Sv: Råd inför ponnyköp till dotter
Mina föräldrar satte också tolv år som gräns för att få egen häst från början, och då hade de egentligen tänkt köpa ett litet halvblod, strax över 1,50, som jag skulle kunna ha alltid. Men de fick tänka om, eftersom jag var extremt liten, och än idag fortfarande inte har storleken för att helt bemästra en stor häst.
Jag fick min första B-ponny som elvaåring (tjat lönar sig, jag fick honom ett år "för tidigt"), jag älskade honom djupt, men med mer vuxna ögon var han inget vidare bra köp egentligen. Nio år, nyss kastrerad, extremt hingstig, avkastarkung, bara 120 cm hög och i princip inriden, men inte mycket mer. Jag fick lära upp honom själv, och vi hann aldrig börja tävla innan jag var för gammal för att vara med på honom.
Då tog vi ponny två på foder. Ett äldre maxat C-ponnysto med ett sjuhelvetes humör men som hade varit med i Allsvenskan och hade hur mycket rutin som helst. Hon var femton när jag fick henne, men betedde sig som fem. Och när jag hittade knapparna på henne så kunde jag inte fått en bättre läromästare. Hon har lärt mig allt. Från början var tanken att jag skulle ha henne tills vår tävlingskarriär var över, och sen skulle vi hitta en ny liten ryttare som ville ta över (såvida inte min åtta år yngre lillasyster ville ta henne då), men ibland vill livet annorlunda. Hon är fortfarande kvar, och är vid 25 års ålder fortfarande pigg som en mört, och min huvudsakliga ridhäst då lill-prinsessan bara är två år.
Hur lång är din dotter? Om hon inte är väldigt lång för sin ålder hade jag nog letat efter en lite större C-ponny åt henne istället för en D-ponny. Eftersom jag är så liten själv så vet jag hur tråkigt det är med en häst som man tycker är lite för stor, jag gjorde ett par försök med halvblod runt 170, och jag kom varken upp själv eller kunde sadla själv. Här där jag bor är det också vanligt med att folk lämnar ut sina hästar på foder, det kan vara ett alternativ till en början för att göra en intressekoll, men jag vet att det inte alls är lika vanligt på andra håll i landet. Det mest optimala skulle väl annars vara en häst mellan sju och tio år, som är inriden och kan grunderna, men har utvecklingsmöjligheter. Lycka till!