Råd!! Kattbebis

F

fancyfree

Har tagit hand om en liten bebis 2 - 3 veckor gammal..

Alla tips o råd ni kan komma på önskas, vad jag vet är att jag ska ge den modermjölksersättning, hjälpa den att kissa bl.a

Som sagt har ni något tips eller något så skriv..

Sv: Råd!! Kattbebis

Någon med erfarenhet av små kattbebisar där ute?

Det finns ersättningsmjölk att köpa i både vanlig mataffär och djuraffär. En hunduppfödare jag känner gav sina kattungar det och dem var ca 2 veckor när mamman blev påkörd. Alla klarade sig! :bow:

Du kanske även kan se ifall den är tillräckligt gammal för att börja äta riktig mat!

Nej det är den inte, inte förens den är ca 8 veckor.

Nej det är den inte, inte förens den är ca 8 veckor.

Kattungar borjar att smaka av kattmat redan nar dom ar ca 3 veckor. Da kan man till moderlosa kattungar ta lite kottfars och blanda med kattmjolken sa det blir som en kottmjolk. Sen sa kan kattungarna slicka pa det och sa smaningom borjar dom att ata av det. Sedan ka nman langsamt overga till fastare och fastare mat.

Om det galler saker som inte ar ackliga tex kokt fisk eller kokt kott sa kan man tugga maten och sedan ge kattungen en liten kula fardigtuggat.

( Det efterliknar det faktum att kattmamman kraks upp halvsmalt mat for kattungarna att prova pa).

/KT

Jasså det säger du, det är inte vad jag läst iaf.

Ger "den" (vet ej könet än) mjölk någon vecka till iaf, ska ringa vet strax och fråga om råd. H*n har inte bajsat än och jag har haft henne i 1 o ett halvt dygn. Vet inte hur ofta dom ska bajsa, självklart masserar jag massa men det kommer inget? (Förutom kiss då)

Har kattungar här hemma nu som snart ska flytta hemifrån! Dem började äta när dem var exakt 3 veckor det var därför jag skrev att du kunde testa och se!

Grejen är den, att när jag hittade henne (vi säger att det är en hon) så vet jag inte hur länge hon hade varit utan mat. Första natten var hon fruktanssvärt skrikig, hungrig m.m så jag vill gå sakta framåt, hon bajsade inte förens idag. Jag tror inte hennes tarmar var igång riktigt innan heller.

Kanske testar om någon vecka eller så.

Jasså det säger du, det är inte vad jag läst iaf.

Jo sa ar det. Jag har fott upp moderlosa kattungar fran ca 3 dagars alder.

Samt haft massor av kattungar med tillhorande mamma. Och nar dom ar ca 3 veckor sa borjar dom smaka pa "riktig mat" och mamman komme och ger dom tex moss som hon jagat.

Dom fortsatter dock att dia i flera veckor till, och langsamt blir andelen riktig mat storre och storre.

/KT

Ja då har jag lärt mig något nytt :)

Jag har ju skrivit hur läget ser ut nu, tycker du inte att jag ska vänta med fast föda ett tag till?

Modersmjölkersättning finns bla hos märket royal canine.
Tänk på att tvätta kattens rumpa tex med lite ljummet vatten så avföringen sköter sig bra.
Se till så att kattungen har det varmt och behagligt.
Köttfärsen kan du nog börja med när den är omkring 6-8 veckor men tänk på att blöta upp den ordentligt.
Lycka till

Jag köpte modermjölksersättning på apoteket.

Ja självklart, någon som vet hur ofta på ett ungefär en kattbebis bajsar?

Ok, ska färsen vara rå? :eek:

Jag och en kompis tog hand om en kattunge. Som var ca tre o fyra veckor. Den ville knappt inte ha mjölken, så vi testade med riktig föda. Det gick super bra. Den bajsade inte speciellt mycket i början, men kissade. Den bajsade andra dagen i låda också. Den hade skabb i öronen som vi var tvungna att behandla. Han blev en riktig vilding. Sen så var det ett äldre par som köpte honom, han fick komma ut på landet.
Hur går det med den lilla raringen??

Det går kanon!

Hon/han (vetesjutton vad det är för något) Började gå på lådan själv när den var typ 3 o en halv vecka :d Nu är den väl typ snart 5v.

Ska nu i veckan ge något annat än mjölk, får se hur det går =)

Elvis åt köttfärs som en liten tiger redan när hon var runt 4 veckor. Hon MORRADE och åt.

Hon var ungefär 4 veckor när barnen hittade henne i stallet och hon har varit rumsren hela tiden (och klarat sig själv i stort sett).

Nu är hon vuxen, 2 år borde hon vara! Jagar och är som katter är mest, försvarar sitt revir (huset), sover i sängen, på soffan, ger mig presenter osv. Är imponerad över att hon lärt sig jaga så bra själv.

elvis.jpg

elvis2.jpg

Hon kastrerades förra sommaren men veterinären sade att livmoderna var så underutvecklad att hon förmodligen inte kunnat bli med "bebisar" ändå. Hade ej heller löpt eller så innan det gjordes.

Vad kul att det har gått bra, är lite orolig över vad det ska bli med den här katten iom att jag tog den så tidigt. Dom kan ju bli knäppa, asociala o allt vad man har hört

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
301
Senast: falukorw
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 458
Senast: Blyger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar