Rädd att hon tappar kondis!

C

Chesss

Min hopphäst står med med ca 25 min skritt avstånd från ridhus. Såhär i kalla vinter blir det inte så ofta vi rider dit(ibland på träning). Vågar inte rida alltför hårt ute.Tips?:bump:Vi tävlar ca L:a

Sv: Rädd att hon tappar kondis!

Har du bra ridvägar är det kju bara att va ute & rida längre stunder istället. Och jobba i lite trav intervaller, då håller de igång kondisen ganska bra.

Att rida på hårt underlag är inte farligt.
Har inte ridhus alls, inte ens i närheten och är ute och rider hela vintrarna på vägarna, då det är den enda som vi får rida på.
Att rida hästen på hårt underlag i ett väl avvägt tempo och i form, gärna lindade med stödbandage kan till och med göra gott för hästen då den stärker hästens leder och ligament. (enligt veterinär)
Tänk på att helst rida i mitten av vägen då det är mjukare där inte bilar åker, eller i vägkanterna där finns det ofta lite gräs. Jag har tävlat upp till 140 cm på mina hästar och de har inte haft några skador utav att gå på hårda underlag, däremot den terminen jag hade mina hästar vid ett ridhus och red endast på mjuka underlag (ridhuset var lite tungt, och utebanan tyngre) fick min polla både kot och knäledsinflammation. Att rida på varierande underlag är absolut det bästa för kropp och själv. om du rider ute på hårda vägar två gånger i veckan och till ridhus en eller två gånger i veckan kommer det inte finnas några problem med vare sig kondition eller styrka på din häst
Lycka till

På vintern när det är frost eller snö får man för vissa bönder rida
på deras ängar. Har du ängar i närheten är de ju bara att slå en pling
till ägaren av åkern och hålla tummarna :)
Sedan kan man om man får för stallägaren, rida i en stor sommarhage
vid kallare väder.
Har aldrig haft tillgång till ridhus, men alltid kunnat hålla igång min ponny(tävlar MsvB)
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 520
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar