Sv: Rädd för bettet
jag har ett sto som efter sin, om än KORTA, tid på travbanan nu är livrädd för bett. när jag köpte henne fick jag knappt nudda hennes mungipor så flög huvudet upp. dock inga sår eller dylikt, hennes mun är fräsch tack och lov.
nu får jag hålla hela handen runt mulen på henne, och trycker jag handflatan mot hennes läppar så öppnar hon munnen lite.
jag har köpt ett rakt tränsbett i gummi, mildaste möjliga, som jag nu tränar henne att bara HA I MUNNEN ett par sekunder. oftast går det ganska bra, men hon slappnar inte av med det ännu. men vi har inte bråttom, det får ta den tid det tar. så här tänker jag ungefär träna med henne & bettet:
Steg 1 kunna ha bettet i munnen då jag håller i bettringarna, och slappna av med det.
Steg 2 kunna bli tränsad med bett, ha det på några minuter, tränsa av. slappna av med det.
Steg 3 bli tränsad med bett, gå en promenad (en halvtimme -> en timme -> två timmar -> tre timmar, öka väldigt långsamt tiden). slappna av med det.
Steg 4 tränsa med bett och bli riden, ledare håller i ledtygel. samma tidsökning som med promenaderna.
Steg 5 succesivt lära om bettets hjälper och signaler.
Steg 6 rida som vanligt med bett.
jag räknar med att varje steg kommer att ta ca 3månader-ett år. steg ett har hittills tagit 6 månader och hon slappnar fortfarande inte av riktigt, så vi fortsätter på det tills hon accepterar det fullständigt och slappnar av med att ha det i munnen.
i vanliga fall rider jag henne på hackamore, som hon i stort sett blev inriden på och älskar.
vad red du på för bett tidigare? om du hade ett milt bett, kan det säkert vara så att din häst inte trivs med hävstångseffekten som hackamore ger..
varför kan du inte hoppa på hacket? det är såvitt jag vet det enda bettlösa som är godkänt vid hopptävling (t.o.m. vissa i eliten använder det
), och jag själv har hoppat 90cm med mitt sto på hackamore..
till slut måste jag hålla med tidigare kommentar. om du vet att hon får ont av inspänning, varför tvingar du henne då att ha det? du säger själv att det resulterat i rädsla för bettet, och det är en rädsla som lätt kan övergå i rädsla för att nån ens petar/rör mulen. ta hjälp av någon duktig tränare och lär dig rida din häst utan inspänningar o.s.v.