Rädd för bilar?

Lazio

Trådstartare
Jag brukar rida en vbltravare ibland, han är 14 år.
Han är 0 % trafiksäker.
Han kastar sig bakåt/åt sidan när en bil närmar sig.
Enligt ägaren är han rädd, men jag har svårt att tro det, eftersom hans hage ligger intill en väg där bilar ofta kör förbi och då rör han inte ens på öronen.
Samma sak en gång när det kom en bil bakifrån, och han brydde sig inte alls när den körde förbi oss. Nästa bil som vi mötte däremot blev han "livrädd" för. (Kastade sig bakåt och rusade iväg)
Vet inte om han bara spelar eller om han är rädd på riktigt.
Det kan ha att göra med att ägaren knappt rider honom eftersom hon inte vågar, han har en del konstiga grejer för sig när man rider.
Men min fråga då, hur vänjer man honom vid bilar? Går det ens? :confused:

Sv: Rädd för bilar?

själv klart går det att vänja honom med bilar,
men du måste läsa på hästens språk om han spelar eller verkligen är rädd.
är han nu rädd kan du lägga ner några timmar dagligen med att bara leda han fram och tilbax på en väg der bilar inte kör så fort,gå långt in i sidan så att det inte är risk för att han vänder sig ut i vägen,låt han stå å äta vid vägen ( en bit i från i början ) nått gottit eller bara gräs,prata med han och träna han så här ett tag innan du rider han,
när han har vant sig vid bilarna så kan du sitta upp och rida fram och tilbax på samma sträcka som du gick med han,beröm han mycke och ge nån godbit då och då.

att han är 14 år spelari ngen roll,många säger du inte kan lära en gammel hund att sitta,men alla gamla djur lär så lenge dom tycker det är roligt och får nått i utbyte.

Om han reagerar så mycket att det blir en farlig situatin kan det vara bra att ta hjälp av nån man känner som kör en bil på en mindre väg utan trafik, där kan man i lungn och ro vänjer hästen att gå förbi, bli mött och omkörd av bilen.

hade en travhäst som jag körde mycket på asfalt till travbanan... där körde massa lastbilar o de skrämde upp henne, så sen blev hon rädd för bilar oxå-

trodde jag.... kom på att hon bara körde med mig, om jag satt o "sov" lite i vagnen o det kom en bil blev hon skiträdd o vände ner i diket med sulky o allt(!)

Men då blev jag arg o i fortsättningen när det kom en bil så pratade jag med henne med BESTÄMD och HÅRD röst att " nu kommer det en bil o vi stannar på vägen..." osv... bara för att göra henne berädd på att jag var vaken blir arg om hon gör ngt dumt..typ...

Jag lovar, på henne hjälpte det... hon var som vanligt... reagerade knappt...
men lastbilar hade vi fortfarande problem med... behöver ju inte utmana ödet...;-)

tack för alla svar. problemet är väl att han inte är ordentligt hanterad, så jag tvivlar på att han skulle lyssna om jag leder honom och det kommer en bil, och jag vill inte gärna att han sliter sig.
men jag ska prova ändå, kan ju ta med en medhjälpare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama