Vingra
Trådstartare
Jag köpte mig en ny dressyrhäst för 90.000kr 17/10. Första veckan jag tog hem henne fick hon vila med promenader och longering. Sedan red jag på henne en kort stund och allt gick väl. Nästa dag jag skulle rida så vill hon inte gå framåt, blir stressad, trampar på stället och börjar resa sig.
Får vila mera närmsta två veckorna.
Åker in till veterinär som tror att det kan vara muskelsträckning i ryggen, behandlar med kortison och får finadyne. Tömkör hästen enligt schema ifrån veterinären och hon beteér sig lika dant på töm som uppsuttet, vilket gör att tömkörningen inte går bra.
Bittert i det hela är att försäkringsbolaget anser att de inte täcker veterinärvården eftersom jag höjde vad hästen var värd till köpesumman när jag köpte den. Samt att försäkrningsbolaget nu gett hästen reservation på alla ryggfel och rörelsestörningar, vilket jag kan ompröva först i juni! (hästen fick även två reservationer ifrån veterinärbesiktningen vid köp; för mugg och ögonfel samt komplikationer på bägge)
Jag ska tillbaka imorgon till veterinären och börjar bli mer och mer nervös. Jag tror inte längre att det är en ryggsträckning eftersom hästen inte blivit bättre alls vad jag kan se. Det känns som att det med stor chans är ett gammalt fel jag missat vid provridning och inte uppkom vid veterinärbesiktningen vid köpet (ridprov gjordes ej, longerades bara i trav). Så jag börjar fundera mer och mer på om jag kan reklamera hästen? Räcker det med att jag anser att den inte fungerar för ändamålet jag köpt den för? Eller måste veterinären hitta något den kan se är gammal skada?
Jag har standard köpekontrakt där jag gick med på att stryka över öppet köp samt att ha hästen på prov.
Säljaren har vid köp sagt att de inte känner till några sjukdomar eller skador annat än muggen (muggen var vid köpet inte särskilt utbredd alls och verkar nu vara borta).
På baksidan utav kontraktet står följande som gör att jag känner att jag borde skynda mig att tala om för säljaren hur det går:"
Reklamation. Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom 2 månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."
Självklart så ringer jag dem inte för att säga något innan återbesöket till veterinären eftersom det är så nära till det och vad jag bör säga beror säkert en del på hur det går hos veterinären. Men har ni några råd för nervös matte?
Får vila mera närmsta två veckorna.
Åker in till veterinär som tror att det kan vara muskelsträckning i ryggen, behandlar med kortison och får finadyne. Tömkör hästen enligt schema ifrån veterinären och hon beteér sig lika dant på töm som uppsuttet, vilket gör att tömkörningen inte går bra.
Bittert i det hela är att försäkringsbolaget anser att de inte täcker veterinärvården eftersom jag höjde vad hästen var värd till köpesumman när jag köpte den. Samt att försäkrningsbolaget nu gett hästen reservation på alla ryggfel och rörelsestörningar, vilket jag kan ompröva först i juni! (hästen fick även två reservationer ifrån veterinärbesiktningen vid köp; för mugg och ögonfel samt komplikationer på bägge)
Jag ska tillbaka imorgon till veterinären och börjar bli mer och mer nervös. Jag tror inte längre att det är en ryggsträckning eftersom hästen inte blivit bättre alls vad jag kan se. Det känns som att det med stor chans är ett gammalt fel jag missat vid provridning och inte uppkom vid veterinärbesiktningen vid köpet (ridprov gjordes ej, longerades bara i trav). Så jag börjar fundera mer och mer på om jag kan reklamera hästen? Räcker det med att jag anser att den inte fungerar för ändamålet jag köpt den för? Eller måste veterinären hitta något den kan se är gammal skada?
Jag har standard köpekontrakt där jag gick med på att stryka över öppet köp samt att ha hästen på prov.
Säljaren har vid köp sagt att de inte känner till några sjukdomar eller skador annat än muggen (muggen var vid köpet inte särskilt utbredd alls och verkar nu vara borta).
På baksidan utav kontraktet står följande som gör att jag känner att jag borde skynda mig att tala om för säljaren hur det går:"
Reklamation. Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom 2 månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid."
Självklart så ringer jag dem inte för att säga något innan återbesöket till veterinären eftersom det är så nära till det och vad jag bör säga beror säkert en del på hur det går hos veterinären. Men har ni några råd för nervös matte?
Senast ändrad av en moderator: