C

cano

Hej på er!:)

Har en häst (Arab) som vissar lite tendens till ovilja/sadeltvång när man ska spänna sadelgjorden, men tar man det lungt och försiktigt så går allt bra.

I söndags hände det något konstigt när jag och en till var ute och red? Vi skrittade en bra bit för att komma till lämplig ridväg, precis när vi ska börja att trava upp för en backe så ser jag att hästen är svettig på vänster sida av halsen och kliver av för att titta närmare. Det visar sig att hästen är rejält svettig under sadel, sadelgjordsläget, mellan frambenen och upp på undersidan av halsen. Detta är inte normalt för denna häst som har tränats och startat på ett antal distansritter i sommar, hon har med andra ord bra kondition.

Jag spänner upp sadelgjorden och går med hästen för att komma hem och är jätte orolig för att det är något galet med henne, men efter en liten bit så har hon torkat och svettas inget alls. Hon är naturligtvis fortfarande blöt under sadel, men förövrigt torr.

Jag spänner gjorden lite lagom och sitter upp igen och skrittar hemåt, hästen är jättepigg och framåt (nästen lite för pigg ).

Det jag reagerade på lite innan jag märkte att hon svettades var att hon ville gärna gå med huvud och hals ganska djupt, förövrigt var hon som vanligt.

Min teori i denna händelse är att det var något galet med någon nerv som kom i kläm vid sadelgjordsläget, men snäll som hon är så traskade hon på ändå. Till saken hör också att i går så red jag i en bomsadel med en vanlig bommulsgjord med resår i stället för en bomlös med westerngjord och fårskinnstunnel som vi har använt mest under sommaren.

Finns det någon här som har erfarenhet av sadeltvång och tror att det kan vara det som var problemet?

Camilla

Sv: Råd!

Min sadelmakare rekomenderade en extra bred gjord till mig och min häst eftersom han är arab. Araber får (enligt honom) extremt lätt sadeltvång eftersom deras bröstmuskler är känsliga. Min gjord är ca 20 cm bred det kanske kan vara något sådant.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka