Rädd för dammsugaren

_Runaway_

Trådstartare
Hur hanterar man att hunden är livrädd för dammsugaren? Om vovven (stor och annars tuff schäfer..) möter mig eller husse i hallen när vi bär på dammsugaren så kastar han sig runt och springer och hoppar ner i sin bädd. Under dammsugningen ser han till att ha full koll på var vi är, och kommer vi in i köket där han ligger i bädden så tränger han sig förbi in i nästa rum så fort det bara går. Senast idag gjorde han så, och halkade då på mattan så han ramlade ner lite på rumpan, och det var verkligen vilt vispande med benen för att komma vidare.
Han har aldrig morrat åt dammsugaren eller gjort något slags utfall, utan det är ren rädsla och flykt.

Hur ska man hantera detta? Ignorera och bara lugnt dammsuga vidare och låta honom hålla på? Eller hur vänjer man honom?

Sv: Rädd för dammsugaren

Låt dammsugaren stå framme så han vänjer sig, ta upp dammsugaren i knäet o gosa med den.
Låt dammsugaren vara på utan att du använder den så han vänjer sig vid ljudet.

MIn hund från Irland som kanske aldrig bott inomhus gör som din men inte lika mycket panik längre. Jag är bara lugn och låter han vara. Håller inte på och vänjer honom utan går åt sidan om jag går in i rummet han är i så han kan gå förbi och ut för övrigt ignorerar jag och han är redan mycket lugnare. Men vi dammsugar varje dag nästan så han vänjer ju sig pga det. Han måste inte älska den så länge han inte får panik. Det är ok för mig att hunden undviker den. Katten flyr ju oxå :grin:

Den står dock alltid framme och ibland t om framför vattenskålen så det kanske vant honom =)

Har du gjort eller sett MH:et på stationerna där man kollar rädsla?

Du kan prova att jobba på samma sätt med damsugaren. Gå fram halvägs, gå ändå fram, klappa på damsugaren och tjata med den. (Lite som vallhund skriver) Du stirrar på damsugaren, inte på hunden precis som MH:et.
Prata på med damsugaren och locka på hunden.

Sen jobbar du vidare, kopplad hund, går förbi tills det släpper och hunden ruskar.

En av mina hundar tycker inte om dammsugaren, jag brukar stanna upp mitt i dammsugandet och bara låta den stå och brumma på golvet och lägga nåt riktigt gott både ovanpå dammsugarmunstycket och själva dammsugaren och sen ropa på hunden. Hon älskar mat men brukar stå och tveka lite innan hon vågar fram och ta godisbitarna, upprepar 1-2 ggr och sen är dammsugaren inte så himla farlig längre... i allafall inte för stunden ;)

Tack för era tips!

Vi provade vid ett tillfälle för ett tag sen, att lägga godisbitar runt och på dammsugaren (avstängd). Det krävde stor övertalning med glada röster men till slut tog han godisarna, men det var inte en avslappnad eller bekväm hund som gjorde det, han ville gärna backa undan snabbt.
Men jag ska prova att ha den framme utan att använda den först, och ska absolut prova det Blandrastik beskrev!

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 444
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 367
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 924
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka