Sv: Råd om delägarskap
Varför ska du bli delägare då? Har inte ägaren möjlighet att ha kvar "hela hästen" eller vad beror det på? Är det du som föreslagit detta?
Generellt skulle jag inte råda någon att köpa en häst tillsammans med någon annan eller att man köper in sig som delägare just pga. de tvister som kan uppstå.
Det verkar mycket smidigare att i stället ha en ägare på hästen och så att man gör upp så man t.ex. har en som är halvfodervärd på hästen i stället och därmed betalar halva hästens utgifter och sköter och motionerar hästen lika mycket etc.
Men om du absoult vill köpa in dig hästen tycker jag ni ska tänka igenom precis vilka utgifter som förekommer för hästen i dagsläget:
*Kallhyra/uppstallning
*Strö
*Foder (grovfoder + kraftfoder)
*Hovslagare (skoning, verkning)
*Försäkring
*Ev. vet kostnader
*Årliga kostnader som t.ex. vaccination, avmaskning etc.
Ev. skulle ni kanske kunna ha en liten buffert också där ni spar någon hundring vardera till ev. extra utgifter så som om hästen t.ex. skulle bli dålig och det blir extra utgifter eller till ny utrustning som kanske behöver köpas in, en årlig koll/omstoppning av utrustning etc.
Lättast lär det ju sedan bli att ni delar på utgifterna rätt av.
T.ex. 1500:- vardera om hästens totala månadskostnad landar på
3000:- i månaden.
Sedan får ni göra upp hur många dagar och gärna dela så ni har fasta dagar varje vecka som ni har ansvaret för att sköta hästen, rida den osv. och så om hästen nu har vilodag en dag i veckan, dela upp så ni t.ex. sköter om hästen varannan vecka under vilodagen.
Och så dela på stalltjänster m.m.
Det finns ju vissa faktorer man lätt kan ha olika viljor om;
*Hur hästen ska skötas
*Vad den ska äta
*Vem som ska sko hästen
*Vilken hage den ska gå i, ev. sällskap
*Vad som händer om den blir sjuk och behöver vård
(olika behandlingsformer osv.)
*Om ev. utdömning så ni behöver ta bort hästen, den ena av er kanske vill ta bort hästen direkt medan den andre vill ge hästen en extra chans osv.
*Utrustning (någon kanske tycker det är ok med vissa bett, vilket inte den andra tycker, någon kanske tycker en sadel passar men det gör inte den andra, även olika åsikter om vilken typ av täcke m.m. som hästen ska ha på sig).
*Hur många dagar i veckan hästen ska ridas resp. ha vilodagar
Det är bara några som saker dyker upp i mitt huvud..
Så tänk igenom ditt beslut mycket noga om det verkligen är detta du vill. Jag tror det blir mycket lättare för både dig och hästens nudvarande ägare om ni har kvar det ni har idag. Dvs. att hästens ägare har det huvudsakliga ansvaret för att hästen sköts, mår bra osv. och att du sköter hästen de dagar som är uppgjort från början.
Jag skulle hellre vara medryttare/delfodervärd alt. hästägare till en häst än vara delägare just pga. de sakerna som lätt gör att man blir osams. I stallet nu t.ex. så är jag nog den mest pedanta när det kommer till och sköta hästen ffa.

Jag mockar nog noggrannast av alla, har kanske mest strö i boxen, borstar nog och pysslar om henne mest av alla, föredrar så milda medel som möjligt (tränsbett,
inga hjälptyglar m.m.) och skulle ALDRIG stå ut med någon annan av mina stallkompisar som delägare till min lilla pärla hua..
Därför tycker jag verkligen du ska ta dig en extra funderare.
Vill inte förstöra lyckan att bli hästägare/delägare, men som sagt, tänk igenom detta mycket noga.. överväg för o nackdelar osv..
Lycka till ! hur du nu än väljer att göra