Rädd att föda

Lupin

Trådstartare
Inte av de vanligaste orsakerna, utan pga allt strul med överbeläggning på sjukhusen här omkring i Skåne. :crazy: Jag har oroat mig en del, då och då, de senaste månaderna, men när jag slog upp förstasidan på NST imorse blev jag kallsvettig. Jag är själv sjukskriven pga hotande förtidsbörd (pga lättretade och onda sammandragningar) och vad läser jag...jo att mammor och bebisar som behöver extra vård/neonatalvård, som inte klarar av att åka hem direkt efter förlossningen stod det!!!, blir skjutsade runt, runt och ibland över länsgränserna t.o.m. i direkt anslutning till förlossningen. :eek: :crazy:

Sitter nu här med en stor klump i magen och undrar hur det kommer att se ut om ca drygt en månad, jag är ju beräknad till den 5/5 om bebisen vill stanna tiden ut. För ett par månader sedan hoppades jag att det skulle bli bättre med sjukhusstrulet, men det har bara blivit sämre under tiden som gått. Och nu börjar jag bli rädd på allvar för att föda. Jag har dessutom sjukhusfobi och det enda sjukhus jag känner mig någorlunda trygg att föda på är i Helsingborg (där jag även förlöstes första gången). Jag har varit på KLARA-samtal där för snart ett par veckor sedan och BM konstaterade att de har sjukt mycket att göra på förlossningen. Det är kaos rent ut sagt.

Jag skulle aldrig våga föda hemma, jag förlorade 1,5 liter blod utan anledning förra gången. De vet alltså inte varför jag började blöda efter förlossningen, livmodern drog ihop sig som den skulle och moderkakan kom ut hel och fin inom rätt tid. Den enda förklaringen jag kan få (fast alla säger att de vet inte egentligen) är att det gick så fort, trots att jag var 36 fyllda och det var min första förlossning. Ca 5 timmar tog det från första riktiga värken tills att sonen var ute. BM har sagt att det är ökad risk för stor blödning den här gången med, eftersom jag hade en stor och oförklarlig blödning förra gången. Och andra barnet brukar komma ut fortare än det första...

Tidigare var min värsta rädsla att vi inte ska hinna in i tid den här gången, nu är det att vi inte ens kommer att få plats och att någonting hemskt kommer att hända pga det. Antingen med mig eller med bebisen, eller värst av allt med oss båda. Vad i h-e ska jag göra??? Blunda, låtsas som ingenting och hoppas på det bästa???

Sv: Rädd att föda

Sikta på att komma iväg i god tid och åk till Halmstad i stället :idea:
Kan det vara något?

Nja, jag tror inte det är någon bra lösning. Vi har 10 mil dit och Halmstad är dessutom ett av de sjukhus som Helsingborg/Skåne skickar födande mammor till.

Fast då är det ju bättre att åka dit direkt än att bli ivägskickad dit för att du inte kan åka hem direkt...
Kan du komma iväg i god tid - varför inte?
(kom ihåg alla Norrlandsmammor med betydligt längre väg än så till närmaste BB... ;))

Jag förstår din oro till fullo, är själv glad att det inte finns några som helst hot som sådant på mitt BB.
Med tanke på vad som hände dig senast så hade jag tagit upp detta till diskussion.

Jag födde i Helsingborg för 1 månad sedan... visst var det fullt o de var stressade men de var helt underbara trots detta!

Negativt var väl att de skickade hem mig ( 4 mil enkel väg) när jag hade värkar, pga att de hade så lite plats, jag fick dock återvända ganska snabbt och fick då stanna.

Det mest negativa med deras överbeläggning var att det inte fanns plats för sambon att stanna över så det blev många mil fram o tillbaka för honom...

Trots att de var väldigt överfullt när jag skulle föda var det aldrig tal om att åka till ett annat sjukhus för oss (Tack o lov!)

Om det nu har blivit ännu värre senaste månaden är det kanske bättre att du pratar med dem och planerar att åka till ett annat sjukhus? Halmstad, Hässleholm (har de BB??) Kristianstad? Det måste ju kännas bättre att själv välja än att bli runt skickad när förlossningen dragit igång!

Vet inte om det är bättre att åka dit direkt precis, det är ett av sjukhusen de skickar till, andra är tex Kristianstad. Och det är som sagt en bra bit dit upp. Det enda BB jag öht kan tänka mig att föda på är i Helsingborg och det får de banne mig ta hänsyn till. Jag ska kontakta min KLARA-BM igen och prata med henne om det här. Det sista jag vill är att åka 10 mil "för säkerhets skull" och riskera att föda i bilen på motorvägen dit och råka ut för en stor blödning igen dessutom. :crazy:

Det verkar alltså som att det i dagsläget enbart (?) är de med extra behov av neonatalvård som blir flyttade pga överbeläggningar. Tex mamman som det står om i NST idag, som skulle föda tvillingar och kom igång flera veckor för tidigt. Först in på Hbg, sen till Halmstad, sen till Hbg igen tror jag och slutligen Kristianstad, där tvillingarna till slut föddes flera veckor för tidigt.

Jag är ju orolig just för att behöva föda för tidigt, pga mina problem med förtidiga sd. Men om man har en "normal" förlossning utan problem så verkar man ju kunna få plats i Hbg, men inte få ligga inne så länge som annars kanske. Men jag vill hemskt, hemskt gärna ha en normal förlossning den här gången och få komma hem efter max 48 timmar! :)

Jag födde i Helsingborg för 1 månad sedan... visst var det fullt o de var stressade men de var helt underbara trots detta!

Negativt var väl att de skickade hem mig ( 4 mil enkel väg) när jag hade värkar, pga att de hade så lite plats, jag fick dock återvända ganska snabbt och fick då stanna.

Det mest negativa med deras överbeläggning var att det inte fanns plats för sambon att stanna över så det blev många mil fram o tillbaka för honom...

Trots att de var väldigt överfullt när jag skulle föda var det aldrig tal om att åka till ett annat sjukhus för oss (Tack o lov!)

Om det nu har blivit ännu värre senaste månaden är det kanske bättre att du pratar med dem och planerar att åka till ett annat sjukhus? Halmstad, Hässleholm (har de BB??) Kristianstad? Det måste ju kännas bättre att själv välja än att bli runt skickad när förlossningen dragit igång!

Helsingborg har ju valts till Sveriges bästa BB ett antal år i rad och det finns ju en anledning till det. :love:

Men, hamnade du på BB efter förlossninge och inte på egenvården nere i källaren menar du? Uppe på BB finns det ju inte alltid plats för pappan, speciellt inte om man måste dela rum (hemska tanke...). Men nere på egenvården har de ju familjerum. Fanns det någon speciell anledning till att du hamnade på BB? Vi har ju också ca 4 mil dit, men motorväg största delen så man kan ju dra på lite om det behövs. :angel:

Den här gången har jag förhoppningsvis lite mer koll på förloppet och kan åka in när det är dags och stanna hemma tills dess. Nu vet jag tex hur tappen känns/ska kännas hehe. :laugh:

Eftersom mitt vatten gick nästan 2 dygn innan hon behagade komma så hade jag lite feber under förlossningen och hon var lite påverkad så ja jag hamnade på BB och inte egenvården.

Första natten fick jag dela rum med en riktig ragata som svor åt en så fort den lilla sa att knyst, jag gick ut ur rummet flera ggr den natten, hon var riktigt obehaglig:crazy:
Sen kom en mycket trevligare rumskamrat som man kunde prata med o bolla frågor (också förstföderska), men det är inga stora rum så det är ju inte spec roligt att dela dem, speciellt inte med okända människor!

Vi visste ju att det inte var säkert att pappan skulle kunna stanna om vi hamnade på BB, men med den beläggningen de hade då ( 19 barn föddes under 22h!) var det stört omöjligt att få en plats till honom. Tack o lov blev vi båda två pigga snabbt så vi stannade bara 2 nätter!

Vi har också motorväg hela vägen (eller nästan iaf, nära till stor väg direkt o sen motorväg) o det gick väl inte riktigt i laglig hastighet sista gången vi åkte in :angel: sista biten mot lasarettet var dock värst det finns minst 100 vägbrunnar MITT i körfälten som är omöjliga att undvika och gupp/brunnslock är INTE kul att åka över/i med kraftiga värkar!:mad:

Senast ändrad:

Usch och fy för att dela rum med ragator. :crazy: Var hennes egen bebis knäpptyst hela tiden?

Skönt att allt gick bra för dig och att ni kunde åka hem så pass fort ändå. :)

Norrlandsmammor som måste åka över 30 mil enkel väg finns de också ;) och då är det verkligen inte tal om var man vill föda.

sista biten mot lasarettet var dock värst det finns minst 100 vägbrunnar MITT i körfälten som är omöjliga att undvika och gupp/brunnslock är INTE kul att åka över/i med kraftiga värkar!:mad:

Jag började min färd på en jättegropig grusväg, visseligen bara en 200m men så gropig har den aldrig varit, sen väl ute på gamla E4an gick det ju hyffsat bra, förrutom att dom räfflat mittlinjen och där åkte man ju över x-antal gånger, tror inte de var många minuter vi körde under 100km/h.
Inne i stan sen, då blir det rött vid varenda j*vla röddljus och precis innan vi är framme så är det kullersten!

En i min mammagrupp skulle föda i HBG. Tyvärr mitt under HIF match. Vägen till sjukhuset stängdes av! Ett tips är alltså att kolla upp när hemmamatcherna är och även kolla alternativa vägar dit.
När ska egenvården ersättas med baracker? Akuten skall göras om och då kommer de ta över egenvårdssalarna.

Norrlandsmammor som måste åka över 30 mil enkel väg finns de också ;) och då är det verkligen inte tal om var man vill föda.

Men nu är det inte så för vår del här nere. Tycker inte man ska jämföra äpplen och päron. Väljer man att bo i glesbygden så får man ju acceptera läget. :angel:

Är det inte bättre åka 10 mil eller lite till för att få bra vård än åka mindre och få det kaotiskt? :)
De flesta andraföderskor ja känner har åkt hem ganska omgående efter förlossningen (frivilligt) kanske du känner samma sak?

(Jag hade bara 10 min till förlossningen och min förlossning startade ju aldrig naturligt så jag vet ju inte hur det är åka i bil med värkar osv)

Rent teoretiskt, så visst är det bättre. Men varför åka 10 mil i onödan om man inte tvunget måste? Vid förflyttning mellan sjukhusen, vid behov, så sker det åtminstone med ambulans = utbildad, erfaren personal under hela resan = en helt annan sak än att köra själv "bara för att" och kanske riskera att föda i bilen på motorvägen och kanske riskera onödiga komplikationer pga ökad risk för blödning och ingen möjlighet att själva fixa situationen. :crazy:

Sen har de lite olika filosofi på BB i Halmstad och i Helsingborg. Helsingborg ligger före och är modernare på många plan, tex det här med sen avnavling och annat med. Jag ser ingen anledning att köra till ett annat BB, långt hemifrån, om man inte tvunget måste. Jag tänker inte riskera något i onödan. :)

Nu har jag hört det ryktas att de inom kort ska bygga om akuten i Hbg och därmed ta egenvårdslokalerna i anspråk som akutmottagning under tiden och egenvården får flytta till baracker istället. Jag har ingen som helst aning om vad det kommer att innebära rent praktiskt. Det kanske t.o.m. är en förbättring, för egenvården ligger i källaren och har inte renoverats sedan 70-talet och inget av rummen har fönster. Baracker kan i bästa fall vara ett bättre alternativ, vem vet.

Rent spontant känner jag att jag vill hem så fort som möjligt, inom 48 h, om allt går bra. Kanske inte så snabbt som efter 6 h, men med en treåring hemma + hund så vill i alla fall inte jag ligga på sjukhuset längre än behövligt. :)

Helt allvarligt så låter det ju som att du redan gjort ditt val och att det inte finns några alternativ?

Du vill åka till Helsingborg och vill inte åka "10 mil i onödan till Halmstad" - så då är ju valet avgjort?

Åk dit du vill och blir det fullt - ja då får du ta det då, med ev. ambulansfärd till annat BB, precis som du skriver?

För tyvärr kommer du ju inte kunna veta förrens då, om just HBG är fullt eller inte.

Ring innan och avgör då? Fråga hur fullt det är? :idea:
Låter helt galet att man ska skickas fram och tillbaka med ambulans, vilken jäkla kostnad det ska vara.....

Som jag uppfattade det som stod i tidningen hade de först åkt till hbg där de sa att det var fullt så de fick åka till halmstad. Och väl i halmstad hade de också fullt så de fick återvända till helsingborg igen. Men de kunde inte tas emot där så de fick åka till kristianstad.

Om det verkligen är så här så vill jag absolut inte ha barn! Tänk fara fram och tillbaka bara för att sjukhusen är fulla :crazy:

Önskar att de kunde öppna Ängelholms BB igen. Hade varit mycket bättre för alla och för miljöns skull (;)) hade man inte släppt ut så mycket avgaser.

Pja, för några somrar sedan när det var som mest kaotiskt på förlossningsavdelningarna i Stockholmstrakten, så rekommenderade de mammorna att åka bort på semester när det var dags och då välja en plats nära ett BB där det sällan eller aldrig blir fullbelagt.
BB i Kalmar är ett sånt ställe - välkomna hit på semester! Öland funkar även på våren... :idea:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 895
Senast: Enya
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka