Rädd för hinder!!!

Trine

Trådstartare
Ja, inte jag alltså utan hästen.

Har en 5-åring som jag tänkt ha till hoppning (bland annat) men hon är rädd för hindrena vi har i våran paddock ( ett rätt, ett kryss). Även om jag lägger ut endast en bom så är den livsfarlig.

Det roliga är att det är endast när man rider henne men inte annars. Det går knappt att rida förbi dem bara.

Hjälp mig. Vad kan jag göra åt denna situationen?:confused:

Sv: Rädd för hinder!!!

Min dam är likadan (15 år gammal men ingen har nog riktigt jobbat på det). Eller ja nu kan man rida förbi dem, hon fattar när hon ska över o då är det läbbigt. Från marken går det bra.

Har haft medryttare som hoppat, och när hon kommer över blir hon så glad och stolt. :) En tjej sade till mig att hon borde bli hopphäst för hon skulle aldrig riva...
Kanske sant, jag är för feg för att öva upp det, men hon hoppar glatt när man löshoppar (efter första språnget över) och hon verkar gilla det eg, men bommar är lite läskiga. Oavsett om de ligger på marken eller upphöjt.

Det är väl bara träning som gäller. Vi har börjat ha bommar framme varje gång, även om vi inte ber henne gå över dem. Jag har inget större hoppintresse, tycker det är kul med små språng ibland, men då på trygg häst, då jag själv inte är riktigt trygg i hoppningen. Den dag jag tar ett språng med min madame, har jag kommit långt med mig själv i ridningen. :)

Hade en häst för bara ett år sedan också en 5åring. Han var super fjantig med hinder vände och sprang åt andra hållet jag övade mycket småhinder med honom och när han hoppat över dem ett par gånger släppte det och då blev han som galen och ville bara hoppa mer och mer men nästa gång började han fjanta sig igen.
Så här höll han på och eftersom jag åkte i baken ett par gånger ganska ordentligt blev jag rädd och tappade sugen på att rida så jag sålde honom i mars och nu tävlar han 110cm med sin nya ägare så jag rekomenderar dig att öva och öva. Ta hjälp av en duktig tränare. Gå över bommar varje varje dag du kan börja i skritt och sen öka allt eftersom, gå över samma bommar/hinder tills hon är helt säker och lägg sedan till ett till hinder/bom osv osv jag tror att övning ger färdighet.

Lycka Till.

Jag hade samma problem med min 12åring...

Fast han var livrädd för bomstöden. bommar gick bra, men att gå igenom bomstöd var livsfarligt!

Så jag satte ett bomstöd i mitten av banan hoppade upp på hästen och bad mamma leda honom fram till stödet, det tog ca 20 minuter att ens komma fram till det, men han fick nosa på det och se att det inte var farligt.

jag gjorde så 2 ggr i veckan under 3veckor sen var de inte farliga längre...

Vet inte om det funkar för dig, men man kan ju alltid prova... :)

Hoppas att det kommer gå bra för er!

Ja, inte jag alltså utan hästen.

Har en 5-åring som jag tänkt ha till hoppning (bland annat) men hon är rädd för hindrena vi har i våran paddock ( ett rätt, ett kryss). Även om jag lägger ut endast en bom så är den livsfarlig.

Det roliga är att det är endast när man rider henne men inte annars. Det går knappt att rida förbi dem bara.

Hjälp mig. Vad kan jag göra åt denna situationen?:confused:

för de från marken först i skritt,och sedani trav(lågt hinder)tränar du NH?skulle kanske va bra jag har börjat göra de med min pålle;)och de har visat lite resultat men jopbbar en så läng mkt...jaja,när du har gjport de från marken skrittar du mot hindret på LÅNGtygel och bara låter henen lunka över,när hon går övere så berömmer du henne jätte mkt,gör de i skritt ngr gånger och sedan öka tempo..kram och lycka till:bow:/becca

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar