Råd - fånga vild kattunge i stallet

L

Lillemim

Hej,
Det har dykt upp en skygg stackare i stallet. En liten en (kanske 12 veckor max). Stallägarna har 5 redan (obs kastrerade) och vill inte ha fler och jag har flera själv hemma men skall försöka rädda den i alla fall. Stackars liten. Jätteskygg. Jag försöker ställa mat i ett hör i en övergiven box och locka mjukt på den men den bara gömmer sig. Hur skall jag få tag i den så jag kan ta hem den? Satt en timme i går i boxen i andra hörnet (den gömde sig bakom halmbalar) och försökte vänta ut den och kurra lite (ställt fram mat också) men den är så rädd... Tips tas tacksamt emot :bow: Vill inte den skall smita ut och försvinna/svälta ihjäl. Och nej, ingen finns i närheten som kan sakna den, någon måste ha slängt ut den en sådan liten vandrar inte långa vägar-om den inte är helvild förstås men tvivlar. Har inte sett riktigt hur den ser ut - bara skymtat ett gråvitt streck som far iväg när jag kommer...
Å vill ta hem den och pyssla om den (oj hoppas mina egna är snälla men de brukar de vara)... anyone :confused:

Sv: Råd - fånga vild kattunge i stallet

Tålamod, tålamod!
:bow: till dig som bryr dig om den lille!!
Men ge inte upp, ge det mer tid. Vänta ut honom.
Alternativt ring någon kattförening i närheten och fråga om de har en kattfälla du kan få låna? Där man lägger in mat och när katten gått in stängs dörren igen.

Hungern kommer ta överhand över rädslan snart tror jag :)

å tack för rådet men jag är jättelessen...
Blev uppringd nyss och kissungen har liftat med en bil till en verkstad där de såg den springa ut i verkstaden.
De skall försöka fånga den men den är MEGArädd nu - stackarn satt i motorn tydligen (hade nog krupit upp för värmen) och sprang ut sen när bilen stannade i verkstan...
Men fångar de den bara så skall jag åka o hämta den, men tänk om den springer ut i stand....stackarn :cry::cry::cry:

Jag ringde kommunen och fick låna en kattfälla därifrån. Satte ut fällan på morgonen med lite mums-mat i och när jag kom hem från jobbet på em så satt kattungen där, mätt men skräckslagen.
Problem nr två är ju att få ut kattungen utan att behöva ta i den...
Men bur och allt ställde jag in i ett stort förråd hemma, så fick hon bo där i början. Efter någon vecka började hon kunna ta kontakt.

Så ring kommunen och försök få låna en, de har fällor som de använder för att fånga vildkatter. Sätt den vid verkstaden eller någon plats där den förhoppningsvis håller till. Ta någon mat som luktar katt-mums, t ex fisk...?

Lycka till!

Stackars liten. :(
Du har fått bra råd redan, vill bara önska dig och kattungen lycka till!

Låna en kattfälla eller en minkfälla av komunen eller jägare.

Undrar om det är vanligt att "dumpa" kattungar bredvid bondgårdar och stall med hopp om att de skall få bo där. Vi bor på landet nära många hästgårdar. Förra året vandrade 3 små kattungar in hos en granne, sannolikt systrar. Vi tog hand om två av dem, men en försvann tyvärr från oss. De kattungarna var mycket tama och tillgivna och rumsrena från början så det var inga vildkatter. Nu när vår katt har fått ungar så saknar jag litegrann att hon inte har någon historia. Man skulle vilja skälla ut de som fostrat dem från början och visa hur fin katt hon har blivit.

Håller absolut med, skottpengar på såna människor :mad::mad::mad:

Blir nog inget lyckligt slut för "min" lillekisse...de hade öppnat dörrarna i garaget (stort) innan jag kom (typ hela dan grrrrr) så den har nog smitit ut redan och efter att ha suttit i en "morrande" motor så sprang den nog så långt den kunde. Att sätta ut en fälla och hoppas den kommer tillbaks tror jag nog inte funkar. Dock finns hus/villaområden i närheten så jag ber en bön varje kväll nu att någon snäll själ kommer att förbarma sig över honom/henne o att lillen i sin hunger söker upp människor fastän den är rädd.
Kan i och för sig sätta upp en lapp kanske, men har inte stort hopp.
Suck - SABLA MÄNNISKOR

Jag tror inte att kattungen har sprungit så långt. Det är ganska vanligt att de sitter och trycker i närheten av stället där de har försvunnit och det kan vara värt att prova att ställa dit en fälla. Men det bör göras så fort som möjligt för den kommer ju att bli allt hungrigare och går då för att leta efter något att äta.

Jo det blev ett lyckligt slut :) E så himla glad.
Tydligen hade kattungen gömt sig i garaget/verkstan och inte sprungit ut trots öppna dörrar.... Den började synas efter ett tag och mat blev utsatt men svår att fånga den lilla skuggan...
Men till slut så blev den infångad och har fått ett nytt hem - dock inte hos mig men ett gott hem.
Slutet gott allting gott - för denne lille kisse :banana::banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 473
Senast: iNHALE
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 465
Senast: Ldsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama