Råd för "sitta-upp-träning"!

S

SanchoPancho

Har ni några råd om hur man kan lära en vild unghäst, eller ja 6 år, att stå ensam i stallet när man gör i ordning för ridning och när man sitter upp utanför stallet. Mer vild än tam och studdsar runt. Är inte rädd eller panikaratad, mer ohängd skulle jag säga.

Såå.. Det är lätt att jag börjar gå loss på honom men vill ju att han skall känna sig trygg med mig. Så finns det något jag skall tänka på?

:bow:

Sv: Råd för "sitta-upp-träning"!

Träna, träna mer och träna ännu mer. Korta stunder, små krav och utöka därifrån.

Är hästen godismotiverad? Berömmotiverad?

Nej, mycket svårmutat, äter knappt maten i krubban. Berömmningarna är svårt att bedömma. När han bara står och stirrar efter de andra hästarna blir han lite avstängd.

Skit också ;)

Skämt åsido, nyckeln brukar vara att hitta något som motiverar hästen att göra rätt. Jag har en godismotiverad dam (unghästen, farligt godismotiverad) och en berömmotiverad (valacken, en total sucker för beröm). Och finns där en motivation att få en belöning så anstränger de sig mer för att göra rätt. Halter, i alla lägen, är t ex det som unghästen är allra bäst på alla kategorier eftersom jag dels tränat det noooga och från späd ålder, och dels mha godis. (Hon är dock inte så att hon kräver godis hela tiden, men hon vet att förr eller senare får hon godis när hon gjort halt. Inte varje gång, men tillräckligt ofta för att motivera).

Finns det något som har med dig/kring dig att göra som han tycker om? Att ni springer i snöre, han får beta, han får gå lös i stallet och välta hinkar eller nåt, som inte är gå ut till kompisarna i hagen igen?

Angående svårt att sitta upp på hästen, läs mitt tips i ett tidigare svar i en annan tråd på den här sidan

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 811
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka