Råd om A-B ponny som 1:a häst sökes

Sundbro

Trådstartare
Ni med barn som har egna ponnys eller har haft. Behöver råd från er nu.

Jag funderar på att skaffa en passande 1:a ponny till mina barn men vet inte så mycket om dessa "mindre hästar". Vad gick ni efter när ni skaffade er första, har ni några bra tips att ge? Ber inte om råd angående ras för det kvittar :)

Vilken storlek bör man leta efter då barnen är i 5-7 års åldern? Ska jag satsa på en A ponny som de växer ur om max 2 år eller en mindre B som de kan ha längre?

Vidare hur mycket motion behöver de , har svårt att tänka mig att nya ryttare som är helt gröna på hästryggen får en ponny att gå det den behöver motionsmässigt. Bör den vara inkörd? Hur har ni gjort?

Skötsel, hur mycket får de hjälpa till med där själva?

(Ska tilläggas att båda föräldrarna är hästvana)

Råd tack, vad ska vi tänka på som föräldrar?

Sv: Råd om A-B ponny som 1:a häst sökes

Skaffa inte en häst till så små barn om de inte ridit ett tag!! Tänk om de tröttnar? Låt dom gå på ridskola först och se hur det utvecklar sig. Vad kan en 5-7-åring göra??? Ingenting ärligt talat, du måste vara med hela tiden och förklara och övervaka. Låt dom däremot vara med hela tiden ni gör nåt med hästen så de ser hur mycket det är att göra. Min dotter var nio år när hon fick sin första häst, då hade hon ridit tre år på ridskola. Hon hade den på foder ett år först. Det var ett 15-årigt russto,mycket hanterad och tålig men ändå med egen vilja. Jättebra läromästare som så småningom även småsyskonen fick "ärva" efter att de också gått på ridskola först. Skulle ni ändå titta på nån så be att få borsta hästen, kratsa hovarna själva och sadla. Rid både på bana och i naturen. Såklart även vet.intyg. Liten B-ponny är en bra storlek och ras har ingen betydelse bara den verkar trygg i sig själv.Det är inte lätt att hålla igång en häst genom att bara springa bredvid, när barnet rider och köra den gör man kanske inte så ofta som man vill. Men lycka till med vad ni gör.

Tja, stalljobbet och borstningen vet de redan allt om. Mammas häst... men den är FÖÖÖR stor helt enkelt. Roligare pyssla med egen. Att förklara och övervaka måste man i vilket fall som helst, sunt förnuft det är ändå djur med mycket egen vilja vi pratar om.
Funderar nu på en mindre B.

Jag hade snarare skaffat en större b-ponny eller en liten c-ponny. En sån kan en liten vuxen sitta upp på och rida till.

Det viktigaste är att hästen är SNÄLL, PÅLITLIG & FRISK!

Det gör ingenting om den är "ful" om det inte är nåt som allvarligt påverkar gångarter & allmänhälsa.

Temperamentet är det viktigaste! Riktigt små ponnyer tenderar att vara 5 meter höga på insidan, galna rallyförare i andanom och störst & kaxigast i stan! De är bara barnponnyer på utsidan- på insidan är det små listiga och hårda urtidsponnyer från tundran!:D

Hästens hälsa är viktig eftersom barn sörjer så oerhört om de förlorar sin vän, eller om den blir allvarligt sjuk.

Sedan skulle jag rekommendera en ponny som är VÄL inkörd! Kan man köra med ponnyn så är den plötsligt rolig för hela familjen- även för de vuxna.

Dessutom växer man ju aldrig ifrån en en inkörd ponny!:angel:

mina barn har haft A ponny till en början, även mina styvbarn har det nu (5 och 10 år) första A ponnyn va min familjs gamla trotjänare (red/körde henne själv som barn) nästa, arvtagaren till den första köpte jag som föl. jag har pririoterat stammen och lynnet på hennes föräldrar eftersom hon va 6 mån och i princip ohanterad. en rejäl A ponny "räcker till" rätt länge. mina har varit i 10 års åldern innan dom gått upp på B ponny.

jag anser att det viktigaste är att ponnyn är snäll och välhanterad. inte bortskämd, bitig o sparkig vilket många ponnys är oavsett om de e A eller B eftersom dom ofta är "bara" barn hanterade eller felhanterade o lärt sig sin styrka.

små barn ska ha små hästar tycker jag, så dom känner att dom klarar av det. mina barn har fått vara med i stallet sedan dom låg i vagnen. dom har inte vart gamla när dom velat och fått hjälpa till o skotta skit, fodra, strö, borsta och leda (med vuxen jämte) runt 4 års åldern har dom lett lill ponnyn själva ut och in. jag tycker det är viktigt att dom är delaktiga i den mån dom kan o har intresse :)

har dom inte hjälpt till i skötslen så har de inte blivit någon ridning den dan när dom varit så stora. ridningen är ju människans "belöning" för allt slit ;)

Mina barn rider och sköter mina shettisar och fördelen med deras storlek är att barnen kan göra ALLT själva, allt från borsta, kratsa hovar, sadla+tränsa och sitta upp till att leda ut hästen i hagen. Ponnyerna är helt enkelt kagom för dem att hantera. En stor B-ponny hade varit för stor för att rykta på ryggen, sitta upp på etc. Och C-ponny - jag skulle inte ens tänka tanken till så små barn.

tillägg:
Våra barn grejar egentligen med hästarna så mycket de själva vill - snarare mindre än de vill pga att jag inte hinner riktigt så mkt som jag skulle vilja. De mockar ibland och fixar med hästarna så gott de kan. Rder gör vi allt från 0-3 ggr/vecka, lite olika.

Så här stor är min 9-åriga dotter (som är lång för sin ålder) på sin ganska stora (105 cm) shettis:
DSC01634.jpg

Min uppfattning är att hon kommer kunna rida henne minst ett år eller två till... SEN är planen att hon ska få gå direkt till C-ponny om hon fortfarande är intresserad då.

Senast ändrad:

Är det flera barn du har så blir det ju naturliga vilodagar för barnen, så att de skulle tröttna som nån annan skrev är väl mindre troligt. Har du egen stor häst så kan du ju ta ponnyn som handhäst när du rider ut, både själv och med barn (om det går) och så får den motion där! Inkörd är bra, kul för barnen och lätt för dig att motionera.
Ang vad barnen borde göra så; Borsta och fixa kring ridningen klarar de, och på helgerna putsa sadeln och lite annat pyssel. När jag har haft kompisars barn med i stallet så har de från ca 5 års ålder fått sopa (hellre än bra=) ) och hjälpa till med höpåsar efter ridning. Meningen är väl inte att de ska vara självgående eller att de måste göra det bra, men de brukar faktiskt vilja hjälpa till och lite eget "ansvar" är ju oftsast kul när man är fem!

Skaffa inte en häst till så små barn om de inte ridit ett tag!! Tänk om de tröttnar? Låt dom gå på ridskola först och se hur det utvecklar sig. Vad kan en 5-7-åring göra??? Ingenting ärligt talat, du måste vara med hela tiden och förklara och övervaka. Låt dom däremot vara med hela tiden ni gör nåt med hästen så de ser hur mycket det är att göra. Min dotter var nio år när hon fick sin första häst, då hade hon ridit tre år på ridskola. Hon hade den på foder ett år först. Det var ett 15-årigt russto,mycket hanterad och tålig men ändå med egen vilja. Jättebra läromästare som så småningom även småsyskonen fick "ärva" efter att de också gått på ridskola först. Skulle ni ändå titta på nån så be att få borsta hästen, kratsa hovarna själva och sadla. Rid både på bana och i naturen. Såklart även vet.intyg. Liten B-ponny är en bra storlek och ras har ingen betydelse bara den verkar trygg i sig själv.Det är inte lätt att hålla igång en häst genom att bara springa bredvid, när barnet rider och köra den gör man kanske inte så ofta som man vill. Men lycka till med vad ni gör.

håller med !!!
hur hästvana föräldrar är ni, det finns tyvärr olika begrepp ....
har ridit någon gång eller har ni egna hästar?
det finns så mycket man behöver ha kunskap om vid ett hästköp/hästägande...

Temperamentet är det viktigaste! Riktigt små ponnyer tenderar att vara 5 meter höga på insidan, galna rallyförare i andanom och störst & kaxigast i stan! De är bara barnponnyer på utsidan- på insidan är det små listiga och hårda urtidsponnyer från tundran!:D
Ja, det kan du nog ha rätt i :laugh:

Sedan skulle jag rekommendera en ponny som är VÄL inkörd! Kan man köra med ponnyn så är den plötsligt rolig för hela familjen- även för de vuxna.
Det var lite det som var tanken också då det är ett gemensamt intresse.

Tack, jag har fått lite att tänka på nu, inte vara så snäv i mitt sökande.

små barn ska ha små hästar tycker jag, så dom känner att dom klarar av det. mina barn har fått vara med i stallet sedan dom låg i vagnen. dom har inte vart gamla när dom velat och fått hjälpa till o skotta skit, fodra, strö, borsta och leda (med vuxen jämte) runt 4 års åldern har dom lett lill ponnyn själva ut och in. jag tycker det är viktigt att dom är delaktiga i den mån dom kan o har intresse :)
Ja, mina har fått vara med hela tiden också så de vet skillnad på borstar och hur man hanterar en grep och vara försiktiga i stallet och sånt. De gillar att mocka skit, och även "äta den" :grin: då de var riktigt små då man i ett kort ögonblick vände ryggen till i boxen vid mockningen :laugh:

har dom inte hjälpt till i skötslen så har de inte blivit någon ridning den dan när dom varit så stora. ridningen är ju människans "belöning" för allt slit ;)[/QUOTE]

Precis min tanke också, de måste vilja hjälpa till för att få ha det andra roliga också annars är det ingen vits att skaffa ponnyn.

Roligt att se. Mina barn är också lite större för sin ålder. Var från början inne på en shettis men trodde de skulle bli för små fort. Men så är det inte alltid enligt dej. Ska satsa på en som är körd oavsett om det blir en shettis eller B-ponny. Den måste ju vara snäll, det är det viktigaste tycker jag.

Tycker inte din dotter att shettisar är "svår / mycket envis ", har hört att de är en häst i miniformat och ingen lämplig barnponny. Finns ett tidigare inlägg som antydde det.

Vi hade en helt underbar liten welshponny, en kat B i storlek med en stor shettis.
(Nej, det var ingen welsh mountain, som jag för övrigt upplevt som stimmigare :D )

Trevligt temperament och älskade barn. Det gick bättre med ponny och unge i boxen, än om en vuxen var med :)
Iof så fick jag veta senare att hon inte haft det helt lätt och därför hade svårt att lita på vuxna.

Hon var 16 år när hon köptes och djupt saknad när hon gick bort vid 28 års ålder.

Tycker inte din dotter att shettisar är "svår / mycket envis ", har hört att de är en häst i miniformat och ingen lämplig barnponny. Finns ett tidigare inlägg som antydde det.

En shettis är inte bara en barnponny, men en häst (shettis) som körs och har en vuxen som styr upp uppfostran fungerar alldeles utmärkt som barnponny. Sedan finns det självklart individer, men detta är min uppfattning av dom flesta shettisar jag träffat.

Kan finnas flera som undrar så jag svarar på detta här.

Är hästvan och med det menas att jag INTE tillhör kategorin som kallar sig "hästvan även om jag aldrig suttit på en häst men jag tror mig kan allt om hästar iallafall" kategorin.

Jag har en egen häst som rids. En rätt envis viljestark sak så jag har lärt mig en hel del. Har även haft häst på foder och varit halvfodervärd.

En shettis är inte bara en barnponny, men en häst (shettis) som körs och har en vuxen som styr upp uppfostran fungerar alldeles utmärkt som barnponny. Sedan finns det självklart individer, men detta är min uppfattning av dom flesta shettisar jag träffat.

Ok då stämmer det inte alltså, kul att höra för jag känner ingen som har shettis så jag var tvungen att fråga. Men nog om shettisar nu för det finns en annan tråd om det här på buke vet jag :)

Tycker mig ha fått lite mer "kött på benen" nu så tack allihop som svarat här och gett råd. Fortsätt gärna tråden är säkert andra föräldrar som går i ponny tankar.

Som sagt rasen har egentligen ingen betydelse, då ponnyer och hästar är individer! Jag skulle satsat på att hitta den ultimata läromästaren! Sedan om det är en större a-ponny eller en b-ponny kanske inte är det viktigaste. Den bör vara inkörd, så ni vuxna kan hjälpa till att stimulera den och motionera den, för att hålla humöret på topp. :)

Med andra ord, välj en ponny som redan har uppfostrat och lärt några barn, och trivs med detta! De allra flesta ponnyer är viktbärande så det är egentligen längden på barnen som är det viktigaste, för det är ju trist att växa ur för tidigt, och behöva byta ponny....

Lycka till!

Jag hade snarare skaffat en större b-ponny eller en liten c-ponny. En sån kan en liten vuxen sitta upp på och rida till.

Det viktigaste är att hästen är SNÄLL, PÅLITLIG & FRISK!

Det gör ingenting om den är "ful" om det inte är nåt som allvarligt påverkar gångarter & allmänhälsa.

Hästens hälsa är viktig eftersom barn sörjer så oerhört om de förlorar sin vän, eller om den blir allvarligt sjuk.

Dessutom växer man ju aldrig ifrån en en inkörd ponny!:angel:

Och jag har sett fler barn än jag vill räkna som blivit hästrädda när föräldrarna har köpt en för stor ponny åt dem...
Jag skulle inte råda att köpa en för stor ponny "för att en vuxen kan rida till den" - är själv kort och har haft tillridningsuppdrag för en massa ponnysar som barnen inte klarar av. Ponnyerna har varit lydiga för mig - men inte alltid för barnen...

Och jag har sett fler barn än jag vill räkna som blivit hästrädda när föräldrarna har köpt en för stor ponny åt dem...
Jag skulle inte råda att köpa en för stor ponny "för att en vuxen kan rida till den" - är själv kort och har haft tillridningsuppdrag för en massa ponnysar som barnen inte klarar av. Ponnyerna har varit lydiga för mig - men inte alltid för barnen...

:bow::bow: även min uppfattning :bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Queen
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 965
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 457
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka