råd vid Reklamation av häst?

Vingra

Trådstartare
Jag köpte mig en ny dressyrhäst för 90.000kr 17/10. Första veckan jag tog hem henne fick hon vila med promenader och longering. Sedan red jag på henne en kort stund och allt gick väl. Nästa dag jag skulle rida så vill hon inte gå framåt, blir stressad, trampar på stället och börjar resa sig.
Får vila mera närmsta två veckorna.
Åker in till veterinär som tror att det kan vara muskelsträckning i ryggen, behandlar med kortison och får finadyne. Tömkör hästen enligt schema ifrån veterinären och hon beteér sig lika dant på töm som uppsuttet, vilket gör att tömkörningen inte går bra.

Bittert i det hela är att försäkringsbolaget anser att de inte täcker veterinärvården eftersom jag höjde vad hästen var värd till köpesumman när jag köpte den. Samt att försäkrningsbolaget nu gett hästen reservation på alla ryggfel och rörelsestörningar, vilket jag kan ompröva först i juni! (hästen fick även två reservationer ifrån veterinärbesiktningen vid köp; för mugg och ögonfel samt komplikationer på bägge)

Jag ska tillbaka imorgon till veterinären och börjar bli mer och mer nervös. Jag tror inte längre att det är en ryggsträckning eftersom hästen inte blivit bättre alls vad jag kan se. Det känns som att det med stor chans är ett gammalt fel jag missat vid provridning och inte uppkom vid veterinärbesiktningen vid köpet (ridprov gjordes ej, longerades bara i trav). Så jag börjar fundera mer och mer på om jag kan reklamera hästen? Räcker det med att jag anser att den inte fungerar för ändamålet jag köpt den för? Eller måste veterinären hitta något den kan se är gammal skada?

Jag har standard köpekontrakt där jag gick med på att stryka över öppet köp samt att ha hästen på prov.
Säljaren har vid köp sagt att de inte känner till några sjukdomar eller skador annat än muggen (muggen var vid köpet inte särskilt utbredd alls och verkar nu vara borta).
På baksidan utav kontraktet står följande som gör att jag känner att jag borde skynda mig att tala om för säljaren hur det går:"
Reklamation. Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom 2 månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
"
Självklart så ringer jag dem inte för att säga något innan återbesöket till veterinären eftersom det är så nära till det och vad jag bör säga beror säkert en del på hur det går hos veterinären. Men har ni några råd för nervös matte?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: råd vid Reklamation av häst?

Det är kanske inget fel på hästen, den kan också vara understimulerad eller kanske för stark för dig i ny miljö?? Låter lite så, men veterinären som sett hästen borde ju kunna ge något utlåtande. Om inte veterinären kan säga att det är fel på hästen blir det nog knepigt...

Om jag inte missminner mig är det väl 2 års "reklamationsrätt"?

Har ni skrivit i vad hästen ska användas till?
För om den inte kan användas till det ändamålet så tror jag nog att du har full rätt att häva köpet.

Jag är ganska säker på att det är 2 år du har på dig.
Men om jag var du skulle jag ringt dom och sagt detta, för som du skrev: du ska meddela dom inom 2 månader efter att du upptäckt detta.

Sedan kan du ju ringa och höra vad som är juridiskt rätt i det här läget i o m att det finns ett tillägg i kontraktet.

Vet inte om jag är till någon hjälp, men jag har själv hävt ett köp, och det ca 3 år efter köp, men då hamnade vi i tingsrätten, och det var då jag fick lära mig (den hårda vägen) vad som gäller.
Om hästen inte kan användas till det som står i kontraktet så har du rätt.
Jag kunde inte använda hästen i fråga till det som stod bla.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att det går bra!

Senast ändrad av en moderator:

OM det går att bevisa att hästen är behäftad med ett fel som gör att den inte kan användas till det den är inköpt för (enligt kontraktet) finns det möjlighet att reklamera.

TS vet inte ens om det är något fel på hästen - vad ska reklameras? Det kan vara något fel som uppdagas, men det behöver ju inte ha funnits där vid riskens övergång. Allt handlar om vad som är fel och när det uppstått.

Det verkar som rent skitsnack att försäkringen inte täcker för att du höjt den, om det nu är livdelen du höjt, däremot så har du ändrat veterinärvård från t.ex a2 till a1 så är det rimligt med karens och samma med en höjd livdel, att du bara r ersättning med beloppet som fanns innan höjningen. Har du bytt f.bolag så kan det också bli problem.

Jag håller med övriga, väldigt svårt att säga något, det kan lika gärna vara miljön eller att hästen är för svår. Har någon skicklig ryttare testat (jag har ingen aning om din kunskap)? Hur gick det på provridningen? Vad säger f.d ägaren, är det möjligt att denne kommer och testar hästen?

Jag köpte mig en ny dressyrhäst för 90.000kr 17/10. Första veckan jag tog hem henne fick hon vila med promenader och longering. Sedan red jag på henne en kort stund och allt gick väl. Nästa dag jag skulle rida så vill hon inte gå framåt, blir stressad, trampar på stället och börjar resa sig.
Får vila mera närmsta två veckorna.
Åker in till veterinär som tror att det kan vara muskelsträckning i ryggen, behandlar med kortison och får finadyne. Tömkör hästen enligt schema ifrån veterinären och hon beteér sig lika dant på töm som uppsuttet, vilket gör att tömkörningen inte går bra.

Bittert i det hela är att försäkringsbolaget anser att de inte täcker veterinärvården eftersom jag höjde vad hästen var värd till köpesumman när jag köpte den. Samt att försäkrningsbolaget nu gett hästen reservation på alla ryggfel och rörelsestörningar, vilket jag kan ompröva först i juni! (hästen fick även två reservationer ifrån veterinärbesiktningen vid köp; för mugg och ögonfel samt komplikationer på bägge)

Jag ska tillbaka imorgon till veterinären och börjar bli mer och mer nervös. Jag tror inte längre att det är en ryggsträckning eftersom hästen inte blivit bättre alls vad jag kan se. Det känns som att det med stor chans är ett gammalt fel jag missat vid provridning och inte uppkom vid veterinärbesiktningen vid köpet (ridprov gjordes ej, longerades bara i trav). Så jag börjar fundera mer och mer på om jag kan reklamera hästen? Räcker det med att jag anser att den inte fungerar för ändamålet jag köpt den för? Eller måste veterinären hitta något den kan se är gammal skada?

Jag har standard köpekontrakt ifrån Lars Deckeman där jag gick med på att stryka över öppet köp samt att ha hästen på prov.
Säljaren har vid köp sagt att de inte känner till några sjukdomar eller skador annat än muggen (muggen var vid köpet inte särskilt utbredd alls och verkar nu vara borta).
På baksidan utav kontraktet står följande som gör att jag känner att jag borde skynda mig att tala om för säljaren hur det går:"
Reklamation. Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom 2 månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
"
Självklart så ringer jag dem inte för att säga något innan återbesöket till veterinären eftersom det är så nära till det och vad jag bör säga beror säkert en del på hur det går hos veterinären. Men har ni några råd för nervös matte?

Sedan handlar det ju lite om hur noggrann vetrinärbesiktning du gjorde inför köpet.Vid en så pass dyr häst förmodar jag att du gjorde exportröntgen av rygg och ben eller?Var du med vid besiktningen och vad gjorde de mer än longerade?Tog du ett blodprov för att kolla ev dopning när nu hästen ändrat sej efter köpet?

Som sagt, ridprovet gällde besiktningen, enligt TS första inlägg gjordes provridning.

Just nu gäller det väl mest att avgöra om hästen är sjuk/skadad eller problemen har med ryttarbyte7miljöbyte och göra.

Jag svarar på allt på en gång.

Hästen är riden utav beridaren hos veterinären för att testa att det inte är bara något jag gör, den 'felar' med bedridaren med. Veterinären ansåg att det var någon smärta/fel hästen har.

Det är inskrivet i kontraktet att hästen ska användas som dressyrhäst.
Jag funderar på att även om veterinären inte kan hitta vad som är fel, om jag kan få veterinären att skriva ett intyg på att hästen ej är duglig till ändamålet den är köpt till, så snabbt nu efter köpet, att det kan användas för att häva köpet?

På provridningen gick det bra. Det är en känslig häst och hyffsat pigg häst, men väldigt mjuk till sätet, hästen är typen som ursäktar sig för att ens finnas, inte alls den bråkiga typen.

Jag har ej talat med försäljaren ännu, tror det är för långt bort för att försäljaren ska komma och testa hästen.

Jag gjorde standardbesiktning på klinik med röntgen som ända extra tillägg. Den är fin på alla röntgenplåtar som tagits (ben och rygg). Jag var med vid besiktningen. Inget blodprov togs.

Vad händer om ni smärtstillar hästen då? Förändras den då till sitt normala jag? Om den beter sig likadant på smärtstillande så är det ju antagligen inte något fysiskt fel på hästen, hästar kan förändras otroligt vid ägar och miljöbyte.

När vi bedövade bort ryggen hos veterinären var det bättre. Men på smärtstillande +kortisonspruta i ryggen hemma så har det inte varit bra.

Ifrån en näringsidkare.

Det är en importhäst (holländsk) som inte varit i Sverige hos försäljaren särskilt länge innan jag köpte den.
Hästen är 6år i år och ligger efter i utbildningen.

Då tycker jag du ska rekamera omgående (skriftligen) till säljaren och hänvisa till Konsumentköplagen och bolla över hela problemet till säljaren (som då ska bevisa att felet uppstått hos dig, vilket det kan ha gjort om det är t ex en inflammation i muskel eller led).
---
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

Hästen har inte varit i Sverige särskilt länge, vad vet du om hästen i övrigt? jag tycket det är ett högt pris för en 6-årig import som ligger efter i utbildningen.

Dessa hästar blir jag alltid misstänksam mot - jag har sett andra imoprter som blir sålda innan de klappt satt hovarna på Svensk mark och var en erfaren veterinär berättat.

Låter jag negativ - ja det är jag. Ta kontakt med säljaren på en gång!

Som jag förstått det, kan dock missuppfattat, så om man ska lyckas häva köp ska man återlämna varan i samma skick som då man fick den. Dvs den får inte ha blivit oridbar av något jag gjort med den. Och man får inte ha behandlat den utan att säljaren/den som ska återta ok:at det.
Jag vet inte om det stämmer iom att veterinären som sade det själv var lite osäker. Dock har man ju en skyldighet att behandla ett djur som lider. Så det är en knivig sits.

Jag skulle frågat veterinär och hästjurist efter att jag fort sagt att jag vill häva köp.
Jag tror det är svårt om man inte kan påvisa gammal/dold skada att få det hävt.

Det finns ju rätt många importer som tagits lite fort och brutalt och sen ballar ur i Sverige med lite mildare hantering.
Pratade med en veterinär om tyska auktionerna tex i v. Hon har liksom jag hört att hästarna bankas på rätt rejält av proffsryttare en period innan de visas och säljs. Sen kommer de hit och är oridbara trots dyra priser. Folk blir skitbesvikna.
Jag har även sett det en del med importer köpta annat än på auktion.

Jag hade inte ansett att det måste vara smärtrelaterat helt. Jag hade velat släcka ut smärtan och sen be proffs hantera den en tag och se. Det kan vara en komb av någon liten skada eller KS eller ngt som gör att den antingen i ett akut skede inte är ridbar normalt eller att den forever måste ridas på ett visst sätt för att vara smärtfri. På det kan också pstykiskt bagage ligga. Ibland är hästarna snudd på inridna. Vissa kan en massa krumelurer och går i högre form än normalt för sin ålder, men är otroligt otrygga och förstår inte helt signalerna iaf(åtminstone inte lätta och trevliga sådana).
Så du kan mycket väl köpt en häst som mådde fysiskt bra. Men som psykiskt tagits fel och behöver rehabas mentalt eller utbildas.
Det är svårare att få häva köp för än om du kan påvisa fysiska skador/defekter som uppkommit innan din tid.

Hästen hade kanske varit värd +150 000 kr om den varit lite mer utbildad? En häst kan ju ha andra kvalitéer utöver att vara utbildad.
Jag skulle inte tveka att köpa en häst som ligger efter i utbildningen, på grund av att den fått föl t.ex. Mer häst för pengarna för mig.

Mitt råd är att du tar kontakt med säljaren på en gång, både muntligen OCH skriftligen där du begär att köpet ska gå tillbaka samt beskriver problemet. Krånglar säljaren, ta kontakt med advokat för rådgivning.

Obs! Jag avråder starkt från att ge dig in i en rättslig process det kan kosta dig mycket stora pengar. Man kan bli förvånad över hur laglig rätt ibland skiljer sig väldigt mycket från det som vanliga dödliga förknippar med rättvisa.

Jag har själv varit inblandad i en hästtvist, där advokaten rådda mig att bestrida köpet för "det var ett solklart fall" - jag kan säga att den enda som blev rik på den tvisten det var advokaten. Så var försiktig!

Givetvis kan det finnas många orsaker till att hästen inte är mer utbildad. Det jag vänder mig emot är att den är en import och därmed också svårare att få fram verklig fakta om hästen.

Jag är skeptisk till dessa "fantastiska" imoprter eftersom jag sett mer än en och där ägaren förlorat både häst och en jäkla massa pengar. Min veterinär kan också bekräfta att h*n får in många av dessa som har stora problem.

Nu säger jag inte att alla imoprter är dåliga, men som sagt, jag har ingen positiv erfarenhet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka