Råd och rekommendationer i andra länder

pollex

Trådstartare
Jag lärde mig precis i en annan tråd här att man i Österrike rekommenderar att inte låta barn som inte kan sätta sig själva sitta (annat än i knät och korta stunder i matstol, om jag förstått rätt).

Här om veckan länkades det till en artikel angående magläge där det stod att:

I USA talar man om "tummy time", barnen ska ligga på mage i 15 minuter två gånger om dagen. I Holland rekommenderas föräldrar att lägga barnen i magläge tre gånger om dagen. I Sverige är rådet "sov på rygg, lek på mage", utan någon specifik tidsangivelse. Enligt vetenskapliga studier är 30–90 minuter per dag bra för utvecklingen.

Nu är jag nyfiken på hur det ser ut med andra råd och rekommendationer i andra länder - både på samma tema som ovan och annat (bilstolar tror jag synen är en helt annan på internationellt till exempel? Kanske matintroduktion också? Osv!)
 
Jag har för mig att gåstolar är förbjudna i Kanada pga olycksrisken och att den hämmar den motoriska utvecklingen.
Hinner dock inte googla fram någon källa just nu!
 
Jag har för mig att gåstolar är förbjudna i Kanada pga olycksrisken och att den hämmar den motoriska utvecklingen.
Hinner dock inte googla fram någon källa just nu!

Det känner jag också igen!

Och amerikanska banläkarföreningen har haft en rekommendation om att batn under två år inte ska använda skärmar, men det har tydligen ändrats nu:

Det finns inga tabeller som visar hur mycket skärmtid som är lagom i en viss ålder. Tidigare gick amerikanska barnläkarföreningen ut med rådet att barn under två år inte skulle ha någon skärmtid alls, barn mellan två och tre år minimal tid, och barn mellan tre och sju år högst två timmar per dag. I dag uppmanas i stället föräldrar att inte låta skärmanvändande ske på bekostnad av andra aktiviteter som är viktiga för barnens utveckling.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/sa-mycket-skarmtid-ar-lagom-for-barn-6590316
 
Danmark: undvik komjölk hela första året. Kan introduceras långsamt från 9 månaders ålder och då 1.5 procent fetthalt och stenade produkter.
Inte lika vanligt att de åker bakåtvänd i lång tid, hänger nog ihop med att bilarna generellt är mindre.
De flesta börjar på förskola när de är ca 1 år eftersom föräldraledigheten inte är lika flexibel.
 
hänger nog ihop med att bilarna generellt är mindre.
Det får ju följdfrågan hur får folk med dig sina typiska danska gigantiska vagnar? :D

Och rekommendationerna om att sitta är också här att undgå matstol tills de själva kan sitta utan stöd.

Fast hur gör man då? Det är ju inte helt ovanligt att barn inte sitter själv utan stöd vid 7-8 månader. Ska man vänta med matintro då tills barnet lärt sig sitta?
 
I Sverige rekommenderar men väl att inte ge så mycket ris till barn och inte riskakor pga arsenik (är inte helt 100) här i UK säljs riskakor, ricepudding och gröt baserat på ris anpassade för bebisar.
Det finns endel som skiljer i rekomendationerna mellan Sverige och UK, jag har mest fått efter de svenska då de känns mer up to date.
Bilstolar orkar jag inte ens ge mej på, jag har inte sett en endast som suttit bakåt efter babyskydd och tror vi får det jobbigt om ett tag då dottern på 3.5år är den enda som åker bakåt och jag hoppas hon får plats 1.5-2 år till.
 
Det får ju följdfrågan hur får folk med dig sina typiska danska gigantiska vagnar? :D



Fast hur gör man då? Det är ju inte helt ovanligt att barn inte sitter själv utan stöd vid 7-8 månader. Ska man vänta med matintro då tills barnet lärt sig sitta?

De bor i Köpenhamn och har ingen bil utan åker buss/ tåg överallt. :D Men annars vet jag allvarligt talat inte :p
Tror det brukar landa i att mycket korta stunder i matstol är okej innan men med påpekan att det inte är bra för ryggen i längden.
 
Det får ju följdfrågan hur får folk med dig sina typiska danska gigantiska vagnar? :D



Fast hur gör man då? Det är ju inte helt ovanligt att barn inte sitter själv utan stöd vid 7-8 månader. Ska man vänta med matintro då tills barnet lärt sig sitta?

Jag har läst rekomendationer även här i sverige (minns dock inte vart) att man inte ska börja med matintroduktion förrän barnet kan sitta själv med stöd. Jag har inte följt de rekomendationerna, hade dock de i tankarna och lät inte cornelis sitta allt för länge i matstolen innan han blev stadig.
 
Jag har läst rekomendationer även här i sverige (minns dock inte vart) att man inte ska börja med matintroduktion förrän barnet kan sitta själv med stöd. Jag har inte följt de rekomendationerna, hade dock de i tankarna och lät inte cornelis sitta allt för länge i matstolen innan han blev stadig.

Jo absolut men det kan ju vara väldig skillnad på att kunna sitta själv med stöd och kunna sitta själv utan stöd. Vår dotter kunde sitta själv innan vi började matintroducers men det var ju för att hon föregick ätandet med sittandet, inte att vi valde att vänta :)
 
De bor i Köpenhamn och har ingen bil utan åker buss/ tåg överallt. :D Men annars vet jag allvarligt talat inte :p
Tror det brukar landa i att mycket korta stunder i matstol är okej innan men med påpekan att det inte är bra för ryggen i längden.

Haha antagligen! Eller så får de inte plats med bakåtvänd stol för att vagnen är så stor :p

Ja det låter ju rimligt. Men samtidigt lite knepigt med så motsägelsefulla rekommendationer. Är väl bättre att bestämma sig vilken parameter av undvika sittande/matintro/sitta när man äter som är vilktigast när råden utformas. Nu lär ju många känna att de gör fel hur de än gör.
 
Danmark: undvik komjölk hela första året. Kan introduceras långsamt från 9 månaders ålder och då 1.5 procent fetthalt och stenade produkter.
Inte lika vanligt att de åker bakåtvänd i lång tid, hänger nog ihop med att bilarna generellt är mindre.
De flesta börjar på förskola när de är ca 1 år eftersom föräldraledigheten inte är lika flexibel.

De svenska råden säger också att man ska vara restriktiv med mjölkprodukter första året, så det var ju rätt likt även om det låter som att den svenska formuleringen är lite ”mjukare”. Vad är stenade produkter? :)
 
I Sverige rekommenderar men väl att inte ge så mycket ris till barn och inte riskakor pga arsenik (är inte helt 100) här i UK säljs riskakor, ricepudding och gröt baserat på ris anpassade för bebisar.
Det finns endel som skiljer i rekomendationerna mellan Sverige och UK, jag har mest fått efter de svenska då de känns mer up to date.
Bilstolar orkar jag inte ens ge mej på, jag har inte sett en endast som suttit bakåt efter babyskydd och tror vi får det jobbigt om ett tag då dottern på 3.5år är den enda som åker bakåt och jag hoppas hon får plats 1.5-2 år till.

Ja, man ska undvika ris i större mängd enligt rekommendationerna. Däremot finns det (bebis)risgröt att köpa här med tror jag!
 
De svenska råden säger också att man ska vara restriktiv med mjölkprodukter första året, så det var ju rätt likt även om det låter som att den svenska formuleringen är lite ”mjukare”. Vad är stenade produkter? :)
Haha syrnade ska där stå, alltså fil, yoghurt och liknande men inte kvark eller skyr pga protein innehållet.

Ja, man ska undvika ris i större mängd enligt rekommendationerna. Däremot finns det (bebis)risgröt att köpa här med tror jag!
Samma här i dk, man får gärna ge risbaserad gröt men inte varje dag.

Haha antagligen! Eller så får de inte plats med bakåtvänd stol för att vagnen är så stor :p

Ja det låter ju rimligt. Men samtidigt lite knepigt med så motsägelsefulla rekommendationer. Är väl bättre att bestämma sig vilken parameter av undvika sittande/matintro/sitta när man äter som är vilktigast när råden utformas. Nu lär ju många känna att de gör fel hur de än gör.
Haha kan ju vara den vägen runt med :D
Jag menar de officiella rekommendationerna är att vänta med matstol. På vissa infoblad om matintroduktion visar de bilder på barn som sitter i knäet och blir matade. Men i verkligheten tror jag inte där är så många som gör så.. Sköterskan var lite svävande när vi pratade om det. Sa inte skarpt nej men uppmuntrade oss inte heller ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 078
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Småbarn Jag håller på att bli tokig på min sambo som jag måste instruera genom ALLT! Det har väl egentligen varit såhär ända sedan sonen föddes...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 740
Senast: Bollen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 138
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp