Rädd för grinden

mian1

Trådstartare
Kanske inte någon NH-tråd direkt?

Min valack har stor respekt för elstaket.
Hästarna får alltid gå in lösa eftersom det bara är ett några få meter mellan hage och stalldörr, men de måste vänta innanför grinden tills jag ger tillåtelse att de går ut genom grinden. En gång förra vintern struntade valacken i att vänta och skulle smita in utan att jag sagt att han fick. I sin iver missade han att bara den övre grinden var öppen och han gick in i den undre. Även om strömen inte var på fick han panik och slängde sig in i hagen igen. Efter det har vi haft problem att ta honom in och ut genom grinden till just den hagen. I slutet på vinterhage-perioden förra året var vi tvugna att hänga av halva staketet och låta hästen springa genom. Han var alldeles svettig så orolig var han. Nu tar det 5-10 minuter varje gång han ska in eller ut och om man försöker leda i grimman så slänger han sig när vi är mitt för grinden. När han väl kommit ut genom grindhålet är han lugn igen så det är inget rusande i panik hela vägen in i stallet. Vi berömmer när han vågar gå ut eller in och tar det försiktigt med honom eftersom han verkligen är rädd och inte bara fånar sig. Han vill ju ut till frukosten på morgonen och in till kvällsmaten på kvällen.
Det finns inget annat lämpligt ställe att sätta en grind så vi kan inte flytta den.
Vad gör vi?

Sv: Rädd för grinden

"Även om strömen inte var på fick han panik och slängde sig in i hagen igen."

Kanske är det det här som händer: jo han tycker han får enorm eftergift när han kommit förbi det där läskiga och är tillbaka i sin trygga hemmahage... Och för varje gång han beter sig så så liksom befäster sig det beteendet. Ohhh... läskigt... AAAhhh. Hemma igen. Eftergift. Han ger sig själv eftergiften. Hade jag varit som ni hade jag lagt x-antal tid på att bara visa att det inte är läskigt. Ta varma kläder på. Kaffetermos? Räkna med att det tar hela dagen... och bara gå in och ut genom den där grinden.

Alltså jag tror han lärt sig själv att "slänga sig" genom grinden och sen är det cool. Och han tror att det är för han slängt sig... låter flummigt kanske. Varje gång han gör detta så stärks ju hans beteende. Vet inte. Så tänker jag. Hästar lär sig ju SKITSNABBT och kanske lärde han sig det där den där gången han struntade i att vänta.

När jag köpte min valack för drygt fem år sedan var han riktigt rädd för staketet också, vilket sedan utvecklades till en ovana han gärna utnyttjade.
I vilket fall som så hade han blivit tillslagen av en fjädergrind pga de tyckte att han "dummade sig".Han blev rädd och tänkte att : "Varje gång jag ska in eller ut i hagen nu så kommer det göra ont, bäst att springa så gör det kanske mindre ont och så slipper jag det snabbt!"

Jag tycker du ska börja med att ha någon som hjälper dig att öppna grinden.Håll inte tillbaka honom.Var bara försiktig med så att han inte springer på dig. (jag har fått en del smällar :crazy: !) Led honom ut lugnt och sansat.När ni kommer till grinden så släpp efter på grimskaftet, håll så långt ut det går..(så att du har ett bra grepp men ändå så att hästen känner sig "fri") Antagligen kommer han att springa ut.Vänd om och gå ut igen.Gå ut och in genom hagen tills han slutar att rusa igenom så fort han lugnar ner sig och bara går lite snabbare så ge honom nått gott och beröm mycket!
Min häst faller gärna tillbaka till sånt här speciellt när det gäller fjäder grindar.
Försök att i stället leda ut honom varje dag, det är lätt att hästar utvecklar sådana saker sedan som ovana i stället eftersom de springer ut av lycka till hagen.
Lycka till!

Som vanligt någon som kommer med ett bättre svar än jag, med gångbara praktiska tips.
Men ärligt Mian, det där är inget olösbart problem. Om jag får bidra med ett praktiskt råd så är det att ha ett jävlilgt långt grimskaft, så att du kan ge slack även om han drar några meter eller börjar backa eller nåt. Så när han stannar är du ju fortfarande där, i andra änden av repet.

Kaffe i termos, lååångt grimskaft och traska fram och tillbaka genom grinden tills han begriper att det inte är farligt. 34:e gången han slänger sig genom öppningen kanske han fattar att det inte är farligt?

Hade det varit en generell rädsla för staket och grindar hade det varit en sak, men när han är rädd på ett enda ställe så vet jag inte riktigt hur man annars kan göra...

Vet inte, kanske gör han inte det. Har aldrig varit med om en häst som slängt sig 34 gånger inför någonting om inte äkta anledning till trauma finns. Däremot så kan ju hästar just lära sig felaktiga saker precis lika snabbt som det som är rätt. Jag tänker mer som så att man tar det lugnt, tar ett steg i taget och berömmer jättemycket. Och inte går närmare än att hästen liksom fixar det.

Det där med kaffet och termosen har jag däremot snott från Parellis bok. Inte just kaffet... men det att man måste liksom ibland låtsas som man har all tid i världen, då löser man problemet snabbare.
Parelli dricker antagligen de-coff. Skulle inte förvåna mig.

34 var en siffra taget ur luften, jag skulle tro att redan efter 4-5 gånger så börjar hästen fatta principen.

En annan grej man kan göra, som dock kräver att man har rätt bra pejl på hästen, är att ta det ett myrsteg i taget. Att man kliver fram ett steg varje minut eller nåt sånt, och mellan varje steg står still tills hästen är lugn. Detta funkar dock inte om hästen bara blockar och drar...

BTW... Knasig ide kom upp. Vad händer om hästen rids genom grinden...?

De första dagarna lägger du ett äpple ett par meter efter öppningen.
Detta avstånd minskar du sedan så att äpplet kommer ligga mitt i öppningen. Och till slut innan öppningen, där han stressar som mest.
Detta "godissätt" kan vara ett bra sätt att bryta panik beteendet.
Så småningom kommer han uppskatta varje gång ni går mot öppningen.

Sluta beröm han när han går igenom öppningen!
Vad gör han som är så bra med det?
Beröm inte ett stressbeteende.
Att gå igenom en öppning skall vara naturligt, när du berömer blir han säkert ännu mer tveksam till det nästa gång.
När han går igenom öppningen titta inte på han, ha slakt grimskaft, och försök gå före han. Låtsas som om det regnar...(Oavsett vad han gör)

Att vänta ut kan åxå hjälpa, men blir han för stressad av det (det är ju det beteendet vi vill ha bort), så kör min äppelvariant...

Jag dricker inte kaffe ;)

I vilket fall är det inte så att hästen slänger sig genom grinden så fort den öppnas. Tvärt om så vågar han inte alls gå igenom. Det första vi provade var just en lång lina och att försöka vänta ut honom, men det gav inget resultat. Han vill ju in i hagen på morgonen. Det är ett riktigt matvrak och hans frukost ligger på andra sidan staketet. Samma sak på kvällen när han står ensam kvar i hagen, kompisen har redan gått in och det finns både hö i boxen och godis i krubban. Då skriker han och börjar efter ett tag att svettas, men han vågar inte genom grinden. När de ska ut visar han ögonvitorna och står som fastvuxen i marken.
Han vinner inget på att vägra gå in eller ut hagen och han verkar lättad när han äntligen vågat sig genom grinden.
Det är BARA i denna hagen som han är rädd för grinden. Inte i någon av de andra hagarna.
I går tröttnade vi och klippte upp staketet på ett annat ställe för att göra en ny grind, men han vågar sig inte genom den grinden heller.

I morse fick husse stå dryga 10 minuter och tillslut lyckades han med tvång och hot att baxa in hästen i hagen.

Som sagt, prova rida igenom honom? Kanske kan bryta mönstret nog mycket för att han ska kunna komma över rädslan..?

Ska testa godisvarianten i morgon när jag släpper ut dem och det är ljust så att han ser godisen!

mian1 skrev:
Ska testa godisvarianten i morgon när jag släpper ut dem och det är ljust så att han ser godisen!

Jag tycker att du kan prova det ett par gånger per dag, när det är ljust.
Poängen med denna metod är att du är väldigt lite inblandad.
Du skall inte ge han äpplet, äpplet skall ligga på marken, då blir det inte som ett beröm. Och det skall ges när du tar ut han från hagen, in i hagen hade du väl inga problem?

När han själv kommer över sin rädsla gör detta han stark.
Han kommer få nöjet att få känna sig modig. Bjud han på det!

Jag hade inte provat att rida igenom han...

Dricker du inte kaffe? :eek: :D

Ja det låter ju besvärligt. Jag vet vad jag hade gjort. Jag hade slutat släppa hästen lös för ett tag. Haft honom i grimma i grimskaft. Låtit honom jobba en bit från grinden... så långt som rädslan inte märks.. flyttat bakdel framdel etcetera, flyttat eftergiften allt närmare grinden. Dvs flyttat bekvämlighetszonen. Hade det spruckit hade jag backat en bit... alltså i "programmet" eller bokstavligen bort från grinden. På så sätt så hade jag med tid och trägen ändrat preferenserna kring grinden.
Min valack är modigare än stoet och hade behövt mindre träning.
Har gått tillväga som ovan med både eld och lastträning.

MVH
Boel

Ge hästen nått annat att tänka på, ta tid på dig, ha på grimam och grimskaft och om möjligt andar hästen nån annanstans. Grinden öppen och du går så nära det går utan bråk och så stannar du och lägger all fokus på tex höger skinka (hästens alltså).
Ta på varenda del av den, handens hela yta liggandes stadigt imot huden, låt sen huden glida över hans muskler i små, små pluttecirklar. Låt varje del/cirkel ta flera minuter.
snart har din häst börjat blinka, rycka med ögonfransarna, slappna av i manken, vila ett bakben osv, sänkt halsen, då tar du och går en bit till och stanar och gör om det hela med tex vänster framdel.
Invänta samma lugn och gå sen nått steg till.

efter ett tag så har du problem med att väcka honom för att han ska kunna orka släpa benen.
Fortsät hela vägen till stallet och gärn aen omgång i boxen oxå.

Vad detta ska säga til honom är att du är så otroligt intresserad av en kroppsdel på honom att du fullkomligt blir paralycerad av den vilket får honom at oxå bli det och då kommer han att glömma grinden.
Deta förutsätter att du totalt kan ignorera honom vad han än gör, fokusera bara på den kroppsdel du valt VAD HAN ÄN GÖR, om han så hoppar jämnfota så fortsätt med detaljstudie av hans kropp.
Titta på den i närbild, tänk BARA på den, hästar är otroligt lätta att få att läsa tankar.
Inget beröm, inget klapp,inget godis, utan enbart fokus på hans kropp. Inte beröm ens när han är ine, det är ju inget han gjort utan du har för ditt eget höga nöjes skull studerat hans kropp.

Detta är otroligt effektivt både på helt vilda otämjda hästar, galna psykopater, nervösa typer o.s.v.

Tack för alla tipsen!!!

Jag provade en kombination och nu har det funkat flera gånger helt utan bråk!!! :)

Äpplet vid grinden var han inte intresserad av, men det finns något som den gamle gubben omöjligt kan motstå: Socker! Kunde ju inte lägga sockerbiten på marken, men när han kom fram så nära grinden han vågade så sträckte jag ut handen och gav honom en sockerbit. Sedan gick jag genom grindhålet utan att titta på hästen och hade honom i den långa linan. Och hör och häpna - han följde efter utan att tveka för mycket i grindhålet och utan att ta sats ut genom grinden.

Djurjourens tips ska jag använda på Monstret när vi ska till att börja rida igen. Nu verkar hon hur lugn som helst, men jag är säker på att jag kan komma att behöva lugna ner henne när vi väl kommer igång. Och funkar det på galningar och psykopater så borde det även bita på henne :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30