Råd & Rön runt Ensilering.

Mustang

Trådstartare
Ja, en del frågor följer...
Jag kommer för första gången få vara del av ensileringen från sådd till bal,
och har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med...
Jag läste på nogon jättebra sida (användare på buke) som hade
mycket matnyttigt, men har inte hittat på den igen..

Lite fakta då:
Vi har FRUKTANSVÄRT mycket sork i åkrarna, så vi kan inte vända
strängarna med risk för att få med jord i balarna.

Hur löser man det för att inte få (som i år) ts-halter på 40?
Är det bara att torka det lite extra? Hästarna har fri tillgång och
flertalet klarar inte av att äta så mycket som dom behöver, samt
blir lösa i magen.

Klöver eller inte klöver?
I år hade dom inte klöver i och trots mycket tidig skörd så fick vi
låga proteinvärden.

Bra vallblandning, vad ska man föredra?

Och sist då, möglet.. Vi tror att det har att göra med sorken, för
trots 11 lager plast och balar som inte hanteras mer än plastas och
sedan radas upp på fältkanten. Sedan står dom där tills traktorn
åker och hämtar och ställer i silage-ställningen. I år har vi mögel i
nästan varannan bal, fläckvis ett par lager in i balen. En "kaka"
mögel som inte sträcker sig mer än typ badboll i diameter och enbart
ett par lager.. Fruktansvärt irriterande...

Så, är det någon som orkar spåna lite med mig, såhär några månader
innan? :angel:

Sv: Råd & Rön runt Ensilering.

Jo, det var den sidan, tack!

Men den sidan får jag inte svar på mina övriga frågor, så är det någon mer som har tips?
Finns det t ex något speciellt tillfälle under skörden där det är absolut bäst att ta
analysen för att få ett mest representativt svar?

Hippocampus har också mycket läsvärt att fördjupa sig i: http://hippocampus.slu.se/

Jag vill gärna ha ett så rättvisande ts-värde som möjligt, därför ser jag gärna att bondtölpen tar sig ut när plastaren har anlänt... Det blir ändå stora skillnader mellan de balar som pressats på morgonen och kvällen. Flera år tog jag prov både på fält och från balar, för att se hur stor skillnaden var i ts- och näringsanalys mellan de två proverna. Det var stor skillnad... En analys är alltså ett bra verktyg, en hjälp, men ingen absolut sanning. Viktigt att tänka på.

Med så låga ts-värden som du nämner finns det säkert ett par som är lämpade att svara, jag har ingen erfarenhet men gissar att det är ensileringen som gått helt bortitok för er.

Angående näringsvärdet: låter som gamla vallar?

Senast ändrad:

Flera år tog jag prov både på fält och från balar, för att se hur stor skillnaden var i ts- och näringsanalys mellan de två proverna. Det var stor skillnad...

På vilket håll slog det? Och skiljde det även på mineralerna? Jag tog från balarna i fjol, men tänkte ta från fältet i år.

På vilket håll slog det? Och skiljde det även på mineralerna? Jag tog från balarna i fjol, men tänkte ta från fältet i år.
Det slog åt alla håll. Upp där, ner där. Det slog inte jämt nedåt (alla värden i analysen låg under tidigare t ex), nej så lätt var det inte :D

Värsta var nog analysen som togs diagonalt över fältet (enligt konstens alla regler) som gav en kvot på 8, som vid nästa analys (från 10 olika balar öppnade under hösten) visade en kvot på 2. Då blir man glad *not*

Lovisaleonora_;7248088 därför ser jag gärna att bondtölpen tar sig ut när plastaren har anlänt... [/QUOTE skrev:
Hoppas du uppskattar bönderna som ser till att din/dina hästar få mat högre än ditt ordval...

Du kan lägga ner det där, jag var sambo med tölpen i fråga, och vi är fortfarande mycket goda vänner. Jag är tillika god kund och fortfarande engagerad både i LRF och foderfrågor.

Tack för din omtanke.

Men det är ju inte säkert att någon av dem egentligen avspeglade sanningen. Vilken hade du litat mest på vad gäller näringsvärde? Det är ju inte säkert att den som togs från balarna var den mest sanningsenliga...

Tänkte bara slänga in en brasklapp att analys är ett jättebra verktyg, men ingen absolut sanning. Bättre med, än utan för min del, men till slut gäller ändå ögat...

Jag har inga som helst belägg för det, men skulle nog ändå lita mest på den från balarna. Men jag kan som sagt inte motivera det, bara på känsla. Äsch, nu måste jag ta bägge delar, bara för att kolla! :D

Hippocampus har också mycket läsvärt att fördjupa sig i: http://hippocampus.slu.se/
Tack för länken..

Med så låga ts-värden som du nämner finns det säkert ett par som är lämpade att svara, jag har ingen erfarenhet men gissar att det är ensileringen som gått helt bortitok för er.

Jag vet ju inte, men det är kobonden som kört varje år och han anser ju bara att hästfolk är kinkiga och överkänsliga. "Det där kan dom visst äta, var inte löjlig". I mångt och mycket kan jag hålla med honom i hans uppfattning om "folk", men vad gäller fodret är jag benhård. Fodrar inte mögel till mina djur. Men silage har han kört sedan dackefejden, och menar att det inte går att få det torrare.

Angående näringsvärdet: låter som gamla vallar?

Ena vallen såddes året innan, och dom andra är sådda 03...

När jag har frågor om hur man gör bra ensilage så brukar jag vända mig till Cecilia Müller. Hon arbetar på SLU och har även gjort en avhandling om just hur man gör bra ensilage till hästar. Förut så fick man skicka efter avhandlingen men jag har för mig att man kan ladda ner den från SLU.

Mvh

Tora

Okay lite att tänka på. Så här gör vi, hugger mitt på dagen när det varit torrt ett par dagar och låter det ligga c:a 2 dygn i torrt väder. Jag vänder inte på det om det är torrväder. När vi sedan pressar (rundbalar) så plastar vi på en gång, inom 10 min. Innan dess, minuten innan, tar jag och går diagonalt över fältet och tar prover både på översta och understa lagret som jag direkt lägger i plastpåse och förseglar. Vi har inte sått gödning på fälten på minst 5 år och våra värden är helt okay. Beroende på när vi hugger ligger Mj mellan 6.8-8.2 och smrp 45-60 och ts halten 70-80%. I år var kvoten 7,1 på första skörden. (12,6 höstskörd 15 okt:eek: )
Det är inte heller någon större skillnad på värdena när jag tar på detta vis eller som förr i balarna.
Tidigt på våren ringvältar jag styckena för att trycka ner ev. stenar och sorkhögar.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka