Råd om sterilisering!

Sv: Råd om sterilisering!

Ja det går ju inte direkt att veta eller hur?
Förstår inte varför vissa reagerar så starkt på att man kasterar hunbdar, katter är ju en självklarhet för de flesta.

Som sagt, för mig är det en självklarhet med kastreing om de inte ska användas i avel oavsett om det gäller häst, hund eller katt.

*kl*

Även om tiken inte har synliga problem när hon löper så sliter det på kroppen. Ja, visst, det är en risk med att söva, men det är ju en ganska liten risk ändå. För mig känns risken att tiken tillslut åker på PYO större än att söva en frisk, sund, tik.

Beror ju på vad man har för ras, ingen av mina tikar har fått Pyo, har för mig att det är väldigt vanligt hos Goldens, inte säker om jag minns rätt.

Halvt KL

Bättre att folk kastrerar än att de låter tiken få en kull för att de hört det ska minska risken för pyo... Oavsett kvaliteten på tiken.

Vet du hur pass vanligt det är på BC?

Min hund blev inte speciellt annorlunda när hon löpte, så det är inte av den anledningen jag vill kastrera. För min del så är det inte för att slipa löpet, utan risken för pyo som jag vill undvika.

Ska prata lite med min veterinär och se vad han säger. För här verkar det väldigt delade meningar:)

MVH Russin8

*knapplån*
Givetvis ska jag kastrera min tik!
Hon mår pest när hon löper, och blir skendräktig efter det.
Det är synd om henne då!
Sen är jag rädd att hon ska bli sjuk, vi har 40 mil till en vet som kan operera henne. Det känns bättre att ha det gjort innan hon ev. blir sjuk.

Hon har heller inget avelsvärde, eftersom hon har överbett, och är ev. i minsta laget. Vi har inte avelsplaner, och umgås mycket med andra hundar.
Själva löpet är inga problem för MEJ, hon blöder bara ett par droppar, och orsakar inte ens mer städning.

Men för hennes skull så har vi fattat beslutet, ihop med en vet som gärna förespråkar kastrering, det finns så många "onödiga" valpar, och jag vill inte vara en som bidrar till det.

Plättlätt!
*Jenny *

*kl*

Även om tiken inte har synliga problem när hon löper så sliter det på kroppen. Ja, visst, det är en risk med att söva, men det är ju en ganska liten risk ändå. För mig känns risken att tiken tillslut åker på PYO större än att söva en frisk, sund, tik.

Vet du exact vad effecten av att ta bort alla de hormoner som foljer med "the reproductive" organ ar? Pa manniskor satter man in hormoner eller lamnar en 'ovary' da det anses absolutely nodvandigt att hormonerna finns kvar tills overgangs aldern ...

Så för att du råkat köpa 4 hundar som alla fått PYO tycker du att alla tikar, oavsett ras och oavsett om de är helt problemfria, ska kastreras? Både jag, min familj, släkt, vänner har alla haft hundar hela livet, både hanar och tikar, och jag kan inte räkna upp en som haft sådana problem med löp/skendräktighet/whatever eller hormonstinna galningar till hanhundar att man valt att kastrera. Så så vanligt kan det väl ändå inte vara. Har man problem så visst, varför inte, men att råda alla hundköpare att kastrera sina fullt friska och välmående hundar anser jag vara korkat, och tror faktiskt det beror mer på att man som ägare vill ha det så lätt som möjligt. Då tycker jag faktiskt att man kan skaffa sig en annan hobby som inte innefattar levande varelser.

Senast ändrad:

Ser inget fel att kastrera hanar, tvärtom. För mig är det självklart att kastrera om de inte ska verka i avel. För hundens skull mer än för min egen.

Det där är väl rent bullshit - som att alla hanhundar skulle stressa så att de mådde dåligt när tikar omkring löper. Nej, ska man kastrera fungerande, välmående hundar hit och dit kan man väl åtminstone stå för att man själv är bekväm och gärna vill slippa allt som löptikar innebär, både för tiken själv och för andra hanhundar.

Jag har också träffat på dessa galningar till hanhundar som blir stressade, inte äter och magrar av osv., men det är ytterst få. Kastrera de hundar som själva mår dåligt av det är en sak.

Din veterinär kanske skall läsa på om vad Veterinärförbundet o SKK anser om att kastrera friska hundar som inte har problem med löp?
Naturligtvis skall tikar med besvärliga skendräktigheter o översexuella hanar inte gå i avel, men därifrån till att stympa helt friska hundar är steget långt.

Vet du hur pass vanligt det är på BC?

Min hund blev inte speciellt annorlunda när hon löpte, så det är inte av den anledningen jag vill kastrera. För min del så är det inte för att slipa löpet, utan risken för pyo som jag vill undvika.

Ska prata lite med min veterinär och se vad han säger. För här verkar det väldigt delade meningar:)

MVH Russin8
Mig veterligen är det ganska ovanligt (o jag har varit aktiv i rasklubben i cirkus 20 år), däremot är det svårt att veta om en oreggad hund är renrasig o vi behöver absolut inga fler oreggade o/e BC blandisar hät i landet.

Vad gäller för o nackdelar så har jag o hastflicka postat länkar i ämnet otaliga gånger. Som jag ser det överväger riskerna/nackdelarna om man inte kastrerar av medicinska skäl, naturligtvis under förutsättning att man inte låter hundar paras som inte skall gå i planerad avel.

mvh

Det är din åsikt. Du får gärna tro att det var för min skull. Vår hund var ingen problemhund innan på ngt sätt.
Tikar har jag ingen åsikt om, jag är inte insatt i det alls.

Som sagt, varför är det ett jäkla liv på víssa när det gäller hundar men en självklarhet för de flesta när det gäller katter? Exakt samma ingrepp.

Vet inte om jag är trött eller inte kan läsa, men det sista stycket du skrev förstår jag inte:confused:

Jag har inga planer på att avla på henne även om jag vet att hon är en renrasig bc.

Så som du ser det så ska jag inte kastrera henne? Har jag förstått rätt då?
Har inte så många han hundar i närheten och ska inte tävla med henne så löp gör mig inget.

MVH Russin8

Jag inbillar ju mig att katter strövar fritt i betydligt större omfattning än hundar, men där du bor kanske det är lika vanligt med "utehundar" som utekatter? Tycker du jämför rätt dumt faktiskt. Skulle hundarna släppas lös på samma sätt som katter har jag fullständig förståelse för att man skulle kastrera dessa, men nu är det ju en stor skillnad på katter och hundar i allmänhet och vad de behöver, samt hur de lever.

Faktum är att det är stor skillnad mellan katter och hundar.
Katthonor mår oerhört dåligt och kan bli riktigt sjuka av att ständigt löpa och inte bli parade/dräktiga - och likaså sliter det väldigt på deras kroppar att istället bli dräktiga hela tiden om dom parar sig + att det finns oerhört många katter. Katter är heller inte flockdjur på det sättet och dom slåss för att para sig och medan vissa slåss så kan kattan para sig med en annan. Många katter far alltså illa under detta...

Hundar fungerar inte på samma sätt utan är i grunden ett flockdjur där endast vissa får chansen att försöka sig. Det finns heller inte lösdrivande hundar på samma sätt här i Sverige, så därför är det inte lika försvarbart med kastrering på hundar - även om alla gör som dom vill. Men det fanns en anledning till att det varit förbjudet att kastrera i förebyggande syfte tidigare. Alla gör givetvis som dom vill, men jag kastrerar inte om det inte är nödvändigt när det gäller hund. Den operationen är större än på katt.

Jag känner till fler kasterade innekatter än utekatter....
Jag tycker inte det är ngn skillnad, ingreppet är detsamma.

Jag har inga problem med folk som väljer att inte kastrerar sina hundar. Säger bara att för mig är det lika självklart som att mina katter är kastrerade.
Vi tänker olika helt enkelt.

Jag har fortfarande hanhundar i min tanke även om tråden i grunden handlar om en tik :)

Tyvärr är det ju inte ovanligt med fertila utekatter heller. Men visst, det är olika djurslag, och tack och lov hålls inte svenska hundar på samma slappa sätt som katter gör. Men jag tror tyvärr att vi också kommer få problem med överskott på hundar i framtiden, som i andra länder. Och jag kan verkligen inte tro att svenskar skulle vara så mycket bättre än utomlands. Vi har ju dock ett kallt klimat som gör det svårare att överleva kanske.

Problemet är ju kanske att dom som är intresserade av att göra något åt detta, kanske inte har problem med rymmande löptikar osv som man sedan inte ens vet att man kan abortera fostren på. Men dom som har detta problem, dom skulle behöva kastrera sina hundar, just i förebyggande syfte. Men är man inte ens intresserad utav att förebygga ovälkommna blandrasvalpar så är man nog inte så intresserad utav ett relativt kostsamt ingrepp heller.

Majoriteten av vårat samhälle har tyvärr inte så stor koll eller intresse.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 031
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka