Sv: rädd för att rida
Jag har varit väldigt rädd efter att jag krossade handleden för knappt ett år sedan. Kunde inte ens sitta på vår stenlugna, halvdöda nordsvensk och bli LEDD!!! Utan att vara nära panik. Lyckligtvis gav sig en del av rädslan efterhand som smärtan i handleden avtog, men långt ifrån allt.
Nu igår red jag ut en liten, liten sväng på hästen jag krossade handleden från. Jag kan sitta utan lina eller staket på gården och inte bli rädd när han stressar, och hade gärna ridit längre om hästen själv var redo för det. Han är inte fullt inriden.
I början tvingade jag mig själv att rida, först lite med ledare men snart själv, på nordisen. För de mesta blev jag arg och behandlade honom ganska orättvist, i ärlighetens namn, eftersom jag var rädd.
Jag red lite på andras hästar, i skritt och travade bara lite grand när jag verkligen ville och inte kände mig rädd. Hade alltid någon bredvid mig då, nån som kände hästen. Detta fungerade rätt så bra eftersom det i grunden är min ege häst, som jag föll av från, och den bomlöa sadeln han hade, som jag var rädd för. Så rätt snart kunde jag rida andras hästar, och Dacke utan att vara jätterädd.
Med Crow var det värre, han blev ju också rädd efter olyckan. Men jag fick fatt i en tränare som hjälpte honom på vägen, och även mig. Var först rädd när hon hade en bomlös (de är ju livsfarliga
) men av annan typ. Fast den är bra, jag ska köpa en själv nu:P Sedan satt jag bara upp medans hon höll, efter att hon ridit så att jag sett att han var lugn. Jag var inte lite nervös.. hon bad mig aldrig om det utan väntade tills jag själv bad att få sitta upp (på min egen häst) och det var faktiskt bra, för då var jag så sugen:P Jag var något skakig ändå. Senare fick jag bli ledd/longerad på honom och lära mig knapparna.
Nu kan jag sadla honom och rida själv, jag har lärt mig hantera honom när han börjar stressa och är inte alls rädd.
Än så länge rider vi bara i skritt, han är ju inte tränad i trav/tölt än. Fast jag är jättesugen på att tölta! Till saken hör att olyckan hände när jag försökte trava/tölta första gången. Så snart blir det nog några steg tölt också
Men mitt råd är att börja med att bara skritta, gärna med nån som leder er. Öva på att flytta in och ut på volten, stanna etc.
Skritta ensam och öva på samma saker i inhägnat område, skritt bygger dessutom muskler jättebra om man gör rätt övningar
Öva halter, tempoväxlingar i skritten etc. Se till att ni båda har något att tänka på.
undvik att trava tills du är så sugen att du håller på att spricka, och när hästen känns lugn och lyhörd. Ha någon med som kan instruera dig på ett bra sätt om du börjar känna dig osäker, och någon du vågar lyssna på. Eventuellt börja trava i lina.
Det är mina tips iaf. Bygg upp förtroendet för dig själv och hästen långsamt.
Lägger upp en bild på oss, så ni ser att jag faktiskt vågar nu
Till detta från att inte ens våga bli ledd på världens lugnaste häst, som jag känner, känns rätt stort för mig. Så det GÅR att bli kvitt rädslan!
Och att våga erkänna den är första steget i rätt riktning.
bild