Råd inför första provridningen

M

mysan_

Hejhej.. Nu är det såhär att jag ska iväg och provrida en sommarhäst för första gången någonsin, har ridit innan men aldrig varit iväg på provridning. Börjar känna mig ganska nervös nu.. Jag vet ju att det är för att jag ska känna om jag vill ha hästen men det känns också som att ägarna kommer granska sönder mig! Vill bara ha lite råd.. Hur länge ska man rida och vad ska man göra? Tänka på osv.. väldigt tacksam för svar!!

Sv: Råd inför första provridningen

Det kommer att gå jättebra ska du se när du väl är där, man är alltid pirrig när man ska provrida någonannans häst, men jag lovar dig en sak;ägaren kommer inte begära att du ska rida kanon på en häst du ej känner, tar oftast ett par gånger innan man hittar dom rätta knapparna..om du förstår vad jag menar, njut istället, vem vet ni kan vara gjorda för varann.Mvh M

Ja jag hoppas det! Kan man kräva att få rida ute i skogen eller iaf utanför paddocken? Meningen är ju att vi ska tillbringa sommaren utanför paddock o ridhus, vi kommer hålla till i skogen o klättra o grejer..?

Klart att du kan be om att få prova hästen ute också. Har du tänkt att hoppa något i sommar? Be isf att få hoppa lite också.
Passa också på att prova att hämta den i hagen, så den inte är svårfångad. Kolla också hur den uppför sig vid skötsel och sadling. Provlasta är kanske också bra om du ska lasta i sommar?

Fråga hur den är att duscha, sko och sånt också.

Jag har tagit uppehåll under hela gymnasiet nästan med ridningen för det har inte funnits tid, har bara ridit ngn enstaka gång hos kompisar och sånt. Så jag tänkte hyra en i sommar så jag kan komma in i det igen för att sedan i höst kanske bli mer seriös. Men nu i sommar ska vi främst vara skogsmullar hade jag tänkt!

Bara lite osäker på provridningen.. hur länge man rider och om man måste köra lite mer seriösare övningar som skänkelvikningar o sådant? Lite osäker där..

be först att ägaren rider hästen så att du ser hur den rör sig.sedan provar du den i alla gångarter,provar hoppa hinder om du vill ha den till det och helst också kolla hur den är att rida ut på.antar att det kommer bli mkt sånt i sommar.Lycka till!!:bump:

Det finns ju ingen standardmall för vad man ska göra på en provridning. Man provar det man ska använda hästen till, helt enkelt.

Jag har inget krav på provridare att de ska göra skänkelvikningar och dylikt, däremot får de göra det om de känner att det är relevant för det hästen ska användas till.
Gör saker du behöver kunna göra i sommar, t.ex. rida ut :)

Håller med ovanstående inlägg. Du ska testa hästen utifrån vad du ska använda den till. Kom i håg att känna efter om hästen känns rätt (100% rätt känns det nog aldrig på en ny häst men magkännslan ska vara rätt). Det är lätt att bli för fokuserad på att man vill ha en sommar häst och glömma bort att man måste trivas och fungera med hästen för att det ska bli lyckat.

Tala om för ägarna till hästen att du är lite rostig (du behöver inte överdriva utan bara kort berätta din bakgrund). Om du är ärlig är det lättare för dig och ägaren att komma fram till om detta är rätt häst för dig eller inte. Ägarna ska inte bedömma din ridning som sådan utan om de tror att du kommer passa med hästen.

Ett klart pluss är om du får rida ut lite... du behöver ju inte ge dig ut på en entimmars utflyckt uatan bara ta en liten tur för att se hur hästen reagerar. Fråga gärna ägaren hur hästen är: är den rädd för något? Hur gör den om den blir rädd? Har den några olater/ovaner du behöver känna till? m.m.

Du kommer att klara det bra!!!

Tack ska ni ha =) Nervositeten börjar faktiskt avta lite grann.. nu ser jag det inte längre som ett "test" utan det är för att jag ska se om jag o hästen passar ihop.. på torsdag bär de av!

Glöm inte lägga ut bilder eller åtminstone berätta hur det gått! :bump:

Det gick kanon! I början skumpade jag väl runt lite, men efter några minuter var jag tillbaka där jag hade slutat innan:) en arabvalack blev're.. o ägarna va otroligt snälla och positiva till allt man gjorde!

Ska man provrida en häst så se till att ägaren eller nån annan som känner hästen rider den först så att du ser att den är trevlig.Vet en tjej som åkte och provred hästen var hel tossig och hon kom inte upp i sadeln fören hon låg på backen med spricka i höftbenet 8veckor på kryckor. Och hon är mkt duktig, de kom fram sen att hästen var inte bra.
Så begär alltid att nån annan hoppar upp först. När jag säljer häst så säger jag till folk att dom måste rida med en tur i skogen för att få lära känna hästen på rätt sätt. sen kanske lite på ridbanan.

Senast ändrad:

När jag visar en häst så brukar jag låta dom se på när jag sadlar, borstar osv , sen rider jag lite själv , efter att jag ridit så får dom rida lite .
Om dom är intresserade så kommer dom 1 gång till & provar, då får dom göra allt själva. med ett litet extra öga från mig :P

Absolut så tycker jag att du ska få rida ut på den .

Provred en häst hos en hästhandlare, hästen vart helt galen gick mer på bakbenen än alla fyra, när jag själv skulle provrida hästen gick den åtmintone på alla fyra:D och blev betydligt lugnare:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka