar därför också i vagn, vagga bil osv.

Som comfort redan skrivit, Respisense ( googla om du vill ) är framtaget för att fungera vi samsovning. Vi samsover med vår dotter och hon har använt sitt larm sedan dag 1 ( även på BB )..

Fast det finns fler faktorer som kan bidra, bl a för tidigt födda och barn som vid födseln väger mindre än normalt.

Sen finns det faktorer som sägs minska risken bl a att barnet ammas och användning av napp.

Liknande trådar

Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 405
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka