Råd vid hästköp

A

Arablife

Hej hej alla "bukare" ;)
Nu har jag hittat drömhästen (tror jag iaf). Ska iväg och kolla på honom på söndag. Han är oinriden, så jag kan ju inte provrida honom.
Har ni några tips på vad jag ska kolla upp? Tex hur det är att lyfta hovar, hur han reagerar när han leds m.m?

Ägaren vill ha 25% vid tecknande av kontrakt.
Men ska jag boka in en gårdsbesiktning nu på söndag eller ska jag vänta med det till dagen jag hämtar honom?
Vad händer om veterinär anmärker på något? Får säljaren behålla handpenning om köpet avbryts?

Sv: Råd vid hästköp

Vad roligt!!

Hur gammal är unghästen?
Jag hade nog åkt upp dit och först tittat på den, se vad det är för individ och även höra mig för om föräldrar osv.
Hade jag varit intresserad hade jag då efteråt bokat en besiktning och går den igenom skrivit kontrakt och köpt den.
:)

angående lägga handpening har jag ingen aning, hör med säljaren och skriv det i kontraktet om du ska få pengarna tillbaka eller ej.

Skriv in i kontraktet att handpenningen går tillbaka till dig om veterinären hittar något fel. Skriv att villkor för köpet ska vara att hästen går igenom vet.besiktningen ua. (utan anmärkningar).
Annars skulle jag kolla precis som du säger hur den är temperamentet, hur mycket hanterad den är, och på vilket sätt unghästen är hanterad på. Kolla upp varför den inte är inriden, om den inte är i rätt ålder ännu vill säga. Och kolla upp hur den är uppfödd, vilket foder den ätit, hur hagvistelse etc har sett ut, hur kunnig och seriös verkar uppfödaren? Om kolla naturligtvis föräldrardjuren, om det är möjligt, så att du får hum om hur hästen kan tänkas bli. samt fråga uppfödaren varför denne just valt att avla på detta sto och denna hingst, så får du också hum om hur seriös uppfödaren är. Ha is i magen, känns det inte rätt, så är det inte rätt, använd både hjärta OCH hjärna. Men klickar det mesta, så köp! Lycka till!!

Vad roligt!!

Hur gammal är unghästen?
Jag hade nog åkt upp dit och först tittat på den, se vad det är för individ och även höra mig för om föräldrar osv.
Hade jag varit intresserad hade jag då efteråt bokat en besiktning och går den igenom skrivit kontrakt och köpt den.
:)

angående lägga handpening har jag ingen aning, hör med säljaren och skriv det i kontraktet om du ska få pengarna tillbaka eller ej.

Han fyller 3 till våren, så det är därför som han inte är inriden än. Dom har bara påbörjat lite markarbete :)
Jag ska ju åka dit och titta på honom på söndag, så det ska bli riktigt intressant att se hur han beter sig.
Hon vill skriva kontrakt redan när jag säger att jag vill ha honom (dvs redan på söndag), om det nu klickar. Så då skriver vi kontrakt, men jag gör nog som Kattennizze sa och skriver in i kontrakt att köpet går tillbaka och handpenning lämnas tillbaka vid fel på häst (vid besiktningen).

Jag har fallit totalt för den här killen, så vi får hoppas att han är lika trevlig som han ser ut.
På söndag får ni veta om det blir köp eller inte, så kanske jag lägger ut en bild på godingen också ;)
Tjohooo! Jag kanske blir hästmamma! Läskigt! :bump:

Skriv in i kontraktet att handpenningen går tillbaka till dig om veterinären hittar något fel. Skriv att villkor för köpet ska vara att hästen går igenom vet.besiktningen ua. (utan anmärkningar).
Annars skulle jag kolla precis som du säger hur den är temperamentet, hur mycket hanterad den är, och på vilket sätt unghästen är hanterad på. Kolla upp varför den inte är inriden, om den inte är i rätt ålder ännu vill säga. Och kolla upp hur den är uppfödd, vilket foder den ätit, hur hagvistelse etc har sett ut, hur kunnig och seriös verkar uppfödaren? Om kolla naturligtvis föräldrardjuren, om det är möjligt, så att du får hum om hur hästen kan tänkas bli. samt fråga uppfödaren varför denne just valt att avla på detta sto och denna hingst, så får du också hum om hur seriös uppfödaren är. Ha is i magen, känns det inte rätt, så är det inte rätt, använd både hjärta OCH hjärna. Men klickar det mesta, så köp! Lycka till!!

Tack för jättemånga bra tips! Måste ju skriva upp det här på en lista, så jag verkligen kommer ihåg att fråga och testa allt :)
Mamman finns att se på gården och pappan är en känd hingst som är riktigt snygg, så det känns verkligen som att det här är en seriös uppfödare.
Vi får se hur det klickar på söndag! Men baserat på bilderna som jag hittills har fått, så är han drömhästen:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar