Råd om delägarskap

Hej nu har det kommit sig så här att jag kommer att bli delägare på min medryttarhäst alltså att jag kommer äga 50% av honom...men vi vill skriva ett kontrakt av ngt slag för ifall man skulle bli ovänner eller det skulle bli tvist om ngt så har man det att gå efter..men jag är just nu helt blank i hjärnan och kommer inte på ngt att skriva där...??
Så kom med hur många punkter som helst som man kan ha! Ska framföra min förslag för henne nu i helgen förhoppningsvis imorrn...så kör på med förslag:bow: :bump:

Sv: Råd om delägarskap

Varför ska du bli delägare då? Har inte ägaren möjlighet att ha kvar "hela hästen" eller vad beror det på? Är det du som föreslagit detta?

Generellt skulle jag inte råda någon att köpa en häst tillsammans med någon annan eller att man köper in sig som delägare just pga. de tvister som kan uppstå.

Det verkar mycket smidigare att i stället ha en ägare på hästen och så att man gör upp så man t.ex. har en som är halvfodervärd på hästen i stället och därmed betalar halva hästens utgifter och sköter och motionerar hästen lika mycket etc.

Men om du absoult vill köpa in dig hästen tycker jag ni ska tänka igenom precis vilka utgifter som förekommer för hästen i dagsläget:

*Kallhyra/uppstallning
*Strö
*Foder (grovfoder + kraftfoder)
*Hovslagare (skoning, verkning)
*Försäkring
*Ev. vet kostnader
*Årliga kostnader som t.ex. vaccination, avmaskning etc.

Ev. skulle ni kanske kunna ha en liten buffert också där ni spar någon hundring vardera till ev. extra utgifter så som om hästen t.ex. skulle bli dålig och det blir extra utgifter eller till ny utrustning som kanske behöver köpas in, en årlig koll/omstoppning av utrustning etc.

Lättast lär det ju sedan bli att ni delar på utgifterna rätt av.
T.ex. 1500:- vardera om hästens totala månadskostnad landar på
3000:- i månaden.

Sedan får ni göra upp hur många dagar och gärna dela så ni har fasta dagar varje vecka som ni har ansvaret för att sköta hästen, rida den osv. och så om hästen nu har vilodag en dag i veckan, dela upp så ni t.ex. sköter om hästen varannan vecka under vilodagen.

Och så dela på stalltjänster m.m.

Det finns ju vissa faktorer man lätt kan ha olika viljor om;
*Hur hästen ska skötas
*Vad den ska äta
*Vem som ska sko hästen
*Vilken hage den ska gå i, ev. sällskap
*Vad som händer om den blir sjuk och behöver vård
(olika behandlingsformer osv.)
*Om ev. utdömning så ni behöver ta bort hästen, den ena av er kanske vill ta bort hästen direkt medan den andre vill ge hästen en extra chans osv.
*Utrustning (någon kanske tycker det är ok med vissa bett, vilket inte den andra tycker, någon kanske tycker en sadel passar men det gör inte den andra, även olika åsikter om vilken typ av täcke m.m. som hästen ska ha på sig).
*Hur många dagar i veckan hästen ska ridas resp. ha vilodagar

Det är bara några som saker dyker upp i mitt huvud..

Så tänk igenom ditt beslut mycket noga om det verkligen är detta du vill. Jag tror det blir mycket lättare för både dig och hästens nudvarande ägare om ni har kvar det ni har idag. Dvs. att hästens ägare har det huvudsakliga ansvaret för att hästen sköts, mår bra osv. och att du sköter hästen de dagar som är uppgjort från början.

Jag skulle hellre vara medryttare/delfodervärd alt. hästägare till en häst än vara delägare just pga. de sakerna som lätt gör att man blir osams. I stallet nu t.ex. så är jag nog den mest pedanta när det kommer till och sköta hästen ffa. :o Jag mockar nog noggrannast av alla, har kanske mest strö i boxen, borstar nog och pysslar om henne mest av alla, föredrar så milda medel som möjligt (tränsbett,
inga hjälptyglar m.m.) och skulle ALDRIG stå ut med någon annan av mina stallkompisar som delägare till min lilla pärla hua.. :crazy:

Därför tycker jag verkligen du ska ta dig en extra funderare.
Vill inte förstöra lyckan att bli hästägare/delägare, men som sagt, tänk igenom detta mycket noga.. överväg för o nackdelar osv..

Lycka till ! hur du nu än väljer att göra

Jag äger en halvhäst. Det har fungerat bra.
Det största problemet är att jag är bunden vid orten, annars vorre det lättare att flytta, vid t.ex. högsklestudier.

det börajde med att jag har varit medryttare på Memo nu ett tag och att ägarens sambo helt plötsligt flyttade ut. Nu står hon där ensam mamam med en treårig dotter och häst och csn skulder som ska betalas.

Hon ville ge bort hästen till mig pga att vi strävar efter samma mål och har likadant sätt att handskas med hästen.
Vi är nästan identiska i vårat hästtänkande om man säger som så.

Men jag som inte vill stå där helt själv med en häst när jag endast har 3000 över varje månad. Och då jag ändå velat ha henne som medyttare om jag nu blivit ägare till hästen så tänkte jag föreslå att vi delar honom rätt av.. jag kommer inte köpa upp honom utan vi bara skriver in mig som ägare ändå iom att hon ändå tänkt ge bort honom till mig. Detta blev hon överlycklig över då hon inte ville sälja honom till någon anna och nu kommer vi ju ha samma inflytande båda två över denna underbara individen. Men som sagt även om vi kommer så bra överrens som nu så vill vi skriva ett kontrakt i fall att liksom...har skrivit ner några av dina punkter och skulle vara tacksam ifall du kom på fler osv.
Mvh Jannike:bow:

Okej, då förstår jag. Situationen blir ju lite annorlunda då.
Största bekymret som Dorinda skriver är ju att Ni båda blir väldigt bundna och måste ha hästen nära och ingen av er kan flytta. Men om något sådant skulle uppstå, kanske man kan skriva över hästen till någon av er i sådant fall, eftersom hon t.o.m var redo att ge hästen till dig i dagsläget..

Men ta med vem som står för vilka kostnader om ni delar upp dom så, eller delar lika rätt av. Som jag skrev så kan det vara bra att ni har en buffert också dit ni betalar t.ex. en hundralapp varje månad om t.ex. någon utrustning går södner eller om hästen skulle bli dålig osv.

Sedan får ni väll göra upp vem som tar vilka dagar, det är nog enklast om ni tar 3 eller 4 dagar vardera skulle jag tro och liksom "vem som sköter vad".

Kanske är bra om någon av er också är ansvarig för utrustningen,
någon för inköp av foder osv. så ni delar upp ansvarsbitarna lite men hjälper varandra vid behov.

Har det funkat bra tidigare kan ni väll skriva med att hästen ska skötas efter tidigare rutiner eller något liknande.. ?

Stall hyran är 1800 och då ingår foder och strö så det är ju avklarat. Hovslagare med det är ju tänkt att vi ska dela 50/50 på ALLA kostnader som är väsentliga. Man kanske ska ha ett konto där båda sätter in ca 200 kr varje månad som båda har tillgång till. Ja vet inte vi ska diskutera allt detta imorgon men är ju alltid skönt och veta vad man ska ta upp osv.
Tack så jätte mycket för råden:bow:

Ibörjan hade vi en bok där vi skrev upp allt vi köpte och vad det kostad. Då såg man snabbt vem som betalat mest och vem som borde betala nästa pryl. Det var ett bra system:)

ok så kan man också göra...det gör vi nog de med tror jag...vi skriver redan upp vad vi hittar på med hästen.;)
bild på sötnosen
tom2.jpg

På den här hemsdidan finns massa olika köpekontrakt man kan köpa (6 sidor för 55,-) :

http://www.horselink.se/deckeman_kop.php

Kolla om du hittar ett som passar dig, klicka på all, för på olika kontrakt kan det stå mer grejor man kan använda just det kontraktet till. Good Luck! :)

Jag skulle inte gå med på något sådant, det slutar ofta med att folk blir ovänner även det visst finns undantag.

Men varför kan du inte bara bli delfodervärd och ni delar på dagar/kostnader?

nä för att vi tyckte detta var ett bättre alternativ...man får agera vuxet och inte bråka om småsaker så fixar det sig oftast...;)

Ofta kommer ju ett delägarskap in pga av ägarens dåliga ekonomi, och den ekonomin blir oftast inte bättre tyvärr...Men du gör ju som du vill, jag skulle hellre välja något annat alternativ för kunna få fortsätta rida hästen.

Mm vi har nog olika åsikter där men men ;) Hon hade ju pengar för att ha kvar hästen men då hade hon levt på minimum och det ville hon inte...så detta tyckte jag iaf var bästa lösningen då jag gillar hennes sätt med hästar och trivs med henne. Om det senare blir att jag tar över hela hästen är ju en annan fråga. Ville mest ha olika alternativ som man kunde skriva på kontraktet, var främs därför jag startade tråden :D men tack iaf för visat intresse:bow:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 677
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: ako
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka