Råd tack ang kastering tidigt eller ej.

N

Natali

Nu får jag hem mitt hingstföl i slutet av november. Stallägaren (där jag har mina andra hästar) sa att det var ok om jag stallade upp mitt hingstföl där - därför flyttade jag mina hästar dit.
Nu helt plötsligt så säjer han nej - ok.
Mitt föl är 6 månader när jag hämtar hem honom, och nu funderar jag lite på om jag kanske borde kastrera han då, så att jag kan få lov till att ha alla mina hästar i samma stall.
Så jag tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av tidig kastrering - hur påverkar detta fölet? Växten? m.m...

Sv: Råd tack ang kastering tidigt eller ej.

Hästen bör väl vara 1-1,5 år innan det går att kastrera, han måste ju få "kulor" först innan man kan kastrera. Tror alltså inte det är möjligt att kastrera en hingst på 6 månader.

Min fölunge kommer få gå med sin mamma och mina andra två hästar till i vår och sen kommer jag nog behöva sära på dem så killarna går för sig och damerna för sig tills han blivit kastrerad på hösten.

*raderad* svarade på fel inlägg

Precis, det var det jag också tänkte och sa ifrån om - men dem i stallet menade på att han skulle flyga runt och betäcka deras ston etc.
Jag köpte han för att behålla han som hingst då har han en bra stam och jag vill satsa med han, då är det dumt att stallägaren bytar mening pga dem andra i stallet, efter att han sa att det var ok - till att jag helt plötsligt måste kastrera en 6 mån gammal hingstunge.

Men men, jag får hem min lilla skönhet i november och har säkert hittat en ny plats till han där han får lov till att behålla sina små kulor ;)

Tack för eran svar :bow: , då vet jag iallafall att jag inte tog helt fel ang. kulor i den åldern.

Om du vill ha kvar han som hings, o han är snäll, o du vill satsta, så varför inte leta efter ett stall att ha alla hästar (för du hade väll flera?). Jag kastrerade min lilla pojke när han var exakt elva månader. Men han hade kulorna nere rena vid 7 1/2 månader. den ena satt tyvärr en anings längre upp än den andra, men de var båda nere, så vi väntade lite me kastreringen.
Jag har eget stall med uthyrningsboxar och fem egna hästar. Jag ville ha han som hingst tills han var, i farje fall några år. Men det var omöjligt. I en månads tid var jag tvunden att ha kravallstaket lr ha han instängt med lås och bom i stallet. Var rent tokig. Sprängde allt vad stängsel o eltrådar hette. men nu är han min lilla ängel :bump:
Hoppas att det går bra för dig, o de löser sig. Å att du kan satsa mot stjärnorna!!!!Vad ska du göra me han?dressyr,hoppning, fälttävlan????
Min är av ren dressyrstam o jag hoppas innerligt att det kan bli något bra me oss framöver. han är nu 1 år och 6 månader :banana:

Jo jag letade efter ett stall och hittade ett där dom lovade mig att jag skulle få lov till att ha honom som hingst - därför tackade jag ja och flyttade mina hästar dit. Nu när det närmar sig att han ska komma hem så börjar dem att säga att det inte är aktuellt :mad:
Så nu letar jag för fullt efter ett nytt stall där dem har plats för 3 hästar (mina) och det är inte så lätt.
Min lilla hingstunge är mkt snäll och han sköter sig, jag har provat att säga det till dem men det går inte in hos dem.
Jag har hittat ett stall som jag får hyra, men det är från nästa höst - tjejen som äger stallet skulle se om hun inte kunde ordna plats till mina 3 då *hoppas* *hoppas* på att hun kan ordna det då jag sparar tid och pengar på att ha dem på samma stall så att jag slipper att pendla mellan 2 olika stall varje dag.
Min hingst har dressyr stam varav hans morfar är Sandro Hit :) , så det blir min framtida dressyr hingst *hålla tummarna* .

Ja jag håller tummarna för dig!!!!!
Jasså va kul!dressyr ä bäst :)
Vem är hans pappa då? Min åring är e: Bayron 885 u:Sankt Gotthard.
Har du några bilder på han? finns bilder på en tråd här på min åring. :bump:

Tackar tackar :bow: - jag behöver all tur nu då jav vill ha hem han och som hingstunge och ingenting annat.

Hans pappa heter Blue Hors Soprano (Dansk hingst).

Har många bilder men inte här inne då.

Vart hittar jag bilder på din?

Natali skrev:
Nu får jag hem mitt hingstföl i slutet av november. Stallägaren (där jag har mina andra hästar) sa att det var ok om jag stallade upp mitt hingstföl där - därför flyttade jag mina hästar dit.
Nu helt plötsligt så säjer han nej - ok.
Mitt föl är 6 månader när jag hämtar hem honom, och nu funderar jag lite på om jag kanske borde kastrera han då, så att jag kan få lov till att ha alla mina hästar i samma stall.
Så jag tar gärna emot tips från er som har erfarenhet av tidig kastrering - hur påverkar detta fölet? Växten? m.m...

En sexmånaders fölunge kan mycket väl betäcka så det "ger resultat" så jag förstår stallägaren att han inte vill ha din hingst med andra. Om du inte vill skära honom redan varför låter du inte honom gå på lösdrift med jämnåriga kompisar ett tag - nyttig fostran för honom och bra för din plånbok ;)

Saken är den att han sa att det var ok - men plötsligt så var det inte ok längre.. Min hingstunge ska INTE gå ihopa med andra hästar - han ska bara gå ihopa med mina egna hästar i deras egen hage.
Det är inte bara bara att hitta lösdrift här (Jag bor i Norge), tro mig jag letar och har satt ut annons utan något svar.

Natali skrev:
Saken är den att han sa att det var ok - men plötsligt så var det inte ok längre.. Min hingstunge ska INTE gå ihopa med andra hästar - han ska bara gå ihopa med mina egna hästar i deras egen hage.
Det är inte bara bara att hitta lösdrift här (Jag bor i Norge), tro mig jag letar och har satt ut annons utan något svar.

Jag har en viss förståelse för stallägaren för hingstungar KAN vara väldigt jobbiga och det är väl inte bara du som ska hantera honom?

Grannen fick ett hingstföl och honom skar de när han var en 6-7 månader eftersom han fortfarande skulle gå med mamma. Han ser jättefin ut och har energi för fem så de äldre hästarna är innerligt trötta på honom ibland.

Jag håller tummarna för att du hittar en lösdrift, du behöver ju inte åka dit varje dag. Dessutom tror jag det är roligare för honom med jämnåriga kompisar.

Ja men då ska han väl för fan inte ljuga och säga ja att det går bra att jag stallar upp min hingst där..För att sedan säga nej när jag väl hade flyttat dit mina andra hästar.

Men jag letar på för fullt så får vi se....

Sedan jag inte har fått så många svar på det som jag egentligen undrade över så väljer jag att behålla honom som hingst och fortsätta jakten efter stallplats eller lösdrift. ;)

Natali skrev:
Tackar tackar :bow: - jag behöver all tur nu då jav vill ha hem han och som hingstunge och ingenting annat.

Hans pappa heter Blue Hors Soprano (Dansk hingst).

Har många bilder men inte här inne då.

Vart hittar jag bilder på din?

Du hittar mina bilder under forumet dressyr. Där finns det en trån dom heter bilder på er! mina finns längst bak typ. Hästen heter Bayleez.
Vart i norge bor du? Min foderhäst kommer från Drobak (Dröbak?)
En bit innan oslo från sverige sett.

Senast ändrad av en moderator:

Då ska jag säta igång att leta ;) - är nyfiken på din häst.
Jag bor ca 2 timmar från Drøbak, mot Larvik.

Natali skrev:
Då ska jag säta igång att leta ;) - är nyfiken på din häst.
Jag bor ca 2 timmar från Drøbak, mot Larvik.

Har du hittat bilderna??
Är nyfiken på din me....unghästar är så kul!

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka