Rädd för att bli rädd. (Peppning efterlyses)

EmmaBovary

Trådstartare
Finns det någon menlösare rädsla? Jag är alltså rädd för att bli rejält rädd. Jag antar att jag för det mesta är ganska "försiktig" av mig, men jag vill inte att min feghet ska behöva begränsa mig alltför mycket i min tillvaro, att den helt inte ska ta överhand helt, utan mer vara sundt förnuft.

Förra veckan så ramlade jag av första gången på runt fem år. Vilket jag nästan väntat på! Jag vill avdramatisera det där med att smaka grus. Att det inte behöver vara hela världen. Slog mig inte så farligt ändå, men huvudet fick sig en smäll, och det är naturligtvis extra obehagligt. Hoppade iaf upp på hästen efter en liten andningshämtning och red vidare, utan bekymmer! Men gångerna efter det så har jag kommit på mig själv med att undvika saker han ska reagera på. Har även suttit på andra hästar sedan dess, och det var inga bekymmer. Men han är fortfarande lite läskig. Och till saken hör att han är en knepig häst, och dessutom bra mkt större än allt annat jag suttit på. Han är bortåt 175, och jag är en inbiten ponnymänniska. Hans matte vågar inte rida honom för tillfället (vilket till stor del beror på att hennes kropp är skör efter en bilolycka tidigare i livet). Men till min stora glädje får jag rida honom så mkt jag önskar. Han är en rolig häst som jag ändå tycker att jag klickar med, så därför vill jag inte ge upp.

Han är hälften fullblod och är lite "fjompig" (är dessutom efter Robin z, och man har väl hört en del om hans avkommor ;D)och förvånandsvärt vig för sin storlek. Kastar sig gärna åt sidan om han blir rädd, eller kanske tvärvänder, eller stegrar sig. (Det var vad som hände när jag flög av, han reste sig på bakbenen och tvärvände :angel:). Hur som helst så har det hitills kännts "under kontroll", inte panikartat.

Hästen och jag lär ju känna varandra och han sätts dessutom igång efter att ha stått ett tag. Så jag antar att det här är naturligt. Men.. jag är rädd för att jag ska börja "krypa efter honom" och göra allt för att undvika jobbigheter. Till viss del så handlar ju lära kännandet om kompromisser. Men hur långt kan man gå med det? Det handlar ju om att göra det bra för både sig själv och hästen. Och gå långsamt fram.

ehhh, långt inlägg. Och det finns säkert fler som belyser samma ämne. Men jag vill ändå ha tips och pepp!!! :bump:

Sv: Rädd för att bli rädd. (Peppning efterlyses)

läs boken ridning och rädsla av sven forsström(tror han heter så)en jättebra bok

Jag har läst några artiklar av honom i diverse hästblaskor och någon notis om boken. Och visst, varför inte! men jag är ändå ute efter andras tips och erfarenheter, det blir lite personligare så :)

hur är det när du hanterar honom från marken,om han blir skrämd m.m

Känner igen det där. Riktigt jobbigt. Jag flög av för första gången i julas, (har ridit i ja vad blir det, 9 år). Tänkte förut - äsch vad kan hända, jag kan hålla mig kvar osv. Men sen jag flög av har jag blivit osäkrare. Jag jobbar på det men inte lätt.. Rider en häst ibland, som kan vara lite knepig.. Han blir rädd för saker och nästan stegrar sig vid vissa saker.. Asjobbigt, med tanke på att jag är lite rädd..

Det jag gör när han håller på så är - Jag tänker : Nu j*vlar, vi ska fram här. Du bestämmer inte över mig, jag bestämmer över dig typ så.
Sen försöker jag tänka bort tankar som - Shit, tänk om jag flyger av och skadar mig det gör ont.. Och på något sätt funkar det. När jag tänker så får jag som jag vill.
Jag är starkast, nån häst kan inte bestämma vart vi ska. Det gör jag! Jag är smartare.

Och den här hästen är också sån, han är en trevlig häst, gillar honom så jag vill heller inte ge upp bara för att han kan vara lite fjollig.

Men jag blev riktigt arg på honom när han slängde av min syrra. (Hon skadade sig inte) Skithäst! Han gjorde bocksprång och grejer. Ägaren säger att han gjorde så med förra så hon sket totalt i honom då! Så det första jag gjorde var att hoppa upp, och f*n va arg jag var, sådär får han inte göra! Och guud vilken häst det blev :D På direkten, gick på tygeln när jag red på volten.
Böjde nacken så snyggt! Snacka om att ilska har effekt. Även fast jag var rädd att han skulle kasta av mig, stängde jag bort dom tankarna genom ilskan.

TESTA DET! DET FUNKAR :D DU KLARAR DET :D

Är själv ganska rädd för ridning efter diverse avtrillningar, hittade ljudbok med avslappningsövningar, lyssnade på dessa och tänker tillbaka på dessa då jag rider, hästen blir lugn av att jag är lugn... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 333
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 021
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?