S
_SunFloWer_
Jag har blivit rädd för att hoppa på min egen häst, som jag hoppat mycket förut. Orsaken är nog främst att om jag blir minsta osäker på ett hinder tvärstannar hon framför det, då blir det ännu värre nästa gång för jag tror att hon ska stanna och jag ramla av, och givetvis stannar hon den gången också. Det har t.o.m. blivit så att jag stannar henne med flit, vilket leder till en bakutsparkande häst som kastar upp huvudet så mycket att jag slagit i det några gånger. Har martingal men den har inte hjälpt, eftersom den är för "lång". Nu räcker det med att jag rider nära ett hinder för att hon ska börja krångla, ja nästan varje dressyrpass, utan hinder inom synhåll..
Detta har resulterat i att jag inte ridit henne överhuvudtaget på ca en vecka. Då blir det ännu värre när jag väl sitter upp igen. Har ridit och hoppat på mammas häst lite, på LÅGA höjder, kanppt över markhöjd men hon hoppar ändå, lugnt och försiktigt.
På 2 månader har jag varit nöjd med 2 ridpass på min egna häst. Jag får inte sälja henne för mamma, och därmed kan vi inte köpa eller ta en annan häst på foder. Det känns lite motigt att sitta och rida på mammas betongklump till häst (inget illa menat Älvan ) och hon är dessutom endast westernriden och kan inget annat..
Någon som nåt tips på vad jag kan göra?
Detta har resulterat i att jag inte ridit henne överhuvudtaget på ca en vecka. Då blir det ännu värre när jag väl sitter upp igen. Har ridit och hoppat på mammas häst lite, på LÅGA höjder, kanppt över markhöjd men hon hoppar ändå, lugnt och försiktigt.
På 2 månader har jag varit nöjd med 2 ridpass på min egna häst. Jag får inte sälja henne för mamma, och därmed kan vi inte köpa eller ta en annan häst på foder. Det känns lite motigt att sitta och rida på mammas betongklump till häst (inget illa menat Älvan ) och hon är dessutom endast westernriden och kan inget annat..
Någon som nåt tips på vad jag kan göra?