Rädd för bettet

A

almostgolden

Min häst har haft problem med tänderna, som nu har resulterat i en rädsla för bettet. Jag kan inte rida henne på bett utan inspänning, så nu rider jag oftast på hackamore, vilket hon går superbra på. Men jag kan inte rida på hackamore i all evighet då jag inte har full kontroll och i synnerhet inte kan hoppa henne på det. Men jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska vänja sig vid bett igen, tips?

Sv: Rädd för bettet

Varför kan du inte hoppas på hacket? Det brukar funka för många...?

Börja om med att vänja henne med bett, hur går det om du promenerar med träns? vilket bett är det du använder? Prova mjukaste möjliga, och börja om i invänjning. bara skritta runt, mjuka händer.

och en sista grej, varför dra på en inspänning om du vet att hästen får ont av bett? Otroligt dumt, hoppas du har slutat helt med det.

jag har ett sto som efter sin, om än KORTA, tid på travbanan nu är livrädd för bett. när jag köpte henne fick jag knappt nudda hennes mungipor så flög huvudet upp. dock inga sår eller dylikt, hennes mun är fräsch tack och lov.
nu får jag hålla hela handen runt mulen på henne, och trycker jag handflatan mot hennes läppar så öppnar hon munnen lite.
jag har köpt ett rakt tränsbett i gummi, mildaste möjliga, som jag nu tränar henne att bara HA I MUNNEN ett par sekunder. oftast går det ganska bra, men hon slappnar inte av med det ännu. men vi har inte bråttom, det får ta den tid det tar. så här tänker jag ungefär träna med henne & bettet:
Steg 1 kunna ha bettet i munnen då jag håller i bettringarna, och slappna av med det.
Steg 2 kunna bli tränsad med bett, ha det på några minuter, tränsa av. slappna av med det.
Steg 3 bli tränsad med bett, gå en promenad (en halvtimme -> en timme -> två timmar -> tre timmar, öka väldigt långsamt tiden). slappna av med det.
Steg 4 tränsa med bett och bli riden, ledare håller i ledtygel. samma tidsökning som med promenaderna.
Steg 5 succesivt lära om bettets hjälper och signaler.
Steg 6 rida som vanligt med bett.
jag räknar med att varje steg kommer att ta ca 3månader-ett år. steg ett har hittills tagit 6 månader och hon slappnar fortfarande inte av riktigt, så vi fortsätter på det tills hon accepterar det fullständigt och slappnar av med att ha det i munnen.
i vanliga fall rider jag henne på hackamore, som hon i stort sett blev inriden på och älskar.

vad red du på för bett tidigare? om du hade ett milt bett, kan det säkert vara så att din häst inte trivs med hävstångseffekten som hackamore ger..
varför kan du inte hoppa på hacket? det är såvitt jag vet det enda bettlösa som är godkänt vid hopptävling (t.o.m. vissa i eliten använder det ;) ), och jag själv har hoppat 90cm med mitt sto på hackamore..

till slut måste jag hålla med tidigare kommentar. om du vet att hon får ont av inspänning, varför tvingar du henne då att ha det? du säger själv att det resulterat i rädsla för bettet, och det är en rädsla som lätt kan övergå i rädsla för att nån ens petar/rör mulen. ta hjälp av någon duktig tränare och lär dig rida din häst utan inspänningar o.s.v.

Senast ändrad:

okej, "rädd" kan vara fel ord att använda. Hon har inga problem att gå med bett om hon har en lös graman, men går hon med bara bett så blir hon osäker och kör upp huvudet, om jag bara har lite stopp på hur högt huvudet kan höjas så är det inga problem och hon kan gå i form, missförstå mig inte, hon stretar inte emot inspänningen för att hon är vettskrämd för bettet!
Hon var sån här när jag köpte henne och innan har hon blivit riden på bett och inspänning.
Att hoppa på hackamoret skulle inte funka eftersom hon är alldeles för stark på det och är överhuvudtaget extremt stark med det, det enda positiva är att hon går i form. Dessutom vill jag inte ha en häst som enbart går att rida på hackamore, jag vill inte ge upp den lilla vanan att rida på bett som hon redan har. (senare försäljning etc)

Tycker att Litens inlägg är fullt med klokhet :bow: Du bör nog gå tillbaka ett par steg och vänja in henne igen såa tt hon kommer ihåg att det inte är så farligt och obehagligt att ha bett i munnen.

okej, "rädd" kan vara fel ord att använda. Hon har inga problem att gå med bett om hon har en lös graman, men går hon med bara bett så blir hon osäker och kör upp huvudet, om jag bara har lite stopp på hur högt huvudet kan höjas så är det inga problem och hon kan gå i form, missförstå mig inte, hon stretar inte emot inspänningen för att hon är vettskrämd för bettet!
Hon var sån här när jag köpte henne och innan har hon blivit riden på bett och inspänning.
Att hoppa på hackamoret skulle inte funka eftersom hon är alldeles för stark på det och är överhuvudtaget extremt stark med det, det enda positiva är att hon går i form. Dessutom vill jag inte ha en häst som enbart går att rida på hackamore, jag vill inte ge upp den lilla vanan att rida på bett som hon redan har. (senare försäljning etc)

okej..alltså om hon inte kan höja huvudet hur högt som helst, så går det bra? provat med en martingal, som ju hindrar huvudet från att flyyyga upp men ändå stör minimalt i övrigt?

jag tror ändå att det kan vara bra att gå tillbaka lite, det är alltid en fördel att kunna rida hästen utan/med minimalt med hjälptyglar o.s.v., utan att h*n spänner sig och blir osäker av det.

angående stark på hacket.. vad har du för hack? om det är ett ponnyhack skulle jag rekomendera ett S-hackamore, det är betydligt skarpare. men det är inte så himla lätt att rida på dock..
att betänka angående hackamore, är också att eftersom det är ett stångbett (fast utanför munnen) är det väldigt skarpt. de hästar jag ridit, som inte riktigt trivts med sina bett, har reagerat just som du säger; blivit himla starka på det. för att försöka komma undan det, som de upplever som obehag. alla hästar trivs inte på hävstångsbett.

självklart är det en fördel om hon kan ridas på vanligt bett också, men om hon kan ridas (bra) på hackamore OCKSÅ, kan väl detta inte vara en nackdel? har kännt många som gärna varierar mellan bett och bettlöst, för tändernas skull bl.a.. ;) .

Senast ändrad:

Prova att använda sånt bett med äppelsmak! finns att köpa i vilken ridsportsbutik som hälst..Eller testar du att när du väl fått in bettet i munnen ger du henne en godisbit. Och när du rider ha ganska långa tyglar så hon inte behöver anstränga sig i munnen så mycket.

är du säker på att hon inte har ont i munnen endå ? var det en vet elelr en hästandläkare som kollade hennes mun ?? provat sidepull elelr om det finns något annat bettlöst alternativ, har inte så stor koll på dom. Rid hästen mer med sätet, jag tkr inte man ska behöva slitaoch dra i munnen på hästen. Rider bara med stöd eller kontakt i munnen och saktar av med sätet /rösten. Varför kan du bara ha bett om du har inspänningar på hästen ?? :crazy:

Om du rider på ett kort sk "ponnyhack" idag kanske du skulle prova den längre modellen när du hoppar om hon blir stark? Annars kan du ju prova kombinationsbett.
Annars, köp ett sånt där gummerat mjukt bett och spänn in henne väldigt löst med en gummisnodd och longera henne lite, så får hon känna lite på stödet i munnen själv. Om du gör så några ggr i veckan och sedan börjar rida på de där milda bettet kommer hon nog komma till ro med bettskräcken...

Du ska aldrig behöva storra en häst med handen och du ska absolut kunna hantera en häst bettlöst. Dessutom är ett hackamore minst lika skarpt som ett bett. Det inverkar bara annorlunda.

Jag skulle dock rekomendera dig att undvika hackamore efter som att det inverkar på en mkt känslig punkt på hästens nacke. Sidepull eller kapson är mycket bättre alternativ för din häst.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 107
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17