Råd om sterilisering!

Sv: Råd om sterilisering!

Delar av sista stycket var inte direkt avsett för dig.
Om du vet att din hund inte kommer att få valpar o hon inte har problem med löp/skendräktigheter så behöver du inte kastrera.

Men, det förutsätter att du är beredd att spruta tiken om hon skulle råka bli dräktig eller nacka valparna om det skulle vara för sent att spruta.

Och det sista stycket är inte heller bara riktat till dig, det är riktat till alla som har fertila tikar.

Så för att du råkat köpa 4 hundar som alla fått PYO tycker du att alla tikar, oavsett ras och oavsett om de är helt problemfria, ska kastreras? Både jag, min familj, släkt, vänner har alla haft hundar hela livet, både hanar och tikar, och jag kan inte räkna upp en som haft sådana problem med löp/skendräktighet/whatever eller hormonstinna galningar till hanhundar att man valt att kastrera. Så så vanligt kan det väl ändå inte vara. Har man problem så visst, varför inte, men att råda alla hundköpare att kastrera sina fullt friska och välmående hundar anser jag vara korkat, och tror faktiskt det beror mer på att man som ägare vill ha det så lätt som möjligt. Då tycker jag faktiskt att man kan skaffa sig en annan hobby som inte innefattar levande varelser.

Jag är för preventiv kastrering på hundar som löper risk för PYO ja.

Sen förstår jag inte hur du kan dra parallellen att det är för att det är så enkelt som möjligt. För min del har det handlat om att ha en frisk hund. Sen är det helt klart ett plus att ha en hund som inte är påverkad 6 månader om året av sitt löp, speciellt när man använder hunden aktivt. Jag har aldrig haft problem med att hundarna blir monster och jag tycker inte det är äckligt att torka blod.

Och det är vanligt, enligt Agria så drabbas var fjärde tik. Jag har någon gång läst att inom berner sennen tex så drabbas varannan tik av PYO.
http://www.agria.se/hund/artikel/pyometra---livmoderinflammation-hos-hund

Din veterinär kanske skall läsa på om vad Veterinärförbundet o SKK anser om att kastrera friska hundar som inte har problem med löp?
Naturligtvis skall tikar med besvärliga skendräktigheter o översexuella hanar inte gå i avel, men därifrån till att stympa helt friska hundar är steget långt.

Och så kan man blicka utanför Sveriges gränser och fråga sig varför Veterinärförbundet nästan alltid gör tvärtemot andra stora veterinärorganisationer.

Hästar och katter diskuteras det knappt kastrering kring, det är självklart och där ligger nu även förslag om att alla lösgående katter ska vara kastrerade. Men hundar? När de kastreras då heter det stympa...

Manga andra lander har stora problem med losspringande hundar och forordar darfor kastrering for att forsoka komma tillratta med 'irresponsible' hundagare som later hundar springa vind for vag och para sig. Det galler ocksa katter i Sverige likaval som de flesta andra lander. I vissa lander forordar man kastrering av bade katt och hund sa tidigt som efter 4 veckors alder, alltsa sa tidigt man kan for att organen ar fardig utvecklade och stora nog att hitta igen och ta ut. Dar handlar det om vad man bedommer gor minst skada pa natur och ecosystemet, det enskilda djuret man kastrerar kommer i andra hand.

*knapplån*

Rätta mej om jag har fel, men det är alltså helt OK att "beröva hästar och katter" sina drifter, men inte hundar????
Är inte det att förmänskliga hunden????
En hund som aldrig fortplantat kan ju inte sakna det?

Nu är jag less på skitsnacket, för mej är det att ta ett ansvar, att inte avla på "skit" Så har vi tänkt med katter och hästar i "en evighet" Men hundar....:crazy:
Varje ansvarsfull matte eller husse som tar beslutet att "de här djuret" är inte bra för aveln, har fattat ett bra beslut.
Hormoner hit och dit sen...
Min tik ska inte avlas på, jag har inte kunskapen/viljan att göra det, och hon har inget att tillföra rasen.
Då fattar Jag beslutet att kastrera, BÅDE för min skull, och för hennes skull(blir riktigt dålig) och får grannarnas skull (med galna hanhundar).
Och jag kan inte se något negativt med det:confused:

*Jenny *

KL

Vi kastrerade hanhunden i våras eftersom han var krypto vilket ledde till ett översexuellt beteende med alla tikar, oavsett löp. Efter kastreringen är han precis samma hund: pigg, glad och kelig. Men det är en ENORM skillnad att han numera kan träffa på en tik, eller t.o.m. umgås med en, utan att det bara blir hysterisk uppvaktning. Vi får passa lite mer på vikten men annars kan jag inte se några som helst nackdelar i hans fall så här långt. Jag tror att det är väldigt skönt för honom själv också att slippa stressen över könsdriften hela tiden.

Jag är för preventiv kastrering på hundar som löper risk för PYO ja.

Sen förstår jag inte hur du kan dra parallellen att det är för att det är så enkelt som möjligt. För min del har det handlat om att ha en frisk hund. Sen är det helt klart ett plus att ha en hund som inte är påverkad 6 månader om året av sitt löp, speciellt när man använder hunden aktivt. Jag har aldrig haft problem med att hundarna blir monster och jag tycker inte det är äckligt att torka blod.

Och det är vanligt, enligt Agria så drabbas var fjärde tik. Jag har någon gång läst att inom berner sennen tex så drabbas varannan tik av PYO.
http://www.agria.se/hund/artikel/pyometra---livmoderinflammation-hos-hund

Och det är ju inte bara PYO. För varje löp där tiken dessutom blir skendräktig ökar risken för juvertumörer.

Jag ser heller inga problem med att en del väljer att kastrera i förebyggande syfte. Upp till var och en, bara man är medveten om alla sidor.

Spruta tiken skulle jag kunna göra, men avliva valparna är jag nog inte beredd på att göra.

Då ser jag hellre till att hålla koll på min hund så hon inte blir dräktigt, så svårt är inte det..

MVH Russin8

Och så kan man blicka utanför Sveriges gränser och fråga sig varför Veterinärförbundet nästan alltid gör tvärtemot andra stora veterinärorganisationer.

Hästar och katter diskuteras det knappt kastrering kring, det är självklart och där ligger nu även förslag om att alla lösgående katter ska vara kastrerade. Men hundar? När de kastreras då heter det stympa...

Har du läst vad Veterinärförbundet skriver?

Och det är ju inte bara PYO. För varje löp där tiken dessutom blir skendräktig ökar risken för juvertumörer.

Jag ser heller inga problem med att en del väljer att kastrera i förebyggande syfte. Upp till var och en, bara man är medveten om alla sidor.

Mig veterligen har kastrering efter andra löpet 0 inverkan på ev juvertumörer.

kl.
Intressant tråd, i min familj har vi två dv.schnauzer den ena är kastrerad då hon fick pyo men den operationen höll på att kosta henne livet. Men anledningen till kastrationen var pyon. Den andra är oksastrerad och har fått juvertumörer (som var godartade). Båda hundarna har haft 2 resp 3 kullar.

Själv har jag en liten tik på 1 år. Under hennes första löp fick hon kraftiga humörssväningar och hunden var stundtals på helspänn mot allt och alla. Hon har även när hon inte löper en del humörssväningar men under löpet blev det 100ggr värre. Nu har hon bara löpt en gång men om hon fortsätter att bli så tydligt förändrad under löpet ska jag nog eventuellt överväga kastration. Men jag är osäker på om det kommer hjälpa, vad jag har läst kan ju tikarna bli grinigare efter kastration?

Angående att man kastrerar för att inte risker att tiken ska bli tjuvparad, så himla svårt är det väl ändå inte att se till att ens hund inte riskerar att bli tjuvparad? Jag har i alla fall koll på min hund och vet när hon löper och under tiden för löpet och en tid efter så får hon så klart inte vara lös med hanhundar.

Risken för juvertumörer höjs för varje löp man väntar, men risken är fortfarande mindre hos kastrerad än okastrerad ända fram till tredje eller fjärde löpet om jag minns rätt (finns siffror på det)

Manga hundar far juver tumorer, men det ger inte en avsevard risk for hunden's liv. Det finns daremot undersokningar som klart linkar 'ovaries' (hormon production) till livslangd. Om hunden har kvar sina ovaries tills den ar 6 ar eller aldre lever de i genomsnitt langre. De som kastrerades tidigare an sex ar hade en medel livslangd pa 9. 5 ar medan de som hade "paketet kvar" hade en medellivslangd pa 12.6 ar.

Det finns samma undersokningar pa manniskor och darfor lamnas en ovary eller ocksa far kvinnor hormon replacement tills de ar i overgangs aldern.

Manga andra lander har stora problem med losspringande hundar och forordar darfor kastrering for att forsoka komma tillratta med 'irresponsible' hundagare som later hundar springa vind for vag och para sig. Det galler ocksa katter i Sverige likaval som de flesta andra lander. I vissa lander forordar man kastrering av bade katt och hund sa tidigt som efter 4 veckors alder, alltsa sa tidigt man kan for att organen ar fardig utvecklade och stora nog att hitta igen och ta ut. Dar handlar det om vad man bedommer gor minst skada pa natur och ecosystemet, det enskilda djuret man kastrerar kommer i andra hand.

Katter kastrerades rutinmässigt innan vi fick några större problem med hemlösa katter. I Sverige har vi en buskavel på hundar som håller på att urarta och jag tror tyvärr att vi är på väg lite åt samma håll som amerikanarna.

Men alltså... Nu kanske jag är korkad. Inte kan man väl kastrera i förebyggande syfte bara för att hunden kan få inflammation? Jag ser absolut varför man skulle välja att göra det med en hund som öht har problematiskt med löp, men en hund som aldrig haft problem låter man väl ändå vara? Det är ju trots allt alltid en risk att söva hunden, och smärta och obehag tillhör väl också alltid en op.

Eller är jag lite efter? Gör man det - kastrerar fullt fungerande tikar i förebyggande syfte? Eller rentav för att det "är skönt att slippa löp"? Rent generellt känner jag väl att då kan man ju skaffa sig en hanhund alt. ingen hund alls.

Fast väldigt många veterinärer rekommenderar ju faktiskt att man kasterar tikar som inte ska gå i avel av anledningen att både PYO och juvertumörer är så vanliga problem, och försäkringsbolagen ger t o m rabatt till kastrerade tikar av den anledningen, så det finns absolut poänger i det.

Jag förstår inte riktigt att det ska vara så laddat detta med att kastrera hund- vi kanstrerar ju både katter (av båda kön) och hästar (hingstar) utan att någon reagerar på det?

Vi kastrerade vår tik just i förebyggande syfte, eftersom flera veterinärer rekommenderade det. Hon kastrerades om ettåring, var hängig i ett dygn efteråt knappt, och är i dag fem år, fullt pigg, frisk och glad på alla sätt. Jag kommer att kastrera nästa hund oxå - oavsett kön, jag tycker inte det finns någon anledning att INTE göra det om man ändå inte ska avla.

<-- är numer kullös.

Väldigt praktiskt när vi numer även har en tik hemma. Han ska inte avlas på, så då verkar det onödigt att utsätta honom för alla hormoner och dessutom risken för tjuvparningar. Han är lite polisig av sig, minst sagt. Hoppas på att det lugnar sig lite nu.

Din veterinär kanske skall läsa på om vad Veterinärförbundet o SKK anser om att kastrera friska hundar som inte har problem med löp?
Naturligtvis skall tikar med besvärliga skendräktigheter o översexuella hanar inte gå i avel, men därifrån till att stympa helt friska hundar är steget långt.
Vad menar du att de skriver.
SVF tar knappast ställning utan menar att ingreppet skall föregås av en diskussion om vad det innebär.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 031
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka