Råd vid sticksår.

bigganl

Trådstartare
En häst i stallet fick häromdagen ett sticksår, ett par cm djupt, på utsidan av karpus.
Tiden på ATG fick avbokas då det snöade ordentligt och vägen under var ren isgata. (Livsfarligt att ge sig ut med transport med alla backar här.)
Ägaren rådgjorde då istället med veterinärerna om hur hon ska sköta detta tills veterinär kommer ut.
Råden hon fick var att lägga ett torrt bandage, gärna med vet,flexlinda runt. Tvätta såret vid omläggning med koksalt. Inget om att såringången bör hållas öppen.
Jag blev förvånad när jag hörde detta, men veterinärer borde ju veta vad de talar om.
Sticksår är sånt jag vill lägga jodomslag på. (Stor risk för bakterier inne i såret annars) Viktigt också tycker jag, att hålla såret öppet så att det läker inifrån och ut och inte kapslar in ev bakterier.
Vetflexlindan är rätt tät också och det känns bättre med vanlig linda som andas tycker jag. (mindre risk för bakterietillväxt)
Hästen stod med jodomslag första dygnet, men har sedan stått ett dygn med torrt bandage. Lite svullnad runt karpus efterförsta dygnet och efter andra, rejält svullen från karpus och ner till kotleden.
Nu hoppas jag veterinären är på väg.
Men till frågan igen.
Är det bara jag som tycker råden var lite underliga? Lite ologiska?
De rådde henne också att inte använda Streptocillin eftersom det inte är bra.
(jättebra vid just sticksår/djupa sår tycker jag)
Finns någon ny forskning som visar ev. nackdelar med Streptocillin? Vart kan jag hitta den i så fall?

Sv: Råd vid sticksår.

Är det bara jag som tycker råden var lite underliga? Lite ologiska?
De rådde henne också att inte använda Streptocillin eftersom det inte är bra.
(jättebra vid just sticksår/djupa sår tycker jag)
Finns någon ny forskning som visar ev. nackdelar med Streptocillin? Vart kan jag hitta den i så fall?

Därför att man inte skall hålla på att slaska med receptbelagd antibiotika om det inte behövs. Det är det säkraste sättet att skapa antibiotikaresistens. Inget nytt alltså. Vi skall vara rädd om den antibiotika vi har för när den inte fungerar längre så blir det jobbigt.

Därför att man inte skall hålla på att slaska med receptbelagd antibiotika om det inte behövs. Det är det säkraste sättet att skapa antibiotikaresistens. Inget nytt alltså. Vi skall vara rädd om den antibiotika vi har för när den inte fungerar längre så blir det jobbigt.

Det var ett svar på en helt annan fråga. Man ska givetvis inte använda det om det inte finns behov. Min fråga gällde alltså på vilket sätt det inte är bra att använda i infekterade sår.

Var såret infekterat då? I sådana fall är allmänantibiotika att föredra. Streptocillin är eg en intramammarie, dvs ett salva avsedd att deponera i spenen hos kor, som ett komplement till allmänbehandling vid juverinflammation. Används också till snuskiga sår med andra lokalisationer, även då som ett komplement. Att sticka in spetsen på Streptocillintuben ngr cm i ett sticksår skulle jag anse olämpligt, dels är risken stor att man kontaminerar såret ytterligare, dels stör all form av lokal antibiotika sårläkningen. Att dutta på hudytan är förödande för resistensutvecklingen och gör varken till eller från för såret.

Att hålla ett sticksår öppet är inte så enkelt! Hur skulle du göra det menar du? Pillra bort sårskorpan, men är sårkanalen flera cm så lär det inte hjälpa så mycket. Vad gäller valet av bandagematerial så anser jag att vetwrap är mer hygieniskt än många andra absorberande bandage. Man bör förtås ha en kompress närmst såret oavsett val av linda, gärna någon av de nyare modellerna som motverkar bakterieväxt.

Har hästen temp skulle jag vara rejält nervös för att en ledficka el dylikt var skadad. Har den feber? Hade den uppdaterad tetanusprofylax?

Rent spontant skulle jag nog vilja lägga ett jodopaxomslag, för att "dra ur" skiten, samt vetflex (självhäftande) för att hålla bakterier från miljön runt omkring utanför. Instängt eller ej men då får man väl lägga om det flera gånger, jag tycker faktiskt inte sår blir så himla instängda innanför vetflex, de brukar hålla sig rätt fräscha.

Det var ett svar på en helt annan fråga. Man ska givetvis inte använda det om det inte finns behov. Min fråga gällde alltså på vilket sätt det inte är bra att använda i infekterade sår.

Nej det var faktiskt inte det, TantEster förklarade det bättre än jag orkade göra. Hur vet du att det föreligger ett behov varje gång du använder preparatet?

KL Jag tycker att strept kan vara ett utmärkt preparat rätt använt men gillar inte att djurägare kräver att få ha det hemma att slabba med vid "behov".
PL

Tant Ester förklarade om Strepsalvan alldeles utmärkt.
Jodopax ska inte heller användas på sår då även det stör sårläkningen.

Men om det är ett smutsigt sår (vilket man inte alltid vet vid sticksår, som har en djupare sårkanal) kan jodopax vara utmärkt för att ta död på bakterier.
Det verkar råda en hemsk rädsla för jodopax numer? Jag använder det inte på färska öppna sår, då använder jag hellre koksalt. Men på till exempel balltramp lägger jag alltid om med jodopax.

Det är inte en rädsla utan anpassning till senaste forskningen. Koksalt är tillräckligt antiseptiskt. Nackdelen med Jodopax är att den är vävnadsretande och därmed hämmar sårläkningen.

Okej, men min egen erfarenhet säger ändå att (särskilt balltramp) läker mycket fortare och finare med jodomslag jämfört med till exempel koksalt.

Alltså, min användning av Streptocillin är mycket begränsad. På min häst som jag haft i 4 år har jag använt det vid ett tillfälle. Det är inget jag använder i tid och otid. Den gången var det ett sår med sårficka på kronan. Mitt i sommarvärmen.

Det är inte en rädsla utan anpassning till senaste forskningen. Koksalt är tillräckligt antiseptiskt. Nackdelen med Jodopax är att den är vävnadsretande och därmed hämmar sårläkningen.

Enligt veterinär som jag pratat med angående jodopax så visar forskningen att det inte ska användas i onödan, (kan bidra till resistens hos bakterier samt kan försena sårläkning) men är väldigt bra på sår som utsätts för mycket bakterier. Där är inte saltlösning tillräckligt, enligt denne.

Svarar alla som skrivit samt mig själv på sätt och vis.

För mig känns frågan i tråden inte längre relevant. Jag har sedan dess varit i kontakt med 2 veterinärer till. Det visar sig att dessa 3 veterinärer ger helt olika och motsatta råd. (ATG klinik, privatpraktiserade vet och distriktsvet.)
Det verkar vara ungefär som när man diskuterar ridning med olika instruktörer: Alla har olika syn på det.
Ex.
Såret ska hållas öppet/såret ska inte hållas öppet
Man bör ta reda på om det finns en sårficka/man ska inte ta reda på om det finns sårficka.
Jodomslag ska användas./Torrt omslag ska användas.
Vetflex ska användas/vetflex bör inte användas
Hästen ska ha boxvila/ska gå i sjukhage
Hästen ska absolut inte ledas/hästen bör ledas varje dag.
osv.....

Pratade med en granne idag som har en häst som nyligen fått Fång. Hon var också frustrerad över att hon får så olika råd om behandling. (helt motsatta)
Eftersom de flesta nuförtiden hänvisar till ny forskning eller undersökningar blir man inte klokare eftersom även det visar på olika saker.
Det är inte lätt att vara hästägare alltid. Har man erfarenhet underlättar det endel, men tänk vad jobbigt det måste vara för de som är mer nya i hästvärlden.

Det är nog större risk att få varierande råd när man säker hjälp via telefon eller internet, dvs då den som svarar inte kan se skadan. Alla uppfattar din beskrivning på lite olika sätt och ger råd därefter. Det tycker jag inte är så konstigt.

Jodopax är bra vid rätt tillfällen, precis som du skriver. NaCl är inte så värst antiseptiskt men är utmärkt vid rengöring av rena sår och sår under läkning.

Visst är det svårt att ge råd på telfon, men frågorna gällde hur ägaren skulle ta hand om hästen tills veterinären kommit. Det är ändå rätt stor skillnad på boxvila mot att hästen ska gå ute och bör ledas. Torrbandage mot jodomslag är också väldigt olika.
Nu får hästen penicillin och smärtstillande. Han fick infektion eftersom såret säkt ihop på ytan och kapslat in bakterier. Han är sjövild och står i sjukhage där han bockar, reser sig, studsar och travar. Han har haft sönder staketet två dagar i rad. puh.... hoppas han är bra snart. Han är i alla fall lugn och nöjd när matte är här och de går på promenad.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka