Rädd för cyklister!

domino

Trådstartare
Min häst är skiträdd för cyklister, om de leder cykeln är det ingen fara men om de cyklar kastar han sig och vänder om. Tycker det är väldigt irriternade och vill inte att det ska hända en olycka. Fick tips av en vän att cykla runt i hagen så han själv får se att det inte är farligt. Sedan ha någon som cyklar förbi när man rider.. Vad tror ni om det?

Hur har ni gjort för att vänja hästen vid cyklister? Han är inte rädd för bilar, traktorer och sånna grejer men just cyklar...
Tacksam för alla tips! :)

Att cykla runt i hagen tycker jag personligen inte låter som en bra ide,, risken är ju att hästen rusar omkring helt okontrollerat. Det är ju dumt.
Be istället en kompis att stå med sin cykel och låt din häst nosa och undersöka när du håller den i grimman. Sedan kan man ju avancera och låta kompisen sitta upp på sin cykel och sucssesivt öka, så att tillslut hästen står lugnt och tittar medans kompisen cyklar omkring. Tänk på att ta en sak i taget och du kanske inte kan göra allt på en gång... Lycka till!

Jaga en cyklist (en som är med på det, förstås). Följ efter på behörigt avstånd och börja jaga mer och mer allt eftersom. Många hästar tänder som fan på det och tycker det är skitskoj :D Hästen får övertaget i situationen och det blir ett MÅL att komma åt den där saken snarare än att fly från den.

Sen kan man fortsätta och komplettera med att cykla runt hästen när den står still, cykla och möta samt cykla upp bakifrån.

Jag brukar låta han nosa på cyklar när vi möter cyklister, det är ju inga problem när de leder cykeln eller står stilla med den de är när de kommer cyklandes...

Om man cyklar i hagen, kan det resultera i att han blir ännu mer rädd tro :confused:

Det lät som en bra idé faktiskt! Sambon skulle ju kunna cykla en bit framför oss! Ska prova imorron ;) :D

Blir han rädd även om han ser cyklen i förväg? När man cyklar är det nämligen ett (tror det är lågfrekvens) ljud som vi människor uppfattar, men som man tror att hästar inte uppfattar. Det hade förklarat varför han inte är rädd när de går brevid, för då hörs de.

Ja det blir han. Först stannar han och tittar lite sedan kastar han sig bak.

Sambon cyklade mot oss när jag ledde honom igår och då kastade han sig lite och höll på. Vi provade flera gånger och tillslut tittade han bara på honom. Ska prova uppsutten nu och se om det går lika bra :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka