Rädd för att hoppa!!!

S

_SunFloWer_

Jag har blivit rädd för att hoppa på min egen häst, som jag hoppat mycket förut. Orsaken är nog främst att om jag blir minsta osäker på ett hinder tvärstannar hon framför det, då blir det ännu värre nästa gång för jag tror att hon ska stanna och jag ramla av, och givetvis stannar hon den gången också. Det har t.o.m. blivit så att jag stannar henne med flit, vilket leder till en bakutsparkande häst som kastar upp huvudet så mycket att jag slagit i det några gånger. Har martingal men den har inte hjälpt, eftersom den är för "lång". Nu räcker det med att jag rider nära ett hinder för att hon ska börja krångla, ja nästan varje dressyrpass, utan hinder inom synhåll..
Detta har resulterat i att jag inte ridit henne överhuvudtaget på ca en vecka. Då blir det ännu värre när jag väl sitter upp igen. Har ridit och hoppat på mammas häst lite, på LÅGA höjder, kanppt över markhöjd:o men hon hoppar ändå, lugnt och försiktigt.
På 2 månader har jag varit nöjd med 2 ridpass på min egna häst. Jag får inte sälja henne för mamma, och därmed kan vi inte köpa eller ta en annan häst på foder. Det känns lite motigt att sitta och rida på mammas betongklump till häst (inget illa menat Älvan:angel: ) och hon är dessutom endast westernriden och kan inget annat..
Någon som nåt tips på vad jag kan göra?

Sv: Rädd för att hoppa!!!

*Putt*

Ingen som vill hjälpa mig:cry: :(

*Puuutt*
Hallå?? Finns det någon där:confused:

försöka bygga upp ditt självförtroende med din egen häst...bara hoppa jättelågt och försöka få ett flyt. Har lite samma problem med min poonny..otroligt svårriden och oärlig. men hoppar så sjukt bra. Jag blir osäker när det blir upp mot 130. Men jag ska nu sälja och gå över till dressyr. för det är det jag egentligen vill :)

Jag tror att det finns en hopptränare i närheten som har träningar regelbundet.. Fast jag vet inte om mamma vill lägga ut pengar på det.. Jag ska försöka hoppa på riktigt låga höjder med en pasande martingal, även om jag höll på att flyga av när hon utan förvarning hoppade över en planka på marken..

Rid massor av bomserier på marken. Du kan hitta böcker om cavaletti på biblioteket - och övningar på nätet. Filmer finns också.

När du känner att det funkar kan det vara dags för små kryss - och då har du ridit in rätt avstånd.

OM du fortfarande tycker att det är kul sen så kan det vara dags för en hopptränare.

Ok, det låter bra, fast då måste jag övertyga henne om att hon inte ska hoppa över dom.. (Fyrkantiga hopp med sänkt rygg)

du måste ändra på det NU innan det går för långt!

Hitta en tränare, spelar ingen roll om den är utbildad eller inte, men billig då eftersom din mamma inte vill betala mycket. du kan även ta en bra kompis till hjälp, det du behöver hjälp med är att ha någon som tvingar dig! som puschar dig när du inte vill! för innerst inne, långt där inne, så vill du ju, eller hur?

Sen måste du tvinga dig själv också, det är inte så att en dag kommer du vakna och känna att du inte är rädd, utan detta måste tränas bort, och då måste du tvinga dig själv och utmana dig själv. sätt upp mål innan du rider som t.ex. nu ska jag hoppa ett 20 cm hinder 5 gånger, och jag MÅSTE GÖRA DET. och säg att du får inte sluta rida förrens du gör det.

tvinga dig själv.

jag har självvarit livrädd och kan vara det ibland (läs ganska ofta) men jag har tagit hjälp av världens bästa tränare och nu hoppar jag banor och tycker att det är riktigt kul!

sen en grej till, Ridning SKA vara en skräckblandad förtjusning, man ska blir rädd, man ska få en adrenalin kick, hjärtat ska pumpa forttaree, det är ju det somär tjusningen med ridning!

en grej till, räkna galoppsprången innan du hoppar, det blir lättare då och du tänker du över eftersom räkningen måste fortsätta på andra sidan hindret om du fattar?

glöm inte att "throw your heart over first"

vänta nu, du är livrädd för att hoppa och din mamma vill inte lägga ut pengar på en tränare så att du ska börja må bra igen och sluta vara rädd..?

Ja, ungefär så är det nog.. Jag får rida för en dressyrtränare, vilket är bra men jag vill ju hoppa också..:(

Tack för tipsen, skönt att någon förstår..
Det finns inte så många billiga tränare häromkring, men det finns säkert nån som kan hjälpa mig.. Men mamma borde kunna göra det egentligen, jag tror att det bara är fr att hon inte vill.. Hon har nämligen tävlat MSV hoppning som ung och hoppat 1.50 cm på träning, men sen började hon rida western, och bara för att jag vill hålla på med engelsk ridning och främst hoppning så verkar det som om hon inte vill hjälpa mig så mycket.. Hon säger att hon aldrig har tid, och jag har aldrig fått hjälp med hoppningen, så det känns som om hon inte vill hjälpa mig:confused: men jag ska i alla fall tänka på det du skrev..

hejsan! jag kan precis leva mig in i din sitvation! jag har en häst, som jag tränade terräng med, och en dag när vi skulle hoppa ett nytt, stoooort hinder så blev det nått litet fel så min häst ångrade sig när hon precis hade lämnat marken med framhovarna, och jag trillade av och hon trampade mig på handen så jag fick åka ambulans! och efter detta har jag blivit totalt skrämd från att hoppa! så fort jag tvekar så stannar hon, och det är inte lätt, jag vet! men ta tag i detta! som jag ser så har du försökt med bom arbete, och det verkar inte funka. jag lät en annan hoppa min häst, en jätte duktig ryttare som jobbat i tyskland, och nu hoppar hon högt över metern och starta nu i vår. jag har forfarande inte fått tillbaks förtroendet för hinder, men jag fick låna en tinker/hunter korsning o hoppa med, som aldrig stannar, och efter det så har jag skaffat mig mer förtroende! så jag tycker att du ska låta någon envis, duktig och som verkligen vet vad den håller på med hoppa din häst, och att du kanske kan låna någon häst som du kan bygga upp ditt hinderförtroende tillsammans med, som kan föra dig fram till hindret och ge dig det förtroendet du behöver! och en sak till! ta tag i din mamma också! hon är trotts allt din mamma, och ska stötta dig och hjälpa dig till 110%!
hoppas det går bra!!!!!!!!!!!!!!

Någon tränare eller vän som är duktig? Då kan du ju få hjälp med problemet. Jag kan själv bli lite så, så jag vet hur det känns. Men då är det tyvärr bara ta sig i kragen och verkligen bestämma sig för att man klarar det! Vet du att hästen kan så lita på det och lita på dig själv! Och träna på extremt låga höjder kanske bara bommar på marken med hinderstöd på sidan av och sen höja 10cm i taget? Och va lite tuff mot hästen och bestäm att ni ska över. Brukar hjälpa att man tänker på något som gör en arg, ska ju inte gå ut över hästen men ja du förstår så att man får lite j*vlar anamma. :p
Lycka till! Och hoppas verkligen att det blir bättre, för det är ju helt underbart att hoppa, när allt bara funkar mellan häst och ryttare :D

Låter som att du måste börja med att träna upp dig mentalt och börja om från grunden helt med hoppningen och lita på hästen.

Finns ett flertal hästar som så länge man säger nu hoppar vi med kropp och själ så hoppar hästen desutom bra, säger man dock inte detta utan det fattas någon del utav det hela så tvärnitar hästen eller springer på sidan ordentligt (smaschar in ryttarens knä i hindersstolpen). jag skulle gissa på att din häst är utav denna typen när jag läser vad du skrivit.

Att ta hjälp utav en tränare utöver detta är självklart en bra ide.

Tack för alla svar:bow: jag har inte kunnat svara på ett tag eftersom datan är "ur funktion" lite då och då..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V