Sv: Rädd att hon tappar kondis!
Att rida på hårt underlag är inte farligt.
Har inte ridhus alls, inte ens i närheten och är ute och rider hela vintrarna på vägarna, då det är den enda som vi får rida på.
Att rida hästen på hårt underlag i ett väl avvägt tempo och i form, gärna lindade med stödbandage kan till och med göra gott för hästen då den stärker hästens leder och ligament. (enligt veterinär)
Tänk på att helst rida i mitten av vägen då det är mjukare där inte bilar åker, eller i vägkanterna där finns det ofta lite gräs. Jag har tävlat upp till 140 cm på mina hästar och de har inte haft några skador utav att gå på hårda underlag, däremot den terminen jag hade mina hästar vid ett ridhus och red endast på mjuka underlag (ridhuset var lite tungt, och utebanan tyngre) fick min polla både kot och knäledsinflammation. Att rida på varierande underlag är absolut det bästa för kropp och själv. om du rider ute på hårda vägar två gånger i veckan och till ridhus en eller två gånger i veckan kommer det inte finnas några problem med vare sig kondition eller styrka på din häst
Lycka till