Rädd(Fjantig?)

L

Love_Maya

Hej! Har ett varmblodssto som för det mesta är tuff & snäll. Hon har gått långt i dressyren på bara 5 månader då hon stegrade & bockade när hon kom till oss. + gick knappt ta in ur hagen. Men nu när snön försvunnit har hon börjat fjanta sig för 1 hörn i paddocken & så fort jag rider dit börjar hon springa iväg & bocka. Hon verkar verkligen rädd men lite fjantig på samma gång eftersom när jag hoppat av & leder henne till det hörnet bryr hon sig inte allas lika mycket men ändå rädd. Kan jag göra något åt detta? Har hört att genom NH-träning litar hästen mer på en & blir mer "tuff". Sant? :confused: Det är lite jobbigt när man måste ha en som kollar eller rida med en annan bara för att snön är borta. För det börjar bli trttsamt när hon springer iväg från det hörnet, nu har hon börjat hålla på att stimma vid ena långsidan också. Jag kan knappt rida i skogen nu heller eftersom hon är rädd för en damm, "hål" med vatten & allt möjligt. Är det fjanterier? Går det att träna bort med NH som jag hört/läst?

Hoppas ni kan hjälpa mig :) Mvh Jacquline

Sv: Rädd(Fjantig?)

Utifrån det du berättar så tycker jag du skall ta hjälp av en NH tränare som kan visa er övningar från marken som är förtroende uppbyggande. När ni behärskar detta från maken så tar ni upp det till hästryggen. Det är alltid svårare att vara ledare när du sitter på hästen då den inte ser dig.

Din häst behöver lära sig att det är du som är ledare och då måste du ur hästens ögon bevisa att du är värdig ett ledarskap. En häst som inte vet sin plats blir lätt nervös och orolig då den tvingas lämna sin flock, ur hästen synvinkel är den "ensam" och det naturliga för den då faror dycker upp är att fly, och ta sig tillbaka till sin flock = trygghet.

Jag har haft NH tränare till alla mina hästar och det är GULD värt!!!:love:
Alla hästar hur snälla den än verkar har sina små egenheter som man får jobba med.

Sv: Rädd(Fjantig?)

Tack så mycket, det låter rätt som du säger. Att när man rider ensam dyker det upp faror för hon har lämnat sin flock & så. För när man rider & människor står & kollar går det hur bra som helst! Tack så jättemycket.! Vart kan man få tag i en sån här NH-tränare? Är det dyrt? Mvh Jacquline.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama