Råd om hage efter kastrering!

M

malinvz

Hej!

Skulle behöva lite råd och tips. Jag kastrerade min ettåriga hingst i onsdags. Allt har gått bra, såret är rent och fint, rör sig bra, ingen feber osv. Han har gått själv nu i några veckor sedan han kom hem från sitt hingstbete.

Nu till frågan. Hur länge skulle ni vänta innan ni släppte ihop honom med ett dräktigt sto + hennes föl, samt ett ettårigt sto? Har ingen möjlighet att ha honom tillsammans med andra vallacker/hingstar.

Malin

Sv: Råd om hage efter kastrering!

När vi kastrerade våra hingstar så fick vi rådet att de skulle gå i samma hage, för att de skulle kunna röra sig mycket och förhoppningsvis leka tillsammans..
så jag antar att det inte ska vara några problem. Går han med fler hästar så är chansen större att han rör mycket på sig, vilket dem ska för att hålla såret öppet. -om det inte är så att ni sytt?

Jag skulle nog prova att släppa ihop honom med dem andra.

Tack för ditt svar!

Vi var på Strömsholm med honom och de sa att han skulle stå i sjukhage men promeneras flera gånger dagligen. Jag hade honom i sin stora hage första dagarna ändå. Märkte dock att under de två nätterna han var inne så såg han ut att ha ont när man tog ut honom på morgonen :( Det hade väll säkert blivit lite stelt i såret under natten. Han blev inte sydd.

Så jag släppte ut honom idag med de andra! Han blev väldigt glad att få kompisar igen :laugh:

Malin

Han kan fortfarande ha aktiva spermier...så går han med ston kan det bli föl.:angel:

Dessutom kan stona få infektioner om/när han betäcker dem. :(

Senast ändrad:

Har hört olika bud hur länge det finns livdugliga spermier från 48 tim-6v. Däremot så skulle jag vänta betydligt längre tid innan jag prova om det gick att släppa ihop dom.

Senast ändrad:

Sanningen är åt det senare hållet. Jag jag skulle vänta en månad med hopsläpp, minst.

Min vet. säger att man bör vänta 6v. innan man släpper ihop med ston

Jag kastrerade min 3åring för ca 5 veckor sen och vet sa att han skulle stå på box i ett dygn först och sen gå ute som vanligt. Han går ihop med min valack så jag har inget problem med sällskap åt honom. De första dagarna fick han gå i en större hage bredvid min valack för att inte röra på sig fööör mycket, för han verkade aldrig ha ont. Han var som vanligt. Sen fick dom gå tillsammans:)

Vet sa att de inte ska släppas ihop med ett sto på minst 5 veckor för det finns risk för att det kan bli föl ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar